verschil in vario

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

verschil in vario

Ongelezen bericht door candyrod » 10 aug 2017, 20:13

Heb een vario voor een av7 motor en het valt op dat die lager is dan mijn andere...
Zijn er verschillende geweest?
Zie foto, beide zijn voor de bredere V-riem van de av89/sp50 maar de linkse is in zijn geheel +- 4 mm lager dan de rechtse, ook de voet (zie foto met rode cirkel aangeduid) is smaller bij de linkse.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verschil in vario

Ongelezen bericht door Franky » 10 aug 2017, 20:38

Er is mij op een andere manier ook al zoiets opgevallen. Ik heb wel eens de binnentrommel (heet dat ding zo) met de bladveren eraan van een ander model willen monteren. Die viel echter te diep in mijn variateur. Nou kan dit te maken hebben met de conische verbinding, of sommige variateurs zijn anders van maatgeving. Lijkt wel wat op wat jij hier laat zien.

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: verschil in vario

Ongelezen bericht door candyrod » 11 aug 2017, 14:11

Franky schreef:Er is mij op een andere manier ook al zoiets opgevallen. Ik heb wel eens de binnentrommel (heet dat ding zo) met de bladveren eraan van een ander model willen monteren. Die viel echter te diep in mijn variateur. Nou kan dit te maken hebben met de conische verbinding, of sommige variateurs zijn anders van maatgeving. Lijkt wel wat op wat jij hier laat zien.
Die binnen trommels daar zit verschil in, éen met een kortere conische verbinding zal dan vast wel dieper in je vario vallen denk ik.

Bij deze van mij is het denk ik enkel de voet (of hoe noem je dat) dat tegen de motor gemonteerd wordt dat anders is. De rest van de variateur lijkt me identiek van afmetingen. Nochtans is die voet er éen met de extra ring dat eigen is voor de bredere riem. Om deze variateur in lijn met de snaarschijf te brengen zou de motor x aantal milimeters verschoven moeten worden.
Wat me direct naar een ander probleem doet verwijzen want bij mijn sp 50 heb ik de motor redelijk wat naar binnen moeten opschuiven om in lijn te liggen, met deze 'rare' kleinere variateur zou ik minder moeten opschuiven...Iemand ervaring hiermee?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verschil in vario

Ongelezen bericht door Franky » 13 aug 2017, 10:14

Dat gaat niet werken. De positie van je variateur wordt bepaald door de circlips, niet door de vorm van de vaste poelie (zo noem ik die voet). Ik vermoed dat die "kleine" variateur wel eens een 99z variateur zou kunnen zijn. Een 99z blok heeft erg brede carters ivm de dubbele zuiger. Hierdoor komt de normale vaste poelie tegen het carter aan. Daarom werd vanuit de fabriek een speciale afgedraaide poelie gebruikt. Deze poelie is minder dik op de uiteinden.

Afbeelding

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: verschil in vario

Ongelezen bericht door candyrod » 15 aug 2017, 15:28

Franky schreef:Dat gaat niet werken. De positie van je variateur wordt bepaald door de circlips, niet door de vorm van de vaste poelie (zo noem ik die voet). Ik vermoed dat die "kleine" variateur wel eens een 99z variateur zou kunnen zijn. Een 99z blok heeft erg brede carters ivm de dubbele zuiger. Hierdoor komt de normale vaste poelie tegen het carter aan. Daarom werd vanuit de fabriek een speciale afgedraaide poelie gebruikt. Deze poelie is minder dik op de uiteinden.

Afbeelding
Net gecontroleerd en ja die heeft een identiek afgedraaide poelie als op jouw foto. Mocht je iemand weten die deze variateur kan gebruiken, is zo goed als nieuw...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: verschil in vario

Ongelezen bericht door Franky » 15 aug 2017, 17:23

Nou...
Ik stuur je een PB :)

Plaats reactie