koppelingsveertjes

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 21:28

Ik ben benieuwd of er ook nieuwe koppelingsveertjes te koop zyn.en of die dan ook wat zwaarder gaan dan de veertjes die nu zo n 50 jaar hun werk doen .ik wil namelyk dat de koppeling wat later aangrypt.met wat meer toeren neemt de motor makkelyker over is myn idee hierachter.ik heb de veertjes natuurlyk al op hun strakst gezet op de koppelingshamers maar ik wil toch iets meer toeren voordat hy pakt.heb er al over nagedacht om een of twee windingen met een yzerdraadtje te koppelen.zodoende moet er ook meer trekkracht op voordat ze Open gaan.maar ik ben bang dat als de draadjes knappen.is de koppeling gelyk kapot.ander idee was om de hamers lichter te maken door er een gaatje in te boren .zyn er mensen die hier mee geëxperimenteerd hebben .

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 19 aug 2016, 22:01

Je bent wel van de waanzinnige ideeën of niet soms? :P
Ik heb ooit met Transval hamertjes gereden. Die zijn van aluminium en erg dun. Wat een drama was dat :shock: Lekker slippen tot 30km/h ofzoiets. Verschrikkelijk :P
Je kan in de industriële wereld veren kopen van alle soorten en maten. Dat is uiteraard de mooiste oplossing. Al zal het je niet veel doen. De middelpuntvliedende kracht neemt met het kwadraat van toerental toe. Dus het is verreweg het efficiëntste om de gewichten aan te passen.
Afbeelding

Let er overigens wel heeeeel erg goed op dat je geen onbalans crieert met je aanpassingen ;) Dit is grammetjes werk! Anders gaat alles echt als een gek trillen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 19 aug 2016, 22:34

Ja ik vind het geen waanzinnige ideen.ze komen gewoon by My op tydens sleutelen.dan heb ik bv de veertjes het strakst gezet.en denk ik dit isset nog net niet maar de ggatjes zyn op.ik ga dan wat verzinnen.jy zegd dus de hamers lichter maken.kan makkelyk door gaatjes boren.de transvaal hamers waren dus veels te licht.by 30km nog slippen.deze originele grypen by zo n 6 km aan dan is de bromm net iets te laag in toeren.waardoor hy niet mooi oppakt.ik dacht misschien is de rek er wel uit na 50 jaar.ik denk wel dat dikkere.stuggere veren werken.ze houden gewoon wat meer trekkracht.maar ja waar moet je heen voor die losse veertjes

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 08:41

Als bedrijf weet ik wel waar je de veertjes kan halen. Of je dat lukt als particulier weet ik niet.

Een paar voorbeelden.
http://www.tevema.com/
http://www.alcomex.nl/

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 10:39

Ik ga er es goed naar kyken die verenfabriekant heeft er serieus veel.
Bedankt voor het linkje.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 10:45

Ik heb boven nog een donorblokje liggen ga daar de veertjes uihalen en de trekkracht vergelyken met waar ik nu mee ry.heel simpel opstellingkje.veertje opgangen aan een oogje.en daar een gewicht aan hangen.en dan zie je vanzelf welke meer uitrekt.
Ik kan me voorstellen dat die dingen slapper worden met de tyd

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 10:47

Spanningsrelexatie bij staal? Geen idee of dat optreed. Wel een interessant vraag.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 10:50

Denk t wel.heb er niet zoveel verstand van.metaalmoeheid bestaat wel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 15:18

Metaalmoeheid is een totaal ander iets ;) Metaalmoeheid zijn scheuren die ontstaan door langdurig wisselende belastingen. De wisselende belastingen zijn kleiner dan de belasting die nodig is om het onderdeel in 1x kapot te krijgen. Echter, na genoeg wisselende belastingen gaat het metaal scheuren totdat het zover gescheurd is, dat het afbreekt.

Hierbij een voorbeeld van het stereotype vermoeiingsbreuk.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... _Bruch.jpg
Je kan mooi de ringen zien in het zwarte deel. Het is zwart omdat het lang geduurd heeft voordat het brak. Het zwart is gewoon vuil die er tussen gekomen is. Na een tijdje is er zoveel materiaal weggescheurd dat het onderdeel het heel snel begeeft. Dat is het metaalkleurige deel.

Spanningsrelaxatie is een term die ik ken uit de kunststof wereld. Als je een gewichtje aan een staafje kunststof hangt en je wacht een jaar, dan is het staafje ineens heel wat langer. Het kunststof vloeit dus langzaam weg onder belastingen. Daarom zitten boutjes die kunststof delen klemmen ook altijd los na een jaar :lol:

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 18:58

Duidelyk verhaal frank.mooie foto er ook by.ik heb net de veertjes getest een de strakste zaten al in myn blokje.er zat wel degelyk verschil in de trekkracht.ik sprak net iemand en die zei dat ze vroeger een stukje aan de binnenkant van he vliegwiel wegdraaide.dat gaf ook een betere overname.doe ik maar niet.ik heb maar een vliegwiel.en geen reserve mocht het niet bevallen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 19:15

Veren zijn ook niet heel constant qua trekkracht. Ik meen me te herinneren dat die verenboeren een tolerantie opgeven van ±10% (je mag het getal zelf opzoeken als je het echt precies wil weten :P). Dat zijn gewoon de maaktoleranties. Ik weet niet wat jij als verschil hebt gemeten.

Je zal de binnenkant van de koppelingstrommel bedoelen? Dan moeten de hamers verder bewegen om aan te grijpen. Dus dat zou op zich moeten werken. Maar dat is echt beunhazerij. Pas dan gewoon de veren of het gewicht aan zou ik zeggen :P Mensen doen gekke dingen :P

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 19:33

Tja mensen verzinnen wat.ik heb gewoon de veertjes opgehangen aan een schroef.met een gewicht er aan .t verschil was een mm of 3 /4 .maar jy zegd van .als je wat gewicht van de hamers weg haald.het moment van aangrypen ook later word.dat heb je gemerkt met de transvaal hamers.was t niet zo dat er te zware veren by zaten.hoe zitten die hamers vast trouwens.er zit een schroef maar die zit muurvast.is dit een klusje voor de slagschroevedraaier.of zit het hele zaakje geklonken

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2016, 19:52

Ze hebben een stuk van die schroef in een groef geslagen als borging. Dat moet je toch kunnen zien.
Geweld lost niks op. Als je de schroef kapot draait ben je de klos. Sommige schroeven kan je een beetje heen en weer bewegen. Dan heb je wel eens een kans dat als je hem vaak genoeg heen en weer wrikt je de borging weg kan duwen. Anders is een klein boortje om de borging ongedaan te maken ook wel eens een uitkomst.

Die schroefjes zijn echt een drama om los te halen. Ik trek er doorgaans een volle dag voor uit om ze los te krijgen. Misschien dat iemand anders hier nog een slimme truc weet.

Edit:
Over die transval dingen, nee de veren waren ongeveer hetzelfde als de normale. Ik heb destijds uitgerekend dat als je de veren zou verwijderen de koppeling nog steeds veel te ver door zou slippen. Centrifugaalkracht gaan met de 2de macht van het toerental. De veertjes doen niet zo veel, toerental is alles :P

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2016, 20:44

Ik vraag liever eerst aan iemand die ervaring mee heefd.als zelfvte gaan zitten klooien

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 21 aug 2016, 09:43

:lol: :lol:
Je moet ook niet klooien. Je moet rekenen! Kijk hier maar eens na. Dit heb ik in het verleden gedaan met mobylette koppelingen 8-) Rijdt nog steeds perfect 8-)
viewtopic.php?f=33&t=1259&hilit=variate ... n&start=50

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 11:20

Zooo.jy bent serieus slim.met al die berekeningen.dat gaat my me pet te boven.ik begrip nu inmiddels wel.dat het gewicht aangepast dient te worden. En dat de veren er minder toe doen.nou is dat laatste niet helemaal waar.want je kunt de voorspanning mooi aanpassen by de hamers.en dat is toch wel merkbaar.maar goed .als het gewicht lichter is trekt hy ook weer sneller los.en dat was myn probleem een beetje.het wegryden was wel ok.maar dan wat langzamer en weer wegryden.gaat niet zo mooi net of de koppeling blyfd plakken .bergyp je
Ik ga er dus wat gewicht weghalen.gewoon door er een gaatje in te boren .in het dikke gedeelte.het gewicht wat ik dan weghaal blyfd gelyk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 21 aug 2016, 12:23

Je moet eerst bepalen wat je wilt. Wat zijn je specificaties. Op welke snelheid wil je dat hij vast zit. Aan de hand daarvan kan je bepalen of een sterkere veer het nog kan, of dat je het gewicht aan moet passen. De veer heeft de voorkeur, want dat is nog terug te draaien.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 13:46

Klopt wat je zegt .ik heb gisteren.by de yzerhandel.twee veren gekocht.die presies in de oude passen.was wel wat gepiel.omhet allemaal op z'n plek te krygen.maar t zit.de resultaten waren niet geweldig te noemen.de grote veer zat op de buitenste ende binnenveer op de binnen gaatjes.waardoor ik jou idee om wat gewicht weg te nemen ga proberen.tis niet zo dat ik er gelyk de 10,mm boor erop zet .maar rustig begin met 2 mm boortje en dat langzaam op te voeren.jy hebt van die mooie reken modellen.daar kan ik niks mee.ik snap daar niks van. :D .ik hoef niet met gierende koppeling de straat uit.maar net ff dat kleine beetje extra.

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1282
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door australman » 21 aug 2016, 16:09

hoi,

Loe,ik heb nog een paar nieuwe koppelingssegmenten liggen.Ik weet alleen niet of het de juiste zijn.
Op de verpakking staat 22400 en op de segmenten zelf 113.
Als je ze kunt gebruiken mag je ze hebben en hoef je niet te voorzichtig te zijn met je experimenteerwerk.

Hans

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 16:24

Ha hans dat is vriendelyk aangeboden van jou.als ik ze nodi ben laat ik zeker wat van me horen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 17:37

Als ik het goed begryp frank.dan zyn de originele 95 gram.en de transvaal40.het verschil in aangrypmoment is ongeveer 6km.het verscil in gewicht is ongeveer 60 gram.als ik de grafiek goed lees zou dat 10 gram per km zyn?ongeveer plusminus

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Harrie » 21 aug 2016, 17:49

loe schreef:.....ik wil namelyk dat de koppeling wat later aangrypt.met wat meer toeren neemt de motor makkelyker over is myn idee hierachter.ik heb de veertjes natuurlyk al op hun strakst gezet op de koppelingshamers maar ik wil toch iets meer toeren voordat hy pakt.
Stel dat de rijwielkoppeling bij 10km/uur pas koppelt. Dit betekent dat de motorkoppeling (de 3 of 4 strips) extra belast wordt en de strips extra snel slijten. Het lijkt mij een typisch voorbeeld van suboptimalisatie, m.a.w. het levert uiteindelijk weinig op.
Als de brommer sneller moet optrekken, pas dan het achterkettingwiel aan, zet er een Franse of Spaanse cilinder op of schaf een brommer met variateur aan.
Er is momenteel genoeg te koop en de prijzen zijn redelijk.
H.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 18:05

Daar heb je gelyk in .maar ik wil niet sneller optrekken. Dat doet hy voldoende.tis meer dat ik het vervelend vind dat de de koppeling byna blyft hangen zeg maar.by afremmen en daarna weer optrekken.moet je byna weer naar stilstand om weer vlot weg te ryden.zoals ik al zei.ik hoef niet gierend de straat uit maar net ff dat slakkige moment eruit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6197
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door Franky » 21 aug 2016, 19:35

loe schreef:Als ik het goed begryp frank.dan zyn de originele 95 gram.en de transvaal40.het verschil in aangrypmoment is ongeveer 6km.het verscil in gewicht is ongeveer 60 gram.als ik de grafiek goed lees zou dat 10 gram per km zyn?ongeveer plusminus
Er zijn nog wel meer verschillen tussen die twee type hamers. De plaatsing van het schoentjes is ook totaal anders. Dat maakt ook nog een hoop uit. Dus je kan de gewichten helaas zo niet vergelijken.

Verder ben ik het met Harrie eens. Als je motor zoveel moeite heeft om weg te komen vanuit een erg laag toerental, dan is het waarschijnlijker dat je een probleem hebt met je motor.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: koppelingsveertjes

Ongelezen bericht door loe » 21 aug 2016, 20:36

Nee hoor met het motortje is niks mis.hy gaat als de brandweer.maar ik ga gewoon een beetje zoeken.hoe iets net iets mooier kan.wat ik al eerder zei.ik hoef niet met gierende banden de straat uit.

Plaats reactie