nieuwe zuigerveren

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 23 okt 2016, 18:59

Ik ben er nu achter wat het tikkende geluid is in myn cilinder.er is door my speling geconstateerd tussen de zuigerveer en de sleuf/groef waar de veer in zit.het is ook te zien en te meten.nl 0.10 mm met de voeler maat.als ik de zuigerveer helemaal naar binnen druk is de speling weg.dit geeft my te denken dat de zuigerveer ook wat taps is.en door slytage meer en meer naar buiten komt en ruimte krygt en gaat rammelen.de speling tussen de slotopening is 0.50 mm.dat isniet extreem veel.volgens My.als ik nu nieuwe veren monteer ben ik dan van het getik af?ik heb het idee dat het steeds erger word.volgende vraag.ik zie in de nikkasil laag geen hoonsporen.wel hele lichte strepen in de lengte.maar geen krassen hoor!.ik heb zelf begrepen dat de hoongroeven goed zyn voor de smering en compressie.ik ken iemand met zo n hoonapparaat voor op de boormachine.die dat wel wil doen voor My.of is dit geen goed plan.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 okt 2016, 20:26

Die hoonsporen zijn goed, tijdens het inrijden, inderdaad, omdat de er dan meer smering is. Als die hoonsporen weg zijn, is de afsluiting tussen cylinderwand en zuigerveer optimaal. Daarbij hoon je de nikasil laag weg. Ik zou het niet doen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 23 okt 2016, 20:35

Ok Joost. dan laten we dat achterwege.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 23 okt 2016, 22:36

Iemand enig idee of als ik nieuwe zuigerveren monteer of ik dan van dat irritante getik af ben

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 24 okt 2016, 17:24

Er is meer aan de hand dan zuigerverrn alleen.ik heb vandaag de cilinder verwyderd en t spul goed onderzocht.der zit ook speling op het bigend lager.shit!dit word echt een grote operatie.ik zie hier als een berg tegenop.daar ik nul ervaring heb met blokken openmaken en lagers vervangen.los kosten de onderdelen byna niks by b2b .maar geen bigend lager.of compleet nieuwe krukas gezien. ook geen compleete kant en klare carter met alles erin gemonteerd.jammer.ik ben van de makkelyke weg.liever iets meer betalen.dan zelf maar gaan zitten klooien met gasbranders en noem maar op.misschien heeft een van jullie wel een compleet gereviceerd blokje te koop.of dat iemand in de buurt het wil doen eventueel samen.ik zit maar ff wat te bedenken.maar zo begin ik er niet zelf aan.pffff

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door brommerskieken » 24 okt 2016, 20:49

Heb hier wel volgens mij goede onderbloken
Kijk maar wat je doet

Gr harold :lol:

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door mobydilz » 24 okt 2016, 22:22

Kun je eigenlijk wel een krukas de monteren? en zo ja wat heb je er voor nodig?
Ik ga eens kijken op You tube of er wat te vinden is. Monteren is niet heel makkelijk,
want hoe stel je vast, dat de as-einden in elkaars verlengde liggen?

zo dus:
https://www.youtube.com/watch?v=r8lCGTltAm4

het steunen van de krukwangen bij het aanbrengen van de krukaslagers ontbreekt hier!!
En je hebt een pers nodig.

groet md

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 25 okt 2016, 00:10

In t verre oosten kunnen ze dat perfect. :D

Gebruikersavatar
mobydilz
Berichten: 1862
Lid geworden op: 15 jan 2013, 12:40
Locatie: zaltbommel

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door mobydilz » 25 okt 2016, 08:44

Zo kan het ook , maar die vragen vast een tientje meer.
Het werk ziet er goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=y4CQBU0Zohk

succes ermee md

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2016, 17:29

Dat eerste filmpje is echt schokkend :shock: Wat een zooi :shock:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Harrie » 25 okt 2016, 19:57

:o
Ik ram er ook rustig op los met passend gereedschap en de juiste plek, maar hier slaan ze de krukpen eerst krom en daarna rammen ze hem weer recht; vrij primitief allemaal. Niettemin toch een leuk filmpje en een blik in andermans werkplaats. Zouden ze papier en plastic afval scheiden? :lol:
H.

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 okt 2016, 21:29

Die kerel in dat eerste filmpje zal wel veiligheidstenen hebben, met z'n slippertjes :)

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 26 okt 2016, 20:10

brommerskieken schreef:Heb hier wel volgens mij goede onderbloken
Kijk maar wat je doet

Gr harold :lol:
Dankjewel voor het aanbod harold.iklaat je nog weten of ik er gebruik van maak.ik doe je nog een pbtje. heb inmiddel iemand gevonden die er nieuwe bigend lagers op perst en vervolgens uitbalanceerd.met de nieuwe lagers pakkingen en weet veel wat nog meer word t een duur geintje.temeer omdat alle onderdelen moegestreden zyn.koppelinglager.cilinder .zuiger.een vetnippel die er kompleet is in gedrukt.dus dat ben ik ook nodig.als ik vervolgens een nieuw cilindertje koop by b2b.kan ik misschien beter een compleet nieuwe blokje bestellen.in frankryk :D .ik bezie eerst nog wat opties.een donorbrommer kopen met goed blokje hoort daar ook by.pfff .

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 11 nov 2016, 20:06

Na verschillende opties te hebben overwogen.tweede hands blokje/nieuw lagersetje/of nieuw krukasje.heb ik gekozen voor de optie dan maar alles nieuw.blok cilinder zuiger en kop. Compleet gekocht by lamobylette.het oude blokje was compleet versleten .ook nog wat losse onderdeeltjes erby zoals een nieuwe koppeling.die oude was in onbalans.nu bezig met alles pas te maken .en de onstekingsplaat zuiver maken.na binnenkomst vant blokje m ff uitmekaar
Gehaald om alles nog ff na te lopen.zuigerveren ff ontbramen .voetpakking goed passend maken.vieze gietranden weghalen.dit Franse cilindertje zyn de poorten al aangepast.naar wat eerder opengaan van in en uitlaatpoorten.en er zat tot myn verbazing een hogedrukkop op.joehoe.de onstekingsnok moet pas gemaakt worden.nou ik ben nog wel ff zoet.

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 12 nov 2016, 13:58

Ik heb hier een nieuwe airsal cilinder met zuiger. Ik heb de speling van de zuigerveren(bij de opening) gemeten met voelermaatjes. 0.10 past goed 0.15 past net niet. Is dat genoeg en kan ik er van uitgaan dat airsal de goed zuigerveren bij het setje doet?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 nov 2016, 15:48

tussen de 0.10 en 0.15mm vindt ik goed bij een gietijzeren veer bij een cilinder met nikasil wand, moet goed zijn van Airsal.
eerste lekker stationair warm draaien, met af en toe beetje gasgeven en dan rustig gaan rijden en let op bijgeluiden.
Bij warme motor af en toe belasten ,veel wisselende toeren rijden en goed smeren 1 op 40.
is alles in orde dan bij afgekoelde motor kopmoeren natrekken en uitlaatwartel.
Neem echt even de tijd voor het inrijden, ik doe altijd 300 km rustig aan wat inrijden betreft.
Alles kan dan mooi op elkander inslijten.
Ik rij ook eerst mijn brommer altijd rustig warm en ook van mijn auto en ook de motor.
Het verlengt de levensduur aanmerkelijk.

Vrgr Gerard

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Polle » 12 nov 2016, 18:49

Jij hebt toch met je moby direct de reis aangevat die we gemaakt hebben.
Van inrijden was weinig sprake Gerard ;) ;) ;)
Ik rij ze ook niet in .
Een Airsal gaat er nieuw op een paar km luisteren naar het blokje en dan gas er op.
Begint na enkele honderden km wel beter en soepeler te lopen.

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 nov 2016, 19:17

Nee Polle, ik had wel gereden met de gele kanarie, niet veel ,dat klopt, geen 300 km in iedergeval
Het inrijden was ook in de vakantie, 2 dagen zat de 300km er al lang op...
dat was ook best spannend, maar eigelijk heb je geen zorgen met de tech. kennis van ons allen

vrgr gerard
Laatst gewijzigd door Mobygek op 12 nov 2016, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 12 nov 2016, 19:26

Ik ga ook natuurlyk rustig inryden.maar net wat je zegd.omdat wy weten wat er mis kan gaan .hebben wy een beetje voorzichtigheid.de meeste mensen kopen een nieuw brommertje uit de winkel en scheuren gelijk de laan uit.niks inryden.gassen met die handel.

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 12 nov 2016, 20:04

Ha ha heel herkenbaar. Ik doe het onderhoud aan onze auto ook zelf. Tip: niet twee dagen voor je weg gaat naar Oostenrijk de achterremklauw reviseren........Soms voel je dingen die tussen de oren zitten ;)

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 30 nov 2016, 23:03

Vandaag tyd en zin gemaakt om het nieuwe blokje er onder te hangen.alles aansluiten en netjes op tyd zetten.na een paar x aantrappen kwam hy tot leven.rustig ff stationair draaien.en toen de stoute schoenen aangetrokken.en ff rustig door de straat gereden.spannend.alles werkte prima geen rare bygeluiden.t uitlaatje knetterde wat harder als normaal .waarschylek door de hogedrukkop.lekkerr.na t afkoelen de kop en de uitlaat nog ff nagetrokken.prima zo.nu moet het weer nog ff meespelen om m in te ryden.moet ik iets vetter smeren?zit nu 1 op 40 in.of gewoon zo laten.en hoe lang zou je dan vetter smeren als dat al moet.?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door Polle » 01 dec 2016, 06:36

Ik gebruik altijd 1:40 ook voor het inrijden.
Ik gebruik wel kwaliteitsolie vol synthetische van Castrol

Gr Polle

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 01 dec 2016, 12:00

Polle schreef:Ik gebruik altijd 1:40 ook voor het inrijden.
Ik gebruik wel kwaliteitsolie vol synthetische van Castrol

Gr Polle
Ok.bedankt polle.ik ry altyd de halfsynteet van kroonoil.is ook een goede fabrikant volgens My.komt het ook wel goed meej

GROENEKAN
Berichten: 3764
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 dec 2016, 18:24

Ik zou een beetje TSL olie toevoegen. Als je eenmaal een vastloper heb gehad na nieuwe zuigerveren dan word je vanzelf voorzichtig, wel 300 km lang !

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: nieuwe zuigerveren

Ongelezen bericht door loe » 10 dec 2016, 19:44

Ik heb er nu ook tsl in zitten denk ik.t was tlaatste tankje benzine van t jaar.vanmiddag nog gereden.ff volgas.47kmmetjes topsnelheid. daarna snel t gas weer los.viel my tegen.zal straks wel wat harder gaan.me vorige ging 52.ach ja.deze trekt wel lekker vlot op das ook wel fyn.

Plaats reactie