slecht aangrijpende koppeling
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
- Locatie: Schipluiden
slecht aangrijpende koppeling
Beste forumleden,
Gister een anders blokje op mijn av3 geplaatst vanwege het ontbreken van de kopeling op het originele blokje. nu loopt het blokje inmiddels goed, alleen wanneer ik gas geef maakt hij veeeel te veel toeren zonder snelheid te maken. hij start dus wel gewoon en met de voering van de vlieggewichten is ook niks aan de hand, alleen wanneer het blokje dus loopt grijp hij heel langzaam aan. vooral met proefrijden merk ik tegen de wind in dat hij meer slipt dan met de wind mee. de voering van de koppelingsstrippen is nog prima. zou het kunnen liggen aan de binnenrand van de buitentrommel? hier zit wel wat roest aan (ongetwijfeld door wat blootstelling aan de elementen). is dit gewoon een kwestie van opschuren van de binnenrand? voor ik te werk ga vraag ik altijd graag wat meer info op bij de experts, vandaar de vragen!
Vriendelijke groet, Joris
Gister een anders blokje op mijn av3 geplaatst vanwege het ontbreken van de kopeling op het originele blokje. nu loopt het blokje inmiddels goed, alleen wanneer ik gas geef maakt hij veeeel te veel toeren zonder snelheid te maken. hij start dus wel gewoon en met de voering van de vlieggewichten is ook niks aan de hand, alleen wanneer het blokje dus loopt grijp hij heel langzaam aan. vooral met proefrijden merk ik tegen de wind in dat hij meer slipt dan met de wind mee. de voering van de koppelingsstrippen is nog prima. zou het kunnen liggen aan de binnenrand van de buitentrommel? hier zit wel wat roest aan (ongetwijfeld door wat blootstelling aan de elementen). is dit gewoon een kwestie van opschuren van de binnenrand? voor ik te werk ga vraag ik altijd graag wat meer info op bij de experts, vandaar de vragen!
Vriendelijke groet, Joris
Re: slecht aangrijpende koppeling
De binnenkant kun ne rustig opschuren.met korrel.220.de koppeling zou gewoon moeten aangrypen.roestig of niet.een oude koppelingstrommel heeft 3 flappers en de nieuwe 4 flappers die zyn wat korter en grypen later en met meer toeren aan.als jy die laatste erop hebt zou ik die met 3 probeeren.als jy de 3flapper hebt zou ik es kyken of ze allemaal wel los willen komen.omdat jy t over roest hebt .misschien zit er wel wat vast geroest.en voor de duidelykhyd.de vliegwielkoppeling grypt eerst aan.daarna komt de tweede koppeling met de koppelingshamers.in actie.als dat niet lekker soepel loopt.dan kryg je ook slipverschynselen.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
- Locatie: Schipluiden
Re: slecht aangrijpende koppeling
Hoi Loe,
Het is het oude model met de 3 plaatjes en die zitten niet vast, alleen wat je bedoeld met de volgorde van koppelen snap ik niet helemaal. voor zover ik weet grijpen bij het straten de koppelingshamers waar jij het over hebt eerst het vliegwiel mee, die op zijn beurt met die buitenste 3 plaatjes de grondplaat met het kleine snaarwieltje mee gaat nemen mits het blokje dan loopt.
Vriendelijke groet, Joris
Het is het oude model met de 3 plaatjes en die zitten niet vast, alleen wat je bedoeld met de volgorde van koppelen snap ik niet helemaal. voor zover ik weet grijpen bij het straten de koppelingshamers waar jij het over hebt eerst het vliegwiel mee, die op zijn beurt met die buitenste 3 plaatjes de grondplaat met het kleine snaarwieltje mee gaat nemen mits het blokje dan loopt.
Vriendelijke groet, Joris
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
- Locatie: Schipluiden
Re: slecht aangrijpende koppeling
Na van middag alles nog eens grondig te hebben ontvet en ook ,waar nodig, opgeschuurd te hebben, blijft het probleem bestaan. Het zijn wel echt de buitenste 3 koppelingselementen die niet aangrijpen. Tijdens het rijden op hogere snelheid kan je hem ook echt horen slippen, zeker als hij ineens weer terugzakt door wind of een heuveltje omhoog. mochten er verder geen mensen zijn die hier ervaring mee hebben/een oplossing voor hebben gevonden zal ik denk ik maar de volledige koppeling gaan vervangen. Misschien weten de veteranen meer van dit probleem? het is een blokje van een eeg uit +-1965
Vriendelijke groet, Joris
Vriendelijke groet, Joris
Re: slecht aangrijpende koppeling
Toch twijfel ik of het de buitenste 3 koppelingselementen zijn die slippen.
Zeker omdat boven de 10 km/u de twee grote hamers de koppeling muurvast zetten, dus als de drie schoentjes bij hogere snelheid (zoals je schrijft) zouden slippen, moeten de twee hamers ook automatisch slippen.
Is het niet stiekem de v-snaar die slipt?
Ruud
Zeker omdat boven de 10 km/u de twee grote hamers de koppeling muurvast zetten, dus als de drie schoentjes bij hogere snelheid (zoals je schrijft) zouden slippen, moeten de twee hamers ook automatisch slippen.
Is het niet stiekem de v-snaar die slipt?
Ruud
Re: slecht aangrijpende koppeling
Ik denk eerder dat de koppelingshamers niet goed aangrypen.door troep en uitdroging willen ze wel eens stroef gaan.(zelf meegemaakt).een beetje olie op de asjes van de hamers en voelen of alles lekker soepel gaat.eventueel proberen de veertjes een gaatje losser te zetten.
Re: slecht aangrijpende koppeling
Die drie koppelingssegmenten doen helemaal niets meer, als de twee hamers eenmaal een vaste verbinding hebben bewerk stelligt. Het zijn slipkoppeling segmenten, die de vsnaar poelie van de koppeling meenemen, zonder de motor af te laten slaan, bij het optrekken. Als er op topsnelheid iets lijkt te slippen, zullen het nooit deze zijn, want ze doen niets nuttigs meer, als de twee koppelingshamers eenmaal aangegrepen hebben.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 23 jan 2015, 15:32
- Locatie: Schipluiden
Re: slecht aangrijpende koppeling
Excuus voor de verlate reactie, ik ben niet zo dikwijls actief op het forum. Het bleek de v-snaar te zijn, een verse gehaald bij de plaatselijke dynamo en elektromotoren werkplaats en lopen als een tiet. Mijn dank is groot voor het meedenken!
Joris
Joris