Poelies boite relais uit elkaar duwen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2016, 09:47

Dank voor je mooie woorden Henk ;)
Ik zie dat er nu iets staat :) Er stond eerst een leeg bericht ;)
Franky schreef: Overigens nog iets om je te realiseren. Jullie hebben het makkelijk met jullie brommertjes. De 99z heeft een veeeeeel sterkere drukveer erachter zitten. Vandaar dat ik ook wat meer aan het zwoegen ben. ;)
Dit blijkt geen overdreven opmerking te zijn. We hebben gisteren de variateur van een SP93? los gehaald. Ik had mijn gereedschap nog niet op orde om de poelies uit elkaar te drukken. Dus ik dacht even klem te zetten. Toen bedacht ik me, laten we gewoon eens met de hand de V-snaar in de poelie duwen. Dat blijkt dus gewoon te kunnen. Als je die "normale" veer hebt, heb je nauwelijks gereedschap nodig. We hebben het zelfs zonder gereedschap gedaan. Een wereld van een verschil met de 99z. Daar krijg je de poelie niet eens in beweging met dit soort acties.

Verklaart wel waarom ik meer moet zwoegen dan jullie :P Met uiteraard de kanttekening dat ik niet weet hoeveel verschillende veren er toegepast zijn.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Harrie » 02 sep 2016, 14:43

Franky schreef:Dank voor je mooie woorden Henk ;)
I
Ja is wel lekker, als je een beetje afzeiken en iemand dan flink tegengas geeft.
Vandaag heb ik toevallig de Peugeot-snaar opgehaald, die jij via het Franse forum had gevonden.
Prijs 23 Euro.
Ben benieuwd hoe deze snaar past in de poelies, want hij is iets breder en minder hoog.
Ik zal het nog laten horen.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2016, 15:45

Achja. Ik moest er wel om lachen. Mij een theoreticus noemen Afbeelding Kennelijk nog nooit een theoreticus tegengekomen :P Het was hoe dan ook een zinloze post die werkelijk niets bijdroeg aan de discussie, dus laten we er vooral niet meer tijd aan schenken :)

De snaar is officieel minder breed als dan de D18 snaar. Het is dat de D18 snaren nogal inconsequent zijn qua dikte. Ik heb lang gedacht dat een D18 snaar 17mm breed was. Officieel is hij 18,3mm :shock: Breder nog dan die Peugeot snaar. Ik meet toch echt iets anders :lol:

Maar even ontopic.
Ik heb zonet wat eikenhout gehaald. Zodra ik daar wat resultaten van heb laat ik het horen :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 sep 2016, 15:33

Ik hoop, dat jullie de milde scherts in mijn opmerking ook op waarde kunnen schatten. Ik benijd Franky zeer, om zijn rekenkundige vaardigheden. Ik ken mijn tekortkomingen in deze. Waar hij een wiskunde knobbel heeft, is het bij mij een diepe kuil. Mijn intuïtieve technisch begrip en jarenlange ervaring met "hands on" materiaal behandeling, gevormd door meubelmaken, decorbouw en maquettebouw, zorgen er voor, dat mijn brommers, steeds vaker probleemloos starten en rijden, Dat is zeker niet altijd zo geweest! Ha ha. Ik heb jarenlang op mijn EEG rondgereden en 10000den km gemaakt, zonder enig begrip van ontsteking en aandrijving, laat staan broodnodig onderhoud en heb mijn kennis heel snel kunnen bijschaven via de fora, die ik bezoek. Er zijn ook, ontegenzeglijk, bijdragen van Franky, die bij mij zaken op zijn plaats deden vallen. Lang leve dit forum, met zijn slap geouwehoer (Pffff, ha ha) en, vooral, de actieve en enthousiaste leden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Harrie » 05 sep 2016, 18:08

Beste Joost,
Jij bent een van de steunpilaren van dit forum en ik lees jouw topics en commentaren met plezier.
Een milde scherts moet altijd kunnen en een antwoord erop ook.
Is die poelie nou eindelijk uit elkaar? :lol: :lol: :lol:
H.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 sep 2016, 09:22

Sluit me aan mij de woorden van Harrie - vond de beschouwing van Joost heel leuk om te lezen en herkenbaar. Ben nu ook in de fase dat mijn brommers reeds enige tijd goed rijden na jarenlang ondeskundig gehannes. Inderdaad, door het forum en het spreken met Forumleden ben ik een heel beetje wijzer geworden. Gr. Joop ( onderdeel van mijn leerproces was het bezoek aan de werkplaats van Joost in Rotterdam ! )

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 06 sep 2016, 17:34

Je opmerking kwam wel wat rottig over Joost ;) Maar gelukkig kennen we elkaar al enig tijd ;) Zo was dat zeker niet bedoelt.

Ieder waar hij goed in is hè. Tegen jouw jarenlange hands on ervaring kan ik weer nooit op :D Zo vullen we elkaar allemaal weer mooi aan. :D Ook ik ben heel blij met jou bijdrage aan het mobylette gebeuren. Ik ben niet voor niets een dagje bij jou in de leer geweest. Ik heb nog steeds profijt van wat ik die dag geleerd heb ;)

De poelie is uit elkaar. Ik had alleen nog even geen foto's gemaakt. Bij deze gedaan.
Zo heb ik het dan maar opgelost. Ik kon een eikenhout plintje kopen. Dit is wel wat dunnetjes. Als je dit plankje als hefboom gebruikt breekt het meteen doormidden zonder de poelie ook maar 1mm te bewegen :lol: Dus ik gebruik de plank op dezelfde manier als de schroevendraaier. Ik stop hem er tussen en roteer hem. Hiermee kan de poelies iets open krijgen. Hopelijk genoeg om de variateur te demonteren. Dat moet ik nog eens proberen. Je V-snaar vervangen is totaal onmogelijk hiermee. Daar moet je de poelies nog een stuk verder voor open duwen. Dat lukte me niet met het houten plankje (overigens lukt me dat met de schroevendraaier ook nauwelijks). De andere kant van de plank heeft dezelfde constructie maar wel een breder kopje. Dat wil echter niet werken. Het hout breekt als je die brede kop wil roteren. Dat gaat te zwaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het begin was de vorm nog niet helemaal goed van dat plankje. Toen was tijdens het roteren de plank zich af aan het zetten tegen de rand van de poelie. Je zag de poelie helemaal uitbuigen :shock: Nou is het staal, dus het springt wel weer terug en ik ben niet erg ver gegaan. Beter bewijs dat je een hefboom ook echt niet moet proberen met die zware veer is er niet. :shock:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Polle » 07 sep 2016, 07:49

Dan is er maar een oplossing.
Koppeling demonteren en of blokje er onderuit.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2016, 09:24

Klopt. Ik heb tot nu toe ook altijd de hele variateur verwijderd voor het vervangen van de V-snaar.
Met het juiste gereedschap is dit ook zo gedaan. Dus dat is het probleem niet. Je moet het alleen niet willen doen onderweg. Daarvoor moet je dan toch een magnetische buis hebben en geen elektromagnetische buis. Misschien toch maar eens ergens een magnetische buis vandaan halen :roll: :roll:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Polle » 07 sep 2016, 10:40

Hallo Franky

Als je een goede magnetische buis vind met de juiste diameter wil ik er ook wel een.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Harrie » 07 sep 2016, 10:48

In het verre verleden heb ik ooit in mijn militaire diensttijd een track op een pantserrupsvoetuig moeten leggen.
Die tracks zijn erg zwaar, dus laat men het voertuig op de herstelde track rijden. Bij de variateur doe ik ook zoiets. Met een lepel of zachte schroevendraaier wrik ik de variateur een beetje open en kan zo de v-snaar gedeeltelijk op de transmissiepoelie leggen.
Vervolgens draai ik aan de variateur (motorkant) en trek zo de v-snaar in de tussentransmissie poelie.
Zou me overigens verbazen als jullie die truc niet kenden, maar ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over. :lol:
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 07 sep 2016, 12:15

Zo doe ik het ook.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 07 sep 2016, 17:42

Polle schreef:Hallo Franky

Als je een goede magnetische buis vind met de juiste diameter wil ik er ook wel een.

Gr Polle
Tja, wie niet :lol: Ik zou niet weten waar je zo'n gek stuk gereedschap kan vinden :(
Ik kreeg wel wat hits als ik zoek op tube magnets. Ik zal er een keer goed naar gaan zoeken. Het heeft voor mij niet zoveel prioriteit. Mijn elektromagnetische buis werkt fantastisch. Het is alleen vervelend dat ik een verlengsnoer en een labvoeding erbij moet pakken.

Zo zie je maar weer wat je mist als je geen militaire dienst meer hebt. Ik kende de truc nog niet. Ik zal hem een keer proberen :) Al zegt me me iets dat ik dit ook al half geprobeerd heb.

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 sep 2016, 22:18

Harrie schreef:In het verre verleden heb ik ooit in mijn militaire diensttijd een track op een pantserrupsvoetuig moeten leggen.
Die tracks zijn erg zwaar, dus laat men het voertuig op de herstelde track rijden. Bij de variateur doe ik ook zoiets. Met een lepel of zachte schroevendraaier wrik ik de variateur een beetje open en kan zo de v-snaar gedeeltelijk op de transmissiepoelie leggen.
Vervolgens draai ik aan de variateur (motorkant) en trek zo de v-snaar in de tussentransmissie poelie.
Zou me overigens verbazen als jullie die truc niet kenden, maar ik verbaas me tegenwoordig nergens meer over. :lol:
H.
Zo heb ik het ook gedaan Harrie, fluitje van een eurocent haha

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Polle » 08 sep 2016, 10:22

Hallo Franky

Ik heb nog eens gekeken op tobeconline bij de veren die in verschillende variateurs zitten van moby's .
Daar zie ik dat de sommet en de sp98 een dubbele veer gebruiken en alle andere variateurmodellen een enkele en de nummers zijn gelijk.
Dus vermoed ik dat er in jouw 99z geen originele veer zit.
Ik kan vrij makkelijk een poeli openzetten met een blokje hout.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 08 sep 2016, 20:18

Je hebt helemaal gelijk Polle :shock: In de documentatie zie ik die veer helemaal niet staan! Dit is bizar.

De veer heb ik uit een echt 99z tandwielkastje gehaald (te herkennen aan het kleine trapperas tandwiel). De veer is net iets groter in bouwvorm dan de originele. Hierdoor passen de normale plastic houdertjes die over de veer zitten niet. Daarom zat er naaste de grote nog een speciale extra grote versie op zodat alles weer past. Dit alles doet mij vermoeden dat dit wel vanaf de fabriek gedaan is. Het is te netjes allemaal.

Het verhaal van die zwaardere veer heb ik uit dit document gehaald.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/147 ... 2095tt.pdf

Hierin is het een en ander omschreven over de 99z. Onder andere dit stukje over de aanpassingen aan de boite relais.
Afbeelding
Met mijn gebrekkig Frans heb ik dit geïnterpreteerd als een zwaardere veer achter de beweegbare poelie. Was dat een correcte vertaling?

Nou ben ik de kluts kwijt :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 sep 2016, 21:34

Ik lees ook dat deze versterkt is.
Toch een kwestie van het juiste gereedschap en lange hefboom.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2016, 09:43

Toch is het wel typisch. Kennelijk zat op het moment van het maken van het onderdelenboek de normale veer er nog in. Misschien is dit later pas aangepast. De vraag is waarom. Hadden ze echt last van het slippen van de V-snaar? Een 99z wel relatief veel koppel, maar het is allemaal niet bizar veel. Het ding heeft überhaupt niet zoveel pit. De zwaardere veer is echter wel veel zwaarder dan de normale. Het lijkt allemaal niet echt in verhouding te zijn.

Ik ga dit maar eens in Frankrijk uitvragen. Als ik de normale veer kan gebruiken scheelt me dat naast een lading slijtage ook heel wat gedonder.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 10 sep 2016, 11:20

Polle schreef:Hallo Franky

Als je een goede magnetische buis vind met de juiste diameter wil ik er ook wel een.

Gr Polle
Ik kwam er eentje tegen op internet. Eentje op ebay die per bod verkocht is. €151 :shock: Ik geloof dat het niet realistisch is om opzoek te gaan naar een originele :shock:
http://www.ebay.fr/itm/Extracteur-magne ... 1607610214

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Harrie » 10 sep 2016, 11:45

Ik had ze vorig jaar in Heerhugowaard bij me op de beurs en ik heb er een paar verkocht voor 8 Euro.
De laatste heb ik enkele weken geleden aan mijn broer cadeau gegeven.
151 Euro is absurd.
Met een powermagneetje en een stukje pijp moet het ook lukken.
Zal eens kijken of ik iets simpels kan maken voor de beurs in Heerhugowaard.
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Polle » 10 sep 2016, 12:19

Voor 151€ kan je beter een moby kopen.

Gr Polle

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 10 sep 2016, 13:01

Polle schreef:Voor 151€ kan je beter een moby kopen.

Gr Polle
Maar dan is de variateur er nog niet af Polle :lol: :lol:

Maar inderdaad, zoveel geld is belachelijk. Iets zoals Harrie voorstelt lijkt me stukken beter voor de portemonnaie.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 10 sep 2016, 13:21

Ik zat ook al aan zoiets te denken. Een stel zware magneten die buiten de variateurblijven en die dan op of om een stalen pijp zitten die de variateur ingaat. De vraag is alleen of het magnetisch veld dan nog sterk genoeg is aan het eind van die pijp. Die elektromagnetische trekker van mij is best sterk. Maar ook die heeft geen 100% direct succes. Soms zijn een aantal pogingen nodig. Een zwakker veld dan die elektromagnetische trekker lijkt me geen succes. Dus dat wordt nog interessant. :)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 10 sep 2016, 19:53

En wat is er op tegen om een aantal van die electromagneten te gaan zitten maken?

Buis met de juiste diameter, 100 meter draad erop wikkelen en een 12 volt sigarettenaansteker eraan solderen. Geen labvoeding nodig, slechts een auto of 220 volt stekker met sigarettenaansteker. Relatief lage kosten verwacht ik.

Als iemand mij goed wil vertellen welk materiaal en diameter buis ik het beste gebruik, welke dikte draad vereist is en waar ik losse 12 v stekkers kan vinden (kan ik zelf eventueel ook googlen) wil ik er wel een stel maken hoor.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelies boite relais uit elkaar duwen

Ongelezen bericht door Franky » 10 sep 2016, 20:35

Het is juist de bedoeling dat je geen stroom nodig hebt. Dat is handiger :)

Plaats reactie