Linksdraaiende variateur

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 okt 2016, 10:38

Heeft iemand al eens geprobeerd een variokoppeling om te bouwen van linksdraaiend naar rechtsdraaiend of vice versa??

gr J E

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door brommerskieken » 04 okt 2016, 12:32

Denk het niet dat er iemand is die dat heeft geprobeerd
Maar ik denk wel dat het mogelijk is maar zeker weten doe ik dat niet gewoon gaan proberen

Gr harold :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2016, 16:04

Geen probleem - koppelings-segmenten loshalen en de andere kant op monteren. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2016, 17:17

Ja hoor. Heb ik gedaan. Of nouja, een stukje. Want het kan dus niet.
De trommel met bladveren is om te bouwen op de manier die Joop omschreef. De koppelingshamers zijn niet om te zetten. Dit omdat de variateur kern (zo noem ik het centrale onderdeel waaraan alles vast zit) anders is. De linkse is het spiegelbeeld van de rechtse. Hierdoor zijn de koppelingshamers niet om te zetten. Het probleem zit hem in de positie van de pinnen die het koppel overdragen aan de beweegbare poelie. Dat deel is dus niet om te bouwen. Of je moet echt een hele handige jongen zijn :P

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 04 okt 2016, 18:20

Franky bedoel jij met de kern nr: 20456 of 17983?
http://tobeconline.fr/assets/sp93_006.jpg
GROENEKAN schreef:Geen probleem - koppelings-segmenten loshalen en de andere kant op monteren. Gr. Joop
Dat dacht ik ook Joop maar ja het is dus niet zo simpel als ik gehoopt had. Maar eventueel wel een mooie uitdaging :D

Weet iemand of linksdraaiende variateurs en/of onderdelen ergens te koop zijn?

Gr J E

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2016, 19:08

In ieder geval bij FOM / eeg gaat het prima , ik rijd ermee!!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door Franky » 04 okt 2016, 19:51

Jij hebt geen variateur Joop ;) Koppelingen zonder variateur kan je volgens mij inderdaad wel zo ombouwen. Maar dat zal jij beter weten dan ik :D

17983 noem ik zelf de trommel of buiten trommel. Ook deze is anders bij een linksdraaiende variateur. Dit wederom vanwege de pinnen die op een andere plek door de trommel heen gaan. Nou is dat niet zo moeilijk om te bouwen. Dat is een kwestie van twee gaten boren.

20456 is de "kern". Je ziet dat de pinnen die naar buiten steken niet in het midden zitten tussen de pennen waarop de buitentrommel gemonteerd wordt. Deze geklonken pinnen moet je dus gaan verzetten als je een rechtse naar linkse om wil bouwen. Als de nieuwe positie niet goed is, slijt de handel niet lekker in en ben je nog verder van huis. Serieuze uitdaging om dit aan te passen met hobby middelen.

Ik ben een paar jaar terug opzoek geweest naar een linksdraaide variateur kern. Nieuw kon ik die niet vinden. Ik heb een goede 2de hands variateur gekocht en daar de kern uitgehaald. Daar heb ik toen een nieuwe rechtse trommel op gezet die ik gemodificeerd heb zodat hij op de linksdraaiende variateur kan. Het resultaat ziet er uitstekend uit en werkt als een tierelier :)

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Linksdraaiende variateur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 okt 2016, 19:55

Excuus Frank , had ik kunnen weten. Groet, Joop

Plaats reactie