Poelie/motor niet uitgelijnd?

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2017, 16:09

ik wil graag de snaar van mijn poelie vervangen (AV40 en heb hiervoor al meerdere snaren gekocht. Echter waren deze telkens te kort. Nu viel mij bij het proberen van de Ventico D24 snaar opeens op dat de poelie en de koppeling niet uitgelijnd lijken te zijn, ook zit de motor opzienbarend dichtbij de poelie. De poelie kan niet verder naar binnen worden geplaatst, deze zit al zo dichtbij mogelijk naar binnen, anders zal de ketting het frame raken.

Weet iemand of dit een probleem is? of dit op te lossen is en welke aandrijfsnaar ik dan nodig heb?
Op de laatste foto lijkt het motorblok zelfs een beetje scheef te staan. Is dit eenvoudig op te lossen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 jul 2017, 16:42

Is de snaar die op de foto's erop ligt echt een Ventico D24? Dat is namelijk wel het type snaar dat erop hoort, maar er lijkt mij dan echt iets mis te zijn. De ruimte tussen koppeling en snaarwiel moet zo'n centimeter zijn bij een verend blok als bij de AV40. Bij mijn AV50 past mijn vinger er nog net tussendoor, en dat lijkt me een mooie afstand.

Het richten van de koppeling en snaarwiel doe je door middel van de afstandsbussen in de blokophanging, tussen de silentblocs. Het is belangrijk dat je koppeling en snaarwiel zo goed mogelijk in lijn staan om frictie, en daarmee overmatige slijtage en vermogensverlies, te beperken. Probeer een beetje met de bestaande bussen te spelen qua volgorde en gebruik wat ringen, of maak zelf nieuwe busjes.

Gr.
Marco

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2017, 17:55

die er nu op zit is zelfs langer dan de D24. Die D24 past er niet eens op. Ik heb al wel gezien dat de silent blocks een beetje af zijn, waardoor het blokje een beetje scheef hangt. Weet iemand hoe je die eruit krijgt?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2017, 19:10


Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2017, 19:17

brammes schreef:die er nu op zit is zelfs langer dan de D24. Die D24 past er niet eens op.
Ik geloof dat dit het moment is dat je ons alle waardes moet gaan vertellen. Ik zou graag willen weten.
- Diameter grote poelie (meet maar gewoon tot aan de rand)
- Omtrek van de V-snaar die jij gebruikt met type nummer

Er klopt hier iets niet...................

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2017, 19:28

diameter poelie buitenrand is 21 cm (gekocht bij born2brom) en lengte huidige snaar is 82 cm, ietsje langer dan de d24

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door AGB » 18 jul 2017, 19:29

het blijft een mooie film en goede muziek, maar dat is mijn mening smaken verschillen van muziek, :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2017, 19:39

brammes schreef:diameter poelie buitenrand is 21 cm (gekocht bij born2brom) en lengte huidige snaar is 82 cm, ietsje langer dan de d24
Dat klopt allemaal.
In andere woorden, je hebt enkel een uitlijningsprobleem. De koppeling moet langs de grote snaarschijf kunnen gaan. Dit betekent dat je motor niet goed uitgelijnd is. Dit komt hoogst waarschijnlijk door een combinatie van slechte silentlagers (rubberen blokken) en/of verkeerde spacers tussen motorblok en silentlager.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2017, 19:42

Edit:
Toch is het raar. Ik heb nog eens in mijn database gekeken. Ik heb vroeger met een stuk kortere snaar gereden en had meer ruimte dan jij.
Kan je foto's maken van de poelie op de koppeling. Het is haast onmogelijk dat daar iets vreemds zit, maar ik wil het toch uitsluiten.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 18 jul 2017, 19:55

Wat bedoel je precies met poelie op de koppeling? Waar wil je een foto van hebben?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 18 jul 2017, 20:03

De kleine poelie waar je snaar overheen loopt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 jul 2017, 20:07

Belangrijk blijft eerst je silentblocs vervangen en uitzoeken, of de afstandsbussen, tússen de silentblocs, de juiste zijn en op de juiste plaats zitten. Het vervangen van het onderste silentbloc lijkt me ook een goed idee.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door AGB » 18 jul 2017, 20:17

Frank
mischien foto plaatsen van wat je bedoeld dan weet brammes wat je bedoeld niet iedereen kent onderdelen gelijk bij naam ,
zo maar een idee

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 19 jul 2017, 15:57

Met die poelie is niks mis volgens mij. Ik begin nu te twijfelen of dit de goede poelie is:

http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=91

deze heb ik er nu op zitten. Iemand anders die ook ervaring heeft met deze poelie?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 jul 2017, 20:02

Dat is wel de goede maat. Of de kwaliteit goed is, weet ik niet.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 19 jul 2017, 20:41

Het scheef hangen komt hoogstwaarschijnlijk alleen door de silent blocks, dat ga ik morgen verhelpen. Echter snap ik dan nog steeds niet waarom die D24 snaar niet past, aangezien de koppeling en poelies de goede zijn. Iemand die hier wellicht de oplossing van weet? Ik dacht dat de koppeling misschien meer naar buiten moet staan, waardoor hij voor de grote poelie valt. Volgens mij is de snaar dan ook meer op één lijn en kan de motor meer hellen naar achter (koppeling valt dan voor de grote poelie). Dan zou de D24 snaar ook passen, hetzij dat de motor dan wel verder naar achter zal hellen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 19 jul 2017, 20:45

Franky schreef:De kleine poelie waar je snaar overheen loopt.
Ik heb nog steeds geen goede foto hiervan gezien.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 19 jul 2017, 20:49

Afbeelding

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 20 jul 2017, 21:31

Deze motor heeft geen vario koppeling, daarom vroeg ik het mij af waarom de motor naar achter kan kantelen? is dit puur vanwege de automatische snaarspanning. Op dit moment staat hij standaard vrij ver naar achter (silent blocks zitten erin) en kantelt hij vrijwel niet. Hoort dit zo? ik kan nu nog steeds de D24 snaar er niet op krijgen, dan zal de koppeling tegen de poelie aan lopen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 jul 2017, 22:04

Met jouw koppeling zal de motor, tijdens het rijden, niet kantelen. En dus is de veer inderdaad alleen voor de automatische snaarspanning. Ik zou toch een andere snaar proberen.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door brammes » 20 jul 2017, 22:41

Ja dat wil ik ook aangezien de huidige goed versleten is. Zit eraan te twijfelen om gewoon een zelfde maat snaar te halen bij een autozaak, aangezien het blijkbaar wel werkt en ik echt geen idee heb wat het probleem nou kan zijn.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 21 jul 2017, 19:40

Ik had kunnen weten dat je de koppeling van bovenaf zou fotograferen. Dat helpt natuurlijk niet zoveel voor het vraagstuk. Stom van me, had ik beter niet kunnen vragen. Sorry :oops:

Tijd om eens wat uit te zetten. Het probleem dat jij hebt kan veroorzaakt worden:
1. Afwijkende grote snaarschijf (je diameter klopt maar misschien loopt de snaar erg hoog)
2. Afwijkende maat poelie op koppeling
3. Lengte snaar is incorrect (heb je nagemeten)
4. Breedte snaar is incorrect (dit is niet na eenvoudig na te meten)
5. Mis ik er nog een?

Hier gaan we op het forum niet uitkomen. Dus hierbij mijn ultieme advies: maak een afspraak met een mobylette kenner in buurt en neem je mobyletje mee. Je vraag over de V-snaar spanner geeft aan dat je nog veel fundementele vragen over je brommertje hebt. Een middagje bij een mobylette kenner zal velen vragen en problemen oplossen.
De meeste mensen hebben hun woonplaats vermeld in hun profiel, dus die kan je wel vinden. Jij hebt je woonplaats niet vermeld. Dat is niet erg handig.

Nog even wat foto's voor je.
Dit is mijn AV50 met een normale koppeling en een Ventico 922 (940115) snaar (buiten omtrek 810mm).
IMG_0020.JPG
Dit is mijn AV50 met een variateur en een Ventico D24 (buiten omtrek 830mm). Een variateur heeft in de neutrale stand een grotere diameter poelie op het motorblok dan een mobylette zonder variateur. Vandaar dat er niet een heel duidelijk verschil te zien is tussen de verschillende lengtes snaren.
Neutrale stand.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Franky op 22 jul 2017, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Polle » 22 jul 2017, 05:40

Hallo Franky

Er zijn wel degelijk verschillende poelies op de koppeling , deze verschillen in diameter.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door Franky » 22 jul 2017, 08:37

Kijk, dat wist ik helemaal niet. Dat heb ik nog nooit gezien.
Bedankt voor de correctie ;) Zo blijf je leren :)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Poelie/motor niet uitgelijnd?

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 22 jul 2017, 13:42

Franky schreef: 1. Afwijkende grote snaarschijf (je diameter klopt maar misschien loopt de snaar erg hoog)
Persoonlijk denk ik dat het probleem hier zit. Op de (zeer kleine) foto lijkt het er bijna op dat de snaar boven de snaarschijf uitkomt.
Ik heb het even snel bij m'n eigen AV50 met origineel snaarwiel nagemeten en gekeken wat dat in afstand tussen snaarschijf en koppeling zou doen.

Bij mijn AV50 ligt de snaar 3,5mm diep in de snaarschijf. Als 'standaard', om een verschil uit te rekenen, heb ik genomen dat de bovenkant van de snaar gelijk is aan de rand van het snaarwiel.

In mijn geval is de straal van de snaarafstand (mag ik dat zo noemen..?) op de snaarschijf (110,0 mm - 3,5 mm =) 106,5 mm.
In het andere geval, dus mogelijk het geval bij Brammes, is de straal van de snaarafstand gewoon 110,0 mm.

Omtrek = 2π*straal.
O,Marco = 2π*106,50 = 669,16 mm.
O,standaard = 2π*110,0 = 691,15 mm.

Ervan uitgaande dat de snaar over 50% van het snaarwiel loopt (zal iets meer zijn, dat maakt het verschil alleen maar groter) geeft dat:
S,Marco = 0,5 * 669,16 = 334,58 mm.
S,standaard = 0,5 * 691,15 = 345,58 mm.

Het verschil tussen de twee snaarschijven (dieptes van loopvlakken) is dus (345,58 - 334,58 =) 11 mm, ofwel 1,1 centimeter.
Neem 5,5 millimeter aan de onderzijde, en 5,5 millimeter aan de bovenzijde, onder bijbehorende hoek. Er blijft dan grofweg 5,0 millimeter verschil over ter hoogte van het hart van de twee poelies, dat er bij mij meer ruimte is dan bij de 'standaard' uitgangspositie. Dat zou best eens het verschil kunnen maken wat we op de foto's zien.

Brammes, zou jij eens op willen meten hoe diep of hoog de snaar in het snaarwiel ligt?

Gr.
Marco

Plaats reactie