Pagina 1 van 1

Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 14 feb 2018, 23:51
door moerenman
Beste forumleden, Heb maar even nieuw onderwerp gemaakt om te vertellen over mijn worsteling met de koppeling en snaarschijf van mijn Mobylette AV33 van 1956. Vandaag beiden gedemonteerd. Had al gelezen over de problemen om de ringen tussen de circlips uit de koppeling te halen. Viel gelukkig mee. Ik waste eerst de ringen vetvrij met thinner en plakte een stukje kouwgum op de segereertang en ja hoor het plakte en ze kwamen er makkelijk uit. Ook de snaarschijf liet zich vlot afnemen. Maar toen, maar toen. De nieuwe schijf die ik bij born2brom kocht bleek zo krom al een hoepel, zeker een slingering van 4mm. Daarna bleek ook nog dat de breedte over de as te groot was. Hij stak meer dan 2mm over de groef voor de circlip. Born2brom was niet kinderachtig en mailde me vanavond dat het geld zou worden teruggestort en dat ik de schijf in de kliko kon gooien. De oude koppeling leek aardig goed behalve dat de buitenste voeringen (voor het aantrappen van de motor) tot op de klinknagels versleten waren. Ondanks dat functioneerden ze goed want de motor liep direct. Behalve het geluid dan maar dat hoor ik ook bij het rijden en dan moet die koppeling los zijn. Niet dan??? Dan de nieuwe koppeling. Zag er goed uit maar alhoewel het binnengedeelte mooi over de as gleed bleef het buitendeksel snel hangen op het conische gedeelte en kon niet helemaal (op 3mm na) in het koppelingshuis geschoven worden. Er blijven dan maar een drietal windingen van de schroefdraad over om hem vast te zetten. Er zijn dus twee oplossingen. 1. Nieuwe voeringen monteren, maar waar haal ik die vandaan? 2. De conische as ruimen door met schuurpasta het buitendeksel in te slijpen. Misschien geen goed idee want als het niet goed lukt is mijn krukas naar de filistijnen. Graag jullie commentaar. Ronald

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 15 feb 2018, 10:05
door mobydilz
Misschien kunnen Polle of Henk (pantin.nl) je helpen en anders een frictie -
materialen zaak bij je "in de buurt". Die kunnen vast wel een paar van die
stripjes plakken. succes md

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 15 feb 2018, 20:53
door ruudk
Zit er geen spie dwars? Omdat ik je niet over een spie heb gehoord, vraag ik het maar even. Volgens mij zit er ook nog een spie in/op de krukas, die ook akelig kan dwarsliggen. Of zat die niet op AV33?
Over je andere opmerking: als je rijdt, zit de koppeling idealiter "vast", dan zou er geen beweging tussen de voering en de buitentrommel moeten zijn. Je zou dan dus ook geen geluid moeten horen. Als er toch geluid is, dan grijpt de koppeling niet goed meer aan.
Ruud

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 15 feb 2018, 22:31
door moerenman
Vandaag besluit genomen om nieuwe koppeling niet te gebruiken. Het bleek nl dat ook de poelie 3 mm kleiner was dan de oude dus paste ook de snaar niet meer. Heb vooralsnog de klinknagels 1/4 mm uitgeschuurd om de oude koppeling uit te proberen met nieuwe simmeringen en circlips en ja ook met de spie die nog steeds zonder speling paste. Morgen proefrijden, fingers crossen. Ronald

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 16 feb 2018, 11:51
door PantinNL
Het is altijd uitkijken met het overzetten van koppelingen. De afmetingen zijn verschillend en de gebruikte snaren ook.
Zoiets geldt ook voor het overzetten van oude en nieuwe snaarschijven.
Op de website www.pantin.nl staat onder hoofdstuk Creations Parts overhauled e.e.a. geschreven over deze problematiek en oplossingen.
Misschien maakt dat je keuze gemakkelijker.
Henk

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 16 feb 2018, 12:25
door moerenman
Beste forumleden, vanmorgen dus met kloppend hart een proefrit gemaakt. Tot mijn genoegen had ik alles weer goed in elkaar gezet want hij reed weer als een speer. Maar de ratel was nog steeds duidelijk te horen en ik kan nog steeds niet uitvinden waar het vandaan komt. De koppeling grijpt goed aan want bij gas geven versneld hij onmiddellijk en hij slipt niet maar begint wel geluid te maken. Bij een flinke snelheid gas loslaten naar stationair verdwijnt de ratel direct. Ik laat het er maar even bij tot het wat beter weer wordt en ik wat langere proefritten kan maken. Ze horen me in ieder geval wel aankomen en hoef de bel niet te gebruiken. Ik begin nu een beetje te twijfelen of het de koppeling wel is. Als iemand overigens een splinternieuwe koppeling nodig heeft dan kan hij die voor een zacht prijsje overnemen en de licht slingerende grijze snaarschijf krijg je er gratis bij. De koppeling normaal heeft bij born2brom nr 8211.

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 16 feb 2018, 15:17
door PantinNL
De fout zit waarschijnlijk in snaarschijfgroep en/of aandrijfketting.
Laat iemand anders er eens onbevangen naar kijken. De oorzaak zal achteraf wel weer simpel zijn.
Henk

Re: Koppeling en snaarschijf AV33 1956

Geplaatst: 17 feb 2018, 14:08
door JanmobyEvert
Trilt de uitlaat niet ergens tegenaan? Bijv de standaard of zo...Of is de uitlaatklem gebroken? Rubbers van de blok ophanging? Etc etc