Motobecane M1 motorblok reviseren

Timsokkie
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 aug 2017, 09:46
Woonplaats: Wilnis

Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door Timsokkie » 07 aug 2017, 10:14

Ik heb een motobecane M1 brommer uit de 60 er jaren met een enkelzijdig gelagerde krukas en met een inlaatpoort die naast de uitlaatpoort zit. Dus het inlaatspruitstuk loopt helemaal langs de cilinder naar achteren waar de carburateur gemonteerd is. De krukas is aan de linkerkant gelagerd(vermoedelijk brons) en op die as zit eerst de ontsteking en dan de koppeling gemonteerd. De koppeling heb ik er af en de ontstekings-poelie ook. Nu kom ik de nok tegen die de contactpunten aanstuurt en die lijkt er op te zitten geschroefd maar heeft geen enkele mogelijkheid om los te draaien(geen inbus, geen zeskant oid). Ik heb er al met een poelietrekker aan getrokken maar helaas zonder resultaat. Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan demonteren?

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 aug 2017, 21:21

Hallo timsokkie. Welkom op het forum.
Om de ontstekings nok de demonteren heb je eigenlijk een speciale trekker nodig. In Nedereland heb ik nooit gezien dat ze te koop aangeboden zijn. Wel in Frankrijk.

https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 3-2187.htm

Een voormalig forum lid maakt ze zelf. Ik heb er helaas ook geen.
De nok zit conisch geklemd op de krukas, dus geen draad je moet hem er af trekken. Op de smalle buitenkant zit draad M46*1 geloof ik. Het is mij weleens met een poelietrekker gelukt en ook wel eens met een brander en beitel :oops: Maar wees voorzichtig want de nokken breken zo kapot.
Ik heb nog drie van zulke carters met krukasjes liggen als je iets nodig hebt stuur me maar en PB.
Gr J E
Laatst gewijzigd door JanmobyEvert op 08 aug 2017, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 aug 2017, 21:33

Links een nok voor een av7 blok. ( deze is voor linksdraaiende motoren)
Rechts een nok voor een M1 of M3 blok. (Ook vaak Cady genoemd)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JanmobyEvert op 08 aug 2017, 06:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door Lolle » 07 aug 2017, 22:06

JanmobyEvert schreef:Hallo timsokkie. Welkom op het forum.
Om de ontstekings nok de demonteren heb je eigenlijk een speciale trekker nodig. In Nedereland heb ik nooit gezien dat ze te koop aangeboden zijn. Wel in Frankrijk.

https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 3-2187.htm

Een voormalig forum lid maakt ze zelf. Ik heb er helaas ook geen.
De nok zit conisch geklemd op de krukas, dus geen draad je moet hem er af trekken. Op de smalle buitenkant zit draad M1 maal 46 geloof ik. Het is mij weleens met een poelietrekker gelukt en ook wel eens met een brander en beitel :oops: Maar wees voorzichtig want de nokken breken zo kapot.
Ik heb nog drie van zulke carters met krukasjes liggen als je iets nodig hebt stuur me maar en PB.
Gr J E
J E, volgwns mij heb je een verkeerde link geplaatst. jij hebt een link naar de silentblock trekker.
Ik heb de mijne gekocht bij van Kessel. Helaas niet meer op het forum maar nog wel te bereiken via zijn website pantin.nl
Misschien verkoopt Polle ze ook wel maar dat weet ik niet.
L :lol: lle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 aug 2017, 22:48

Dat is volgens mij wel de goede link Lolle. Of ik moet me heel erg vergissen. Je hebt overigens twee typen trekkers een hele dure en een iets minder dure :D
Een tijd geleden had Harrie ze niet meer op voorraad (ik mocht hem eventueel wel van hem gebruiken)... als iemand iets heeft of weet houd ik me ook aanbevolen.
Gr J E
https://www.solex-motobecane.com/3-piec ... 3-2043.htm

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door Lolle » 07 aug 2017, 23:18

IMG_3311.JPG
de nokkentrekker.
met de andere zijde kun je de koppeling los halen
groet L :lol: lle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 aug 2017, 01:27

Als mensen niet lezen en kijken, wordt het wel erg verwarrend. J E laat de juiste trekker zien voor een M1 nok, Lolle laat een trekker zien voor een AV7 nok. J E heeft gelijk.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Motobecane M1 motorblok reviseren

Ongelezen bericht door Lolle » 08 aug 2017, 23:25

MobyJoost schreef:Als mensen niet lezen en kijken, wordt het wel erg verwarrend. J E laat de juiste trekker zien voor een M1 nok, Lolle laat een trekker zien voor een AV7 nok. J E heeft gelijk.
sorry, eerlijk gezecht heb ik geen idee hoe een M1 er uit ziet. Ik ging er idd vanuit dat het een AV7 blokje onder hangt. Ik zal me er niet meer mee bemoeien ;)

Plaats reactie