Banden 2.25 x 18

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Banden 2.25 x 18

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 mei 2017, 21:46

Het is niet altijd makkelijk, 2.25 x 18 banden te vinden. SAVA was even weg, maar is nu MITAS (of andersom?). Ik heb erg veel moeite gehad, de SAVA's op de velgen van mijn AV92 te krijgen. Ze zijn te krap en vallen ook niet goed in de velg. Een gedeelte is in het midden gefloept, met een wobbelig wiel als gevolg. Anderen hebben dat schijnbaar niet, maar ik heb nog nooit een stel banden zo vervloekt als deze. VSX brengt een kopie van de Michelin "Rapido". Deze zaten origineel op de AV92 (1972) en die waren toch echt wel op. Ik heb er twee besteld (wel whitewall, is eigenlijk niet origineel, maar wel mooi). Ik laat wel weten, hoe ze bevallen. Plaatje is niet whitewall, maar laat mooi het profiel zien. http://www.solex-motobecane.com/3-piece ... 4-2175.htm

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Banden 2.25 x 18

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 mei 2017, 16:12

Zo, de Rapido's zijn binnen. Zoals de originele Michelins, zijn het aanzienlijk soepeler en lichtere banden, dan de SAVA/Mitas banden. Ze zijn waarschijnlijk minder geschikt voor hogere snelheden, die voor de SAVA's geen probleem zijn. De flanken zijn niet wit, maar een zacht creme. Met de problemen die ik had, bij het monteren van de SAVA op het voorwiel, had ik achter nog niet vervangen. De SAVA viel aan beide kanten niet mooi in de velg, zowel links als rechts, bleef een deel van de hiel van de band hangen in het middelste gedeelte van de velg, met een wobbelig rijgedrag als gevolg. Eerst heb ik de oude Rapido (geheel zwart) van het achterwiel vervangen door de nieuwe met creme flanken. Hierbij kon ik de band, zonder hulp van bandenlichters zo om de velgrand krijgen. Heel bemoedigend. Ook hier bleef een gedeelte van de bandhiel steken in de middelste rand van de velg, maar na een stukje rijden, was hij mooi op zijn plaats gekomen. Vandaag dan maar het voorwiel, met de, erg strakke, Sava. Een stevige Buzetti bandelichter eronder en over de velgrand wippen. Dat was niet makkelijk en toen de bandhiel eindelijk over de velgrand kwam, had de bandenlichter een enorme deuk in de velg gedrukt. En was de stalen band in de hiel van de SAVA geknapt! Dit zijn de originele Rigida velgen uit 1972. Werd ik wel wat chagrijnig van! Nog nooit meegemaakt! De nieuwe Rapido ging er makkelijk overheen, maar blijft ook hier, aan één kant een beetje in het midden van de velg hangen. Misschien floept hij nog op z'n plek. Ik heb toch wel wat vraagtekens. Ik heb nog niemand gehoord over eenzelfde probleem, met óf deze velgen, óf deze banden (de SAVA).

Deuk in de velg:
IMG_6486 Klein.jpg
Nieuwe past ook niet helemaal lekker:
IMG_6491 Klein.jpg
Wel mooi, dat originele profiel:
IMG_6487 Klein.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Banden 2.25 x 18

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 20 mei 2017, 00:57

Mooie banden, Joost. Hoop dat het goed komt. maar denk dat jij tot een goed eindresultaat komt. Je hebt voor hetere Mobylette-vuren gestaan. Groet, joop

Plaats reactie