spie krukas
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
spie krukas
Hallo iedereen
Ik ben bezig met de restauratie van een mobylette BG. Tijdens het demonteren van het blokje ben ik de spie die normaal in de krukas ligt kwijt geraakt.
Uit een eerder topic op dit forum blijkt het toch wel verstandig om deze niet weg te laten . Nu mijn vraag: waar vind ik zo'n spietje? Ik kan het online maar niet vinden...
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Alvast bedankt!
Ik ben bezig met de restauratie van een mobylette BG. Tijdens het demonteren van het blokje ben ik de spie die normaal in de krukas ligt kwijt geraakt.
Uit een eerder topic op dit forum blijkt het toch wel verstandig om deze niet weg te laten . Nu mijn vraag: waar vind ik zo'n spietje? Ik kan het online maar niet vinden...
Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.
Alvast bedankt!
Re: spie krukas
Beste mobyletteam,
Bij het restaureren van diverse mobylettes ben ik nog nooit een spie tegengekomen.
Aan de ontstekingszijde hoort er geen en aan de kopppelingszijde evenmin.
Heb je wel een echte mobylettemotor eronder hangen?
groet mobydilz.
Bij het restaureren van diverse mobylettes ben ik nog nooit een spie tegengekomen.
Aan de ontstekingszijde hoort er geen en aan de kopppelingszijde evenmin.
Heb je wel een echte mobylettemotor eronder hangen?
groet mobydilz.
Re: spie krukas
Hallo MobyDilz,mobydilz schreef:Beste mobyletteam,
Bij het restaureren van diverse mobylettes ben ik nog nooit een spie tegengekomen.
Aan de ontstekingszijde hoort er geen en aan de kopppelingszijde evenmin.
Heb je wel een echte mobylettemotor eronder hangen?
groet mobydilz.
Het feit dat je iets nog nooit tegengekomen bent wil niet zeggen dat het niet bestaat.
Bij de oude krukassen tot aan de jaren zestig zat er een schijfspie met een radius van 5mm in de as.
H.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: spie krukas
En die kan je rustig weg laten. Spieverbindingen zijn absoluut verboden bij belasting die van richting veranderen. Dat is dus een krukas . Daarom zitten de koppeling en ontsteking ook met een conische verbinding vast. Waarom ze daar een spietje aan toe hebben gevoegd heb ik nooit begrepen. Mocht de conische verbinding los komen, dan zorgt het spietje er wel voor dat zowel de krukas als koppeling echt goed vernield worden Gelukkig is dit uit het ontwerp gehaald
Re: spie krukas
De spie werd mogelijk toegepast, omdat de precisie van de bewerkingen bij het maken van de conische verbinding (Krukas én koppeling) niet precies genoeg was, om de vaste verbinding te verzekeren. modernere methoden maakte dat wellicht wel mogelijk, waardoor de spie kon komen te vervallen. Net zoals bij de ontstekingsnok, is het wijs de koppeling op de krukas te slijpen met slijppasta.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: spie krukas
De enige manier hoe dat kan werken is als het koppel in 1 richting zo sterk is geweest dat de conische verbinding slipte en zo de nok tegen de spie aandrukt. Vanaf dat moment moet de conische verbinding nog wel sterk genoeg vast zitten om het koppel in de andere richting op te vangen. Alleen op die manier kan het werken. Zodra de conische verbinding ook in de andere richting slipt, juttert de spie uit en vernielt hij alles.
Wel een hoop "alsjes" in deze redenering
Wel een hoop "alsjes" in deze redenering
Re: spie krukas
Zat de Vaste poelie dan vast met een spie? (AV3)
Ben benieuwd gr.md
Ben benieuwd gr.md
Re: spie krukas
Bij de AV3 prijslijst (Belgisch) uit 1954 (AV3 motor, met MobyClutch (enkelvoudige koppeling)), kom ik hem niet tegen. Bij de AV33, 34 en 54 (AV35 of AV7 motor met MobyClutch) is hij er wel.
Re: spie krukas
De AV3 poelie had geen spie, maar de mobykoppeling wel. Bij brommers uit de jaren zestig kom je die spei ook nog tegen.
Bij mij heeft die spie ooit een allereerste type variateur verknald en we hebben recent de beschadigde naaf vervangen door een nieuwe naaf met alleen een conische boring.
Lastig? Nee; tenminste als je een industriële conische ruimer gebruikt.
H.
Bij mij heeft die spie ooit een allereerste type variateur verknald en we hebben recent de beschadigde naaf vervangen door een nieuwe naaf met alleen een conische boring.
Lastig? Nee; tenminste als je een industriële conische ruimer gebruikt.
H.
Re: spie krukas
Inderdaad er staat een clavette aangegeven in de tekening van de AV33 bij de trommel van
de enkelvoudige koppeling. Dan had mijn S3 er ook een denk ik. merci md
de enkelvoudige koppeling. Dan had mijn S3 er ook een denk ik. merci md
Re: spie krukas
Gek om te lezen dat de spie niet altijd wordt toegepast in de koppeling. Heb je 7 mobylettes helemaal uit elkaar gehad, één zonder koppeling en de andere 6 allemaal met koppeling met spie, ook diverse reserveblokjes idem. wel allemaal uit de jaren van 1956 tot 1963.
Lolle
Lolle
Re: spie krukas
Door mijn blunder is de vraag over de verkrijgbaarheid van de krukas-spie
volkomen ondergesneeuwd.
Of en waar je ze krijgen kunt weet ik niet. Namaken kan misschien wel door de
kop van eem M6 of M8 schroefboutje tot de goede vorm te bewerken en los te zagen.
Kwaliteit 8.8 zal wel nodig zijn. Stop eventueel boetseerklei in de spiebaan/holte
om de vorm zuiver te kunnen vast stellen en ook de diepte van de gleuf in de
koppeling moet je nauwkeurig vaststellen.
Als het zo lukt is goed vastdraaien van de moer heel belangrijk.
Slecht verhaal? meld mobyletteam dan waar hij de spiën kopen kan svp.
groet mobydilz
volkomen ondergesneeuwd.
Of en waar je ze krijgen kunt weet ik niet. Namaken kan misschien wel door de
kop van eem M6 of M8 schroefboutje tot de goede vorm te bewerken en los te zagen.
Kwaliteit 8.8 zal wel nodig zijn. Stop eventueel boetseerklei in de spiebaan/holte
om de vorm zuiver te kunnen vast stellen en ook de diepte van de gleuf in de
koppeling moet je nauwkeurig vaststellen.
Als het zo lukt is goed vastdraaien van de moer heel belangrijk.
Slecht verhaal? meld mobyletteam dan waar hij de spiën kopen kan svp.
groet mobydilz
Re: spie krukas
Boutmateriaal (kwaliteit 8.8) kan inderdaad gebruikt worden om spieën te maken.
Vaak is het hardbaar koolstofstaal C35.
Ik doe dat soms als ik overmaat spieën nodig heb.
Ze worden overigens wel extra gehard ( 800 graden en afkoeling in olie) en daarna laagontlaten (200 graden).
H.
Vaak is het hardbaar koolstofstaal C35.
Ik doe dat soms als ik overmaat spieën nodig heb.
Ze worden overigens wel extra gehard ( 800 graden en afkoeling in olie) en daarna laagontlaten (200 graden).
H.
Re: spie krukas
Ik heb nog ,een misschien twee nieuwe spieën liggen.
Gr Polle
Gr Polle
Re: spie krukas
Nog beter.
-
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 18 apr 2011, 10:03
- Woonplaats: Antwerpen Belgie
- Locatie: Antwerpen
Re: spie krukas
Hallo allen,
Bedankt voor jullie reacties...
Het is een blokje van voor 1960 dus tot dan waren ze, bij mijn weten, wel met spie. Heb zelf twee mobylettes en ze hebben beiden zo'n spietje.
Heel stom van me dat ik zoiets ben kwijtgeraakt. Ik weet nog steeds niet hoe essentieel het is maar ik heb het er liever wel in dan niet.
En polle, kan je er eentje missen?
Mvg,
Mobyletteteam
Bedankt voor jullie reacties...
Het is een blokje van voor 1960 dus tot dan waren ze, bij mijn weten, wel met spie. Heb zelf twee mobylettes en ze hebben beiden zo'n spietje.
Heel stom van me dat ik zoiets ben kwijtgeraakt. Ik weet nog steeds niet hoe essentieel het is maar ik heb het er liever wel in dan niet.
En polle, kan je er eentje missen?
Mvg,
Mobyletteteam
Re: spie krukas
Het beste is Polle een PB te sturen. Succes. Joop