Afdichten van een decompresseurklep

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door Harrie » 30 jun 2017, 14:39

In de tijdelijk rubriek "Gezocht" is dit lastige onderwerp ter sprake gekomen.
Overbodige informatie en tegenstrijdige aannames komen in een dergelijke topic opborrelen.
Pas na de nodige testen en revisies ontstaat er een scherp beeld van een dergelijke problematiek.
In deze topic alleen de belangrijkste conclusies, want anders zou het niet leesbaar zijn door allerlei zij-onderzoeken, testen en omschrijving van specifieke technieken.

Lekkage klep: hoe te constateren?
De brommers met hogedrukkop vertonen vaker decompresseur problemen dan die met lage drukkop.
Je merkt dan dat de trekkracht bij lage toerentallen afneemt of doordat de compressie minder sterk voelt als je het vliegwiel ronddraait.
Bij hoge snelheden valt dat vermogensverlies niet zo op, omdat de gassen minder tijd hebben om te ontsnappen.
Een gemakkelijke methode om een lekkende klep te vast te stellen is een natte vinger leggen op het decompressiekanaal dat eindigt in de uitlaat.
Voel je beurtelings een zuigende en persende beweging dan is de klepafdichting onvoldoende.
Je hebt het al eerder gemerkt bij het rijden: "Het beest in jouw AV7 is verdwenen...!"

Waardoor kan een lekkende klepafdichting ontstaan?
De cilinderkop kan erg warm worden zoals bij een kilometers lange helling bij lage snelheid en 28 graden luchttemperatuur.
Als een decompressorkabel te strak gespannen staat kunnen er ook erg hete gassen ontsnappen, die de zitting kunnen beschadigen.
Verder zijn er nog een aantal theoretisch mogelijke oorzaken, maar die laat ik even buiten beschouwing

Hoe op te lossen?
Gewone cilinderkoppen
Hierbij volstaat vaak het inslijpen met kleppenpasta: grof- fijn en Commandant (superfijn). Tussen de verschillende stappen dien je de klepomgeving schoon te maken met bijv. perslucht.

Hogedrukkoppen
Hierbij constateer ik soms zwaardere beschadigingen van zowel cilinderkop (door detonatie) als de klepzitting.
Inslijpen met kleppenpasta alleen helpt dan niet meer. De zitting dient bewerkt te worden met een frees met een tophoek van 90 graden.
Een voorbeeld van een frees staat hieronder. Door VAR werden indertijd dergelijke frezen geleverd, maar ze zitten niet meer in hun programma.
In de ijzerhandel zijn wel allerlei frezen te koop die hiervoor gebruikt kunnen worden. De gebruikte frees heeft een axiale boring van 5mm en hierin kan de messing geleidingspen worden opgenomen, want je wilt natuurlijk dat de zitting loodrecht staat op de klep. Gamma verkoopt deze frezen in bepaalde vestigingen, maar ook de gespecialiseerde handel in metaalgereedschappen.
Meestal zijn de frezen te dik en je moet de diameter door slijpen terugbrengen van 16 naar circa 13 mm. Doe je dat niet dan moet de frees eerst door omliggend materiaal vreten alvorens hij bij de zitting komt. Bij onderstaande test cilinderkop is daarvan een goed voorbeeld, deze werd nog met een te dikke frees bewerkt.
Na het frezen van de zitting moet je met de loep controleren of alles mooi glad is. Er hoeft maar een minuscule onderbreking van die lijn te zijn en je krijgt lekkage.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken dicht de klep niet op een kegelvormig vlak af, maar op een cirkelvormige lijn. Het komt allemaal erg nauwkeurig....
De volgende stap is het werken met kleppasta, zoals hierboven beschreven is. Ik gebruik daarbij bij voorkeur een nieuwe klep en ook een nieuwe gummi afdichting in de decompresseurbout.

Testen
Na montage van de nieuwe klep m.b.v. het kapje en splitpen kan het testen beginnen.
Ik gebruik daarvoor een testmotorblokje dat op een montageplaat staat.
Als er nog lekkages optreden dan is er iets foutgegaan bij het frezen, inslijpen of is de klep versleten.

Gemakkelijk deze procedure?
Je moet hieraan niet beginnen als je geen werktuigbouwkundige ervaring hebt. Het is net zoiets als sproeiers opboren zonder de juiste gereedschappen en meetinstrumenten.
In veel gevallen is een andere of gereviseerde kop een betere oplossing. Bepaalde cilinderkoppen worden door Franse leveranciers nog steeds verkocht.
Voor de echte diehards of in geval van zeer speciale koppen is het echter wel een mooie uitdaging om zelf een frees te maken en een bijzondere kop te repareren.
Deze reparatie valt zonder twijfel in de categorie "gevorderden".
Wat hebben minder ervaren personen aan dit verhaal? Hopelijk denken ze bij te lage compressie niet alleen aan de "gemakkelijke" zuigerveren of een versleten zuiger, maar nemen ook de decompresseurklep mee in de foutopsporing.

H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 01 jul 2017, 11:58

Toen ik mijn "hogedrukkop"op mijn sp 93 heb gezet wist ik al dat er een klein putje in de klepzitting zat. Ik heb de boel in elkaar gezet (kiek'n wat het wordt) en heb de compressie met een koude motor gemeten. De compressie is 7,5 bar.
Volgens andere topics hier op het forum zou je op 9,5 bar uit moeten komen....
Aankomende winter ga ik dit proberen te verbeteren.
gr Jan Evert
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2017, 14:26

Hallo allemaal,
Een van mijn zij-onderzoekjes bij het lekkende-klep-probleem betreft het vervangen van de gummi (waarschijnlijk siliconenrubber) door teflon.
Teflon kan langdurig 260 graden aan. Nu is de vraag hoe warm wordt het daar?
Het zal wel ergens tussen de 150 en 300 graden liggen. Tijd dus voor een praktijktest.
Deze test loopt inmiddels. Hoewel ik nog wel een paar gummi ringen heb, zijn deze teflonringen door mij gemakkelijk te maken.
Een stuk hittebestendig siliconenrubber zal ook wel ergens te koop zijn. Dus als de teflonproef een gesmolten ring oplevert, wordt de focus verlegd naar siliconenrubber.
Erg leerzaam die onderzoekjes; meestal heb je later bij het oplossen van andere problemen er erg veel plezier van.
Waarom teflon? De gummi zwelt geweldig op in benzine met alcohol. Mocht alcohol die gummi aantasten dan hebben we misschien een alternatief.
H.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 06 jul 2017, 22:34

Je bent me net voor Harrie. Dat was mijn volgende vraag kun je de ringen vervangen? Het antwoord staat hierboven.
Als je nog een proefkonijn zoekt houd ik me aanbevolen :D
De temperatuur wil ik morgen wel opmeten....
Gr J E

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2017, 22:59

De ringen kun je vervangen.
Verstandig om uit te kijken naar revisiesetjes, want ook kleppen kunnen beschadigd zijn al kunnen deze in principe opnieuw geslepen worden.
H.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jul 2017, 13:22

Vandaag vele kilometers gereden bij warm weer en het viel me op dat de klep niet meer soepel door de teflon ring gleedt.
Kennelijk is de temperatuur toch een stuk boven de 200 graden. Binnenkort gaan we dat meten nadat de motor flink heet is.
Ik ga die teflonringen dus niet meer toepassen bij de decompresseurklep, maar me concentreren op hittebestendig siliconenrubber.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 09 jul 2017, 20:02

Ik heb bij mijn sp93 de temp gemeten. Na 15km vol gas was de moer/bout/klepgeleider waar de klep doorheen gaat 150 graden Celsius aan de buitenkant. Eigenlijk zou je het onder het rijden moeten meten want in het begin koelt het erg snel af.
Gr J E

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Afdichten van een decompresseurklep

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jul 2017, 21:37

Hallo Jan-Evert,
150 graden valt nog mee. Morgen gooi ik de boel even open om te kijken hoe het er uit ziet.
De klepafdichting was in ieder geval nog goed, want de trekkracht was prima.
H.

Plaats reactie