Reviseren blokje(s)

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Jorisvette » 29 sep 2016, 22:13

Beste,

Een paar weken geleden ben ik gestaag begonnen met het reviseren van een blokje van een AV55 uit '67 (AV7 blokje) en een blokje van een AV3 uit '51 (zonder koppeling). Met behulp van ander topics kom ik grotendeels uit het reviseren van het AV7 blokje, alleen heb ik een vraag over het reviseren van de koppeling. Voor ik het blokje uit elkaar heb gehaald merkte ik dat de koppeling bij optrekken flink doorslipte, dus dat wil ik ook graag aanpakken. Moet ik in dat geval de koppelingssegmenten vervangen samen met de koppelingsplaatjes van de vario? Daar ben ik nogal huiverig in, doordat die met klinknageltjes vastzitten. Graag hoor ik wat jullie kijk is op het reviseren van de (slippende) koppeling.

Volgende punt is dan de AV3. De brommer loopt wel, met externe bobine (tot mijn grote ergernis loopt hij anders gewoon niet). hij gaat ongeveer 26 km/u. Nu staat hij op blauw kenteken dus in dat opzicht is dat gunstig, maar ik heb meerdere filmpjes gezien waarin ze 40+ gaan (wat volgens mij ook zeker mogelijk is). Hij maakt vooral weinig toeren en heeft weinig kracht dus ik denk dat hier meer uit valt te halen. Ik heb met Mobylette blokjes nauwelijks ervaring en helemaal met zulke oude. er zit een kamzuiger op waarvan ik denk dat die aan vervanging toe is. Dus ook hierbij is mijn vraag, hoe dit aan te pakken en dan vooral met onderdelen zoals pakkingen en de zuiger en zuigerveren. de uitlaat heb ik al schoongemaakt en de punten ook afgesteld

Graag hoor ik jullie mening, er is altijd veel kennis om te delen op dit interessante forum! :)

Vriendelijke groet, Joris

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Harrie » 29 sep 2016, 22:37

Jorisvette schreef: Moet ik in dat geval de koppelingssegmenten vervangen samen met de koppelingsplaatjes van de vario? Daar ben ik nogal huiverig in, doordat die met klinknageltjes vastzitten. Graag hoor ik wat jullie kijk is op het reviseren van de (slippende) koppeling.

Volgende punt is dan de AV3. De brommer loopt wel, met externe bobine (tot mijn grote ergernis loopt hij anders gewoon niet). hij gaat ongeveer 26 km/u. Joris
Als de voering van de koppeling versleten is of als er slechts 1mm op zit, wordt het tijd om deze te vervangen.
Mogelijk is de boel gewoon vettig t.g.v. overdadig smeren. Ontvet dan de boel met remreiniger of thinner. Schuur de voeringen licht op.
Is de boel op dan zul je de schoenen en strips moeten (laten) vervangen.
Huiverig voor klinknagels? Het is een oude techniek en je hebt de juiste klinknagels nodig; er zijn verschillende personen hier op het forum die daar weinig moeite mee hebben. Ikzelf maak regelmatig klinknagels met afwijkende maten voor oude rijwielen.

Ik begrijp dat dat de AV3 niet goed loopt. Welk type ontsteking zit er bij jou in? Hoeveel voorontsteking pas je toe en hoe groot is de opening van de punten?
H,

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Jorisvette » 30 sep 2016, 09:27

Hoi Harrie,

Ik ben aan de koppeling nog niet toegekomen maar ik ga hem zeker eerst ontvetten en opschuren, als hij dan na openen nog steeds hetzelfde probleem heeft zal ik hem toch nog een keer open moeten maken. Maar daarvoor is het gelukkig ook een hobby :)

Wat bedoel je met de type ontsteking? ik heb voorontsteking 2,8mm en puntopening staat op 0.35mm

ik zal vanmiddag wat foto's toevoegen om de situatie van de zuiger en cilinder wat te verduidelijken, er zit voor mn gevoel nogal veel aangekoekte kooldeeltjes op. de vorige eigenaar smeerde de mobylette 1 op 25 wat ik vééél te vet vind, 1 op 45 is zowat de helft maar moet ook prima kunnen.

Groet, Joris

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Harrie » 30 sep 2016, 09:57

Jorisvette schreef: Wat bedoel je met de type ontsteking? ik heb voorontsteking 2,8mm en puntopening staat op 0.35mm

ik zal vanmiddag wat foto's toevoegen om de situatie van de zuiger en cilinder wat te verduidelijken, er zit voor mn gevoel nogal veel aangekoekte kooldeeltjes op. de vorige eigenaar smeerde de mobylette 1 op 25 wat ik vééél te vet vind, 1 op 45 is zowat de helft maar moet ook prima kunnen.

Type ontsteking:
Oude interne bobine,
externe bobine met Novi-componenten of
externe bobine met mijn componenten?

Als de uitlaatpoort en uitlaat dichtgekoekt zit heeft dat een dramatisch effect op het vermogen. Controleer dat ook.

H.

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Jorisvette » 30 sep 2016, 16:42

Harrie,

Er zit een externe bobine op van een yamaha brommer. Toen ik hem kocht zat er een bobine op maar daarmee startte hij slecht en viel hij uit op het moment dat ik het licht aandeed. Ik heb me toen laten vertellen dat het kwam door de te lage capaciteit van die bobine dus heb ik er een opgezet met een hoge capaciteit, daarmee liep hij wel met licht aan en ook startte hij beter. uitlaat zelf heb ik al schoongemaakt maar de uitlaatpoort zit wel aanslag op, wat is de beste manier om dit schoon te krijgen? Heb jij wellicht nog onderdelen liggen voor de oudere type mobylettes? ik wil ook de kamzuiger vervangen samen met de zuigerveren, ook van de voet en koppakking is weinig over. voetpakking was veel vloeibare pakking opgesmeerd, dat lijkt me ook niet ideaal.

Groet, Joris

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Harrie » 30 sep 2016, 17:55

Een twijfelachtig ontstekingssysteem dus en matige pakkingen. Het is maar de vraag of de zuiger slecht is; dan zie je pas als de heleboel open ligt.
Je hebt met dat AV3 motortje geen enkele reserve. Je beschikt over slechts 0,6 pk .
Als je wilt dat het soepel loopt moet alles perfect zijn. Een goede stap is vervanging van het carter door een S1-carter 1955 met keerringen, want die zitten er zelfs in de Kaptein versie niet in.
Kom dus naar de beurs in Heerhugowaard, want dan heb ik alle pakkingen en keerringen bij me.
H.

Jorisvette
Berichten: 20
Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
Locatie: Schipluiden

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Jorisvette » 30 sep 2016, 18:27

Harrie,
Heerhugowaard is sowieso iets dat al op de planning staat. Vind het wel zonde om het originele carter te vervangen, originaliteit staat bij mij altijd hoog in het vaandel (tenzij het echt niet anders kan). Misschien dat ik op de beurs wat wijzer kan worden over dat blokje, face to face is het zowieso wat makkelijker praten en kom je altijd wel wat te weten!

Wellicht tot ziens, Joris

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Reviseren blokje(s)

Ongelezen bericht door Harrie » 30 sep 2016, 23:13

Jorisvette schreef:Harrie,
Heerhugowaard is sowieso iets dat al op de planning staat. Vind het wel zonde om het originele carter te vervangen, originaliteit staat bij mij altijd hoog in het vaandel (tenzij het echt niet anders kan). Misschien dat ik op de beurs wat wijzer kan worden over dat blokje, face to face is het zowieso wat makkelijker praten en kom je altijd wel wat te weten!
Wellicht tot ziens, Joris
Ik ben hier heel duidelijk over:
Originaliteit op componentniveau is ondergeschikt aan functionaliteit van het geheel!
Voor de duidelijkheid: "ik kan je niet helpen aan een S1-carter, maar dit is wel een gemeend advies om ernaar uit te kijken."
H.

Plaats reactie