vliegwiel demonteren
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
vliegwiel demonteren
hallo mensen, ik heb een prachtige g 50 of av 50 in de kleur licht blauw. hij start perfect maar op hoge toeren stottert hij nu. dit na uitgebreide schoonmaak van de gurtner, en ook de venturi(?) sproeier. ( 2 e sproeiertje zeg maar)
ik wil nu de punten controleren maar het vliegwiel moet er af. de moer is die linksom? hij zit vreselijk vast, als een nacht in de week gehad maar hlept niet.
wie kan zeggen welk draad het is voor dat ik alles vernaggel....
https://goo.gl/photos/CFqvf9eJNXA6wKhZA
ik wil nu de punten controleren maar het vliegwiel moet er af. de moer is die linksom? hij zit vreselijk vast, als een nacht in de week gehad maar hlept niet.
wie kan zeggen welk draad het is voor dat ik alles vernaggel....
https://goo.gl/photos/CFqvf9eJNXA6wKhZA
Laatst gewijzigd door brommerharry op 09 nov 2016, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: vliegwiel demonteren
De vliegwiel moer heeft linkse draad. Dus met de klok mee losdraaien.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
ja dat dacht ik al, dank voor de bevestiging! maar hij gaat met geen mogelijkheid gaat deze los zeg..
Re: vliegwiel demonteren
geen zuigerstop gebruiken als hij zo zwaar gaat,
het vliegwiel vast houden met een soort van een oliefilter sleutel
het best is dat je drie handen hebt spanning op de sleutels en dan met een ijzer hamer tikken op de kopse kant
van de sleutel die het 4 kant in gaat niet hard slaan maar snel achter mekaar , mijn av 50 zit ook altijd muur vast
en met de hamer werkt altijd goed, als je alleen bent is het wel behelpen , zorg wel voor een goede passende
sleutel op het 4 kant , anders is het 4 kant zo weg , ben benieuwt als het lukt
het vliegwiel vast houden met een soort van een oliefilter sleutel
het best is dat je drie handen hebt spanning op de sleutels en dan met een ijzer hamer tikken op de kopse kant
van de sleutel die het 4 kant in gaat niet hard slaan maar snel achter mekaar , mijn av 50 zit ook altijd muur vast
en met de hamer werkt altijd goed, als je alleen bent is het wel behelpen , zorg wel voor een goede passende
sleutel op het 4 kant , anders is het 4 kant zo weg , ben benieuwt als het lukt
Re: vliegwiel demonteren
Blijven proberen. Uiteindelijk gaan ze allemaal los.
Re: vliegwiel demonteren
Dat probleem hebben wel meer mensen als ik zie hoe de gemiddelde vliegwielmioer hier binnenkomt.brommerharry schreef:ja dat dacht ik al, dank voor de bevestiging! maar hij gaat met geen mogelijkheid gaat deze los zeg..
Een boerentruc die ik vroeger toepaste en ook goed werkt was:
- inspuiten met echte kruipolie.
- een nacht in laten trekken.
- enkele tikjes met de stalen hamer op de moer geven (schrikken).
- met een schrootbeitel de moer los tikken.
- de moer krijgt daardoor beschadigingen, maar een moer kun je vervangen.
- de oude moer wordt daarna met hardsoldeer weer mooi gemaakt en naderhand verzinkt voor hergebruik.
Je kunt natuurlijk ook een (perslucht-) ratelsleutel gebruiken: het effect is hetzelfde; door trillingen komt de boel los te zitten.
H.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
hahaha hij is los hoor, toch zoals op de foto staat. ik krijg maar geen foto hierin .....
en ja natuurlijk had ik de luchtratel moeten gebruiken, dat ik daar nou niet aan gedacht had, die heb ik...
ik heb weer een zelfgemaakt kruipolie gemaakt, op het net gevonden en ploep hij was los, wel forse kracht natuurlijk en een lange sleutel.
heel simpel half aceton en half aft olie, al veel gebruikt en gaat dan altijd los.
de puntjes zijn wel wat ingebrand. de brommer start echt perfect met een trap als ik naast de brommer sta! maar het gaat stotteren bij top snelheid.
zouden dat toch de puntjes zijn? wat moet de opening zijn ? 3mm?
dank voor de tips verder
en ja natuurlijk had ik de luchtratel moeten gebruiken, dat ik daar nou niet aan gedacht had, die heb ik...
ik heb weer een zelfgemaakt kruipolie gemaakt, op het net gevonden en ploep hij was los, wel forse kracht natuurlijk en een lange sleutel.
heel simpel half aceton en half aft olie, al veel gebruikt en gaat dan altijd los.
de puntjes zijn wel wat ingebrand. de brommer start echt perfect met een trap als ik naast de brommer sta! maar het gaat stotteren bij top snelheid.
zouden dat toch de puntjes zijn? wat moet de opening zijn ? 3mm?
dank voor de tips verder
Re: vliegwiel demonteren
we hebben ook zo wat als ( zoek) op het forum,
- KapteinBeun
- Beheerder
- Berichten: 949
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
- Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen
Re: vliegwiel demonteren
3mm is veel te veel voor de puntjes. Is dat een waarde die je hebt gemeten, of was het een gokje van wat het zou moeten zijn?
Zoals Gideon al aangaf horen de contactpuntjes een maximale openingsruimte van 0,4 mm te hebben
Overigens, dat probleem met de afbeelding zit hem erin dat de link van een soort album is. In de [img]-tags kun je alleen snelkoppelingen naar directe afbeeldingen geven. Via de zoekfunctie kun je een topic vinden (foto's plaatsen) waarin één en ander uitgebreid staat uitgelegd.
Gr.
Marco
Zoals Gideon al aangaf horen de contactpuntjes een maximale openingsruimte van 0,4 mm te hebben
Overigens, dat probleem met de afbeelding zit hem erin dat de link van een soort album is. In de [img]-tags kun je alleen snelkoppelingen naar directe afbeeldingen geven. Via de zoekfunctie kun je een topic vinden (foto's plaatsen) waarin één en ander uitgebreid staat uitgelegd.
Gr.
Marco
Re: vliegwiel demonteren
Belangrijk , schuur de contactpuntjes even op.
Ik doe het met een korrel 400
Gr Polle
Ik doe het met een korrel 400
Gr Polle
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
dank voor alle info. zo leer ik weer elke dag zeg!
ik bedoel natuurlijk 0.3 mm maar ik heb ze nu op 0,35 gezet. op geschuurd en foto van gemaakt , die dan weer in google foto staat. ik zal forum lezen hoe te plaatsen.
hij nu houd heel erg in op hoge snelheid, en het laatste dat ik gedaan had toen hij dat nog niet deed is de venturi schoongemaakt en carburateur afgesteld. hij start daarna perfect maar houd dus in op hoge snelheid
plaatje venturi, ik weet niet precies of de benaming goed is ...
https://www.google.nl/search?q=venturi& ... vpnuDGM%3A
maakt het trouwens uit hoe de stand van de gasschuif is?
ik wil lekker rijden op dat ding..
Harry
ik bedoel natuurlijk 0.3 mm maar ik heb ze nu op 0,35 gezet. op geschuurd en foto van gemaakt , die dan weer in google foto staat. ik zal forum lezen hoe te plaatsen.
hij nu houd heel erg in op hoge snelheid, en het laatste dat ik gedaan had toen hij dat nog niet deed is de venturi schoongemaakt en carburateur afgesteld. hij start daarna perfect maar houd dus in op hoge snelheid
plaatje venturi, ik weet niet precies of de benaming goed is ...
https://www.google.nl/search?q=venturi& ... vpnuDGM%3A
maakt het trouwens uit hoe de stand van de gasschuif is?
ik wil lekker rijden op dat ding..
Harry
Re: vliegwiel demonteren
Het heet een verstuiver. De gasschuif heeft een uistekend lipje, dat past in een gleufje in het carburator huis. Dat oriënteert de schuif in de juiste positie (bij oudere carburateurs kan het een gleufje in de schuif zijn, met een pennetje in het carburateur huis). Kan dat bij jou niet, dan is de schuif waarschijnlijk het lipje kwijt. En een verkeerd geplaatste schuif kan heel goed de oorzaak zijn van het inhouden.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
beste joost, het klopt, dank je , er is iets afgebroken van de schuif. nieuwe schuif of proberen hem geod te krijgen in de juiste stand?MobyJoost schreef:Het heet een verstuiver. De gasschuif heeft een uistekend lipje, dat past in een gleufje in het carburator huis. Dat oriënteert de schuif in de juiste positie (bij oudere carburateurs kan het een gleufje in de schuif zijn, met een pennetje in het carburateur huis). Kan dat bij jou niet, dan is de schuif waarschijnlijk het lipje kwijt. En een verkeerd geplaatste schuif kan heel goed de oorzaak zijn van het inhouden.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
test foto bijvoegen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: vliegwiel demonteren
Ik zou een andere schuif plaatsen. De kans is groot, dat hij toch zal verdraaien, in het gebruik.
-
- Berichten: 30
- Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
- Woonplaats: Nieuw-Vennep
Re: vliegwiel demonteren
Op zoek naar een gasschuif...dat word zoeken..
Re: vliegwiel demonteren
Welke diameter heeft de schuif ? Ik heb er nieuwe liggen.
Gr Polle
Gr Polle
Re: vliegwiel demonteren
Valt misschien wel mee. Welke carburateur heb je (type staat op de vlotterkamer)?
Re: vliegwiel demonteren
Polle is weer sneller.