conus koppelingdeksel

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

conus koppelingdeksel

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mei 2017, 23:29

Er worden regelmatig mooie koppelingsdeksels aangeboden op de verschillende websites en dan blijkt dat ze niet mooi passen op jouw oude brommer.
Uiteindelijk heb ik indertijd een paar oude laten verchromen.
Een jaar geleden tijdens een variateurproject, waarbij de naaf van de zeldzame variateur vervangen moest worden, is de conus met een conische ruimer op maat gebracht. We kwamen er toen ook achter dat de conus van die moderne deksels een aantal mm verschoven was t.o.v. de oude Motobécane uitvoering en dat daarom de deksel zo lelijk uit de trommel stak.
Vandaag had ik een ander deksel nodig en heb de opgedane kennis in praktijk gebracht. De koppeling is inmiddels gemonteerd en ziet er mooi uit. Deze ruimer biedt ook de mogelijkheid om speciale boringen te maken in eigen nokken voor bijv. elektronische ontsteking.
Ik ben erg zuinig op mijn dure ruimer; als je je deksel wilt aanpassen adviseer ik deze ruimer met een helling van 10% en lopend van van 5 tot 15mm zelf aan te schaffen.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: conus koppelingdeksel

Ongelezen bericht door ruudk » 26 mei 2017, 15:57

Hallo Harrie,
Toevallig ben ik ook bezig met een nieuwe koppelingstrommel (dimoby-model met 4 koppelingsschoenen) die ik op mijn S24A wil zetten (oud model dimoby met 3 koppelingsschoenen op trommel, heeft erg veel toeren nodig om aan te grijpen). Hier zit het probleem echter bij de buitenrand van de conus aan de motorzijde van de koppeling, daar moet een randje van ongeveer 1 cm diep worden afgedraaid. Ik vraag straks een oude kennis van mij of die hier iets mee kan; hij had/heeft een draaibank.
Ruud

Plaats reactie