Afdichten van een decompresseurklep
Geplaatst: 30 jun 2017, 14:39
In de tijdelijk rubriek "Gezocht" is dit lastige onderwerp ter sprake gekomen.
Overbodige informatie en tegenstrijdige aannames komen in een dergelijke topic opborrelen.
Pas na de nodige testen en revisies ontstaat er een scherp beeld van een dergelijke problematiek.
In deze topic alleen de belangrijkste conclusies, want anders zou het niet leesbaar zijn door allerlei zij-onderzoeken, testen en omschrijving van specifieke technieken.
Lekkage klep: hoe te constateren?
De brommers met hogedrukkop vertonen vaker decompresseur problemen dan die met lage drukkop.
Je merkt dan dat de trekkracht bij lage toerentallen afneemt of doordat de compressie minder sterk voelt als je het vliegwiel ronddraait.
Bij hoge snelheden valt dat vermogensverlies niet zo op, omdat de gassen minder tijd hebben om te ontsnappen.
Een gemakkelijke methode om een lekkende klep te vast te stellen is een natte vinger leggen op het decompressiekanaal dat eindigt in de uitlaat.
Voel je beurtelings een zuigende en persende beweging dan is de klepafdichting onvoldoende.
Je hebt het al eerder gemerkt bij het rijden: "Het beest in jouw AV7 is verdwenen...!"
Waardoor kan een lekkende klepafdichting ontstaan?
De cilinderkop kan erg warm worden zoals bij een kilometers lange helling bij lage snelheid en 28 graden luchttemperatuur.
Als een decompressorkabel te strak gespannen staat kunnen er ook erg hete gassen ontsnappen, die de zitting kunnen beschadigen.
Verder zijn er nog een aantal theoretisch mogelijke oorzaken, maar die laat ik even buiten beschouwing
Hoe op te lossen?
Gewone cilinderkoppen
Hierbij volstaat vaak het inslijpen met kleppenpasta: grof- fijn en Commandant (superfijn). Tussen de verschillende stappen dien je de klepomgeving schoon te maken met bijv. perslucht.
Hogedrukkoppen
Hierbij constateer ik soms zwaardere beschadigingen van zowel cilinderkop (door detonatie) als de klepzitting.
Inslijpen met kleppenpasta alleen helpt dan niet meer. De zitting dient bewerkt te worden met een frees met een tophoek van 90 graden.
Een voorbeeld van een frees staat hieronder. Door VAR werden indertijd dergelijke frezen geleverd, maar ze zitten niet meer in hun programma.
In de ijzerhandel zijn wel allerlei frezen te koop die hiervoor gebruikt kunnen worden. De gebruikte frees heeft een axiale boring van 5mm en hierin kan de messing geleidingspen worden opgenomen, want je wilt natuurlijk dat de zitting loodrecht staat op de klep. Gamma verkoopt deze frezen in bepaalde vestigingen, maar ook de gespecialiseerde handel in metaalgereedschappen.
Meestal zijn de frezen te dik en je moet de diameter door slijpen terugbrengen van 16 naar circa 13 mm. Doe je dat niet dan moet de frees eerst door omliggend materiaal vreten alvorens hij bij de zitting komt. Bij onderstaande test cilinderkop is daarvan een goed voorbeeld, deze werd nog met een te dikke frees bewerkt.
Na het frezen van de zitting moet je met de loep controleren of alles mooi glad is. Er hoeft maar een minuscule onderbreking van die lijn te zijn en je krijgt lekkage.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken dicht de klep niet op een kegelvormig vlak af, maar op een cirkelvormige lijn. Het komt allemaal erg nauwkeurig....
De volgende stap is het werken met kleppasta, zoals hierboven beschreven is. Ik gebruik daarbij bij voorkeur een nieuwe klep en ook een nieuwe gummi afdichting in de decompresseurbout.
Testen
Na montage van de nieuwe klep m.b.v. het kapje en splitpen kan het testen beginnen.
Ik gebruik daarvoor een testmotorblokje dat op een montageplaat staat.
Als er nog lekkages optreden dan is er iets foutgegaan bij het frezen, inslijpen of is de klep versleten.
Gemakkelijk deze procedure?
Je moet hieraan niet beginnen als je geen werktuigbouwkundige ervaring hebt. Het is net zoiets als sproeiers opboren zonder de juiste gereedschappen en meetinstrumenten.
In veel gevallen is een andere of gereviseerde kop een betere oplossing. Bepaalde cilinderkoppen worden door Franse leveranciers nog steeds verkocht.
Voor de echte diehards of in geval van zeer speciale koppen is het echter wel een mooie uitdaging om zelf een frees te maken en een bijzondere kop te repareren.
Deze reparatie valt zonder twijfel in de categorie "gevorderden".
Wat hebben minder ervaren personen aan dit verhaal? Hopelijk denken ze bij te lage compressie niet alleen aan de "gemakkelijke" zuigerveren of een versleten zuiger, maar nemen ook de decompresseurklep mee in de foutopsporing.
H.
Overbodige informatie en tegenstrijdige aannames komen in een dergelijke topic opborrelen.
Pas na de nodige testen en revisies ontstaat er een scherp beeld van een dergelijke problematiek.
In deze topic alleen de belangrijkste conclusies, want anders zou het niet leesbaar zijn door allerlei zij-onderzoeken, testen en omschrijving van specifieke technieken.
Lekkage klep: hoe te constateren?
De brommers met hogedrukkop vertonen vaker decompresseur problemen dan die met lage drukkop.
Je merkt dan dat de trekkracht bij lage toerentallen afneemt of doordat de compressie minder sterk voelt als je het vliegwiel ronddraait.
Bij hoge snelheden valt dat vermogensverlies niet zo op, omdat de gassen minder tijd hebben om te ontsnappen.
Een gemakkelijke methode om een lekkende klep te vast te stellen is een natte vinger leggen op het decompressiekanaal dat eindigt in de uitlaat.
Voel je beurtelings een zuigende en persende beweging dan is de klepafdichting onvoldoende.
Je hebt het al eerder gemerkt bij het rijden: "Het beest in jouw AV7 is verdwenen...!"
Waardoor kan een lekkende klepafdichting ontstaan?
De cilinderkop kan erg warm worden zoals bij een kilometers lange helling bij lage snelheid en 28 graden luchttemperatuur.
Als een decompressorkabel te strak gespannen staat kunnen er ook erg hete gassen ontsnappen, die de zitting kunnen beschadigen.
Verder zijn er nog een aantal theoretisch mogelijke oorzaken, maar die laat ik even buiten beschouwing
Hoe op te lossen?
Gewone cilinderkoppen
Hierbij volstaat vaak het inslijpen met kleppenpasta: grof- fijn en Commandant (superfijn). Tussen de verschillende stappen dien je de klepomgeving schoon te maken met bijv. perslucht.
Hogedrukkoppen
Hierbij constateer ik soms zwaardere beschadigingen van zowel cilinderkop (door detonatie) als de klepzitting.
Inslijpen met kleppenpasta alleen helpt dan niet meer. De zitting dient bewerkt te worden met een frees met een tophoek van 90 graden.
Een voorbeeld van een frees staat hieronder. Door VAR werden indertijd dergelijke frezen geleverd, maar ze zitten niet meer in hun programma.
In de ijzerhandel zijn wel allerlei frezen te koop die hiervoor gebruikt kunnen worden. De gebruikte frees heeft een axiale boring van 5mm en hierin kan de messing geleidingspen worden opgenomen, want je wilt natuurlijk dat de zitting loodrecht staat op de klep. Gamma verkoopt deze frezen in bepaalde vestigingen, maar ook de gespecialiseerde handel in metaalgereedschappen.
Meestal zijn de frezen te dik en je moet de diameter door slijpen terugbrengen van 16 naar circa 13 mm. Doe je dat niet dan moet de frees eerst door omliggend materiaal vreten alvorens hij bij de zitting komt. Bij onderstaande test cilinderkop is daarvan een goed voorbeeld, deze werd nog met een te dikke frees bewerkt.
Na het frezen van de zitting moet je met de loep controleren of alles mooi glad is. Er hoeft maar een minuscule onderbreking van die lijn te zijn en je krijgt lekkage.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken dicht de klep niet op een kegelvormig vlak af, maar op een cirkelvormige lijn. Het komt allemaal erg nauwkeurig....
De volgende stap is het werken met kleppasta, zoals hierboven beschreven is. Ik gebruik daarbij bij voorkeur een nieuwe klep en ook een nieuwe gummi afdichting in de decompresseurbout.
Testen
Na montage van de nieuwe klep m.b.v. het kapje en splitpen kan het testen beginnen.
Ik gebruik daarvoor een testmotorblokje dat op een montageplaat staat.
Als er nog lekkages optreden dan is er iets foutgegaan bij het frezen, inslijpen of is de klep versleten.
Gemakkelijk deze procedure?
Je moet hieraan niet beginnen als je geen werktuigbouwkundige ervaring hebt. Het is net zoiets als sproeiers opboren zonder de juiste gereedschappen en meetinstrumenten.
In veel gevallen is een andere of gereviseerde kop een betere oplossing. Bepaalde cilinderkoppen worden door Franse leveranciers nog steeds verkocht.
Voor de echte diehards of in geval van zeer speciale koppen is het echter wel een mooie uitdaging om zelf een frees te maken en een bijzondere kop te repareren.
Deze reparatie valt zonder twijfel in de categorie "gevorderden".
Wat hebben minder ervaren personen aan dit verhaal? Hopelijk denken ze bij te lage compressie niet alleen aan de "gemakkelijke" zuigerveren of een versleten zuiger, maar nemen ook de decompresseurklep mee in de foutopsporing.
H.