Koppeling vervangen of enkel schoentjes ?

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Koppeling vervangen of enkel schoentjes ?

Ongelezen bericht door SimonV » 23 feb 2018, 00:27

Aangezien ik nog al veel moet “bijfietsen” bij vertrekken om een beetje met een acceptable snelheid weg te komen met mijn av7 blokje vermoed ik dat mijn koppelingschoentjes hun beste tijd hebben gehad.

Nu zie op de website van VSX koppelingschoentjes ( of lamellen, hoe het ook heet ) , de trommel waar die schoentjes opzitten en ook nog eens de volledige koppeling staan. Enkel de schoentjes lijkt me het meest economisch maar zijn die gemakkelijk te vervangen want dat lijken me klinknagels waar ze met vastzitten ? Enkel de trommel kopen lijkt me ook maar niks, het is geen originele en als de originele trommel ingesleten is na 40 jaar zal een komplete set misschien wel de beste oplossing zijn ?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Koppeling vervangen of enkel schoentjes ?

Ongelezen bericht door loe » 23 feb 2018, 01:25

Waarom niet eerst controleren hoe de staat is van de koppeling.t zou zomaar kunnen dat er iets niet goed werk t.ik heb al es last gehad van drooggelopen vastklemmende scharnierpunten.dat was zo verholpen met wat olie en een beetje bewegen.en ook olie en smerigheid geeft een slippende koppeling.ook makkelyk op te lossen.kortom.eerst kyken.wat er aan de hand is.en om op je vraag terug te komen.het is natuurlyk makkelyker om de koppelingstrommel in zn geheel te vervangen.dan te gaan lopen pielen met losse schoentjes en klinknageltjes.maar sommigen vinden dat wel leuk om te doen.en let op de nieuwe trommels hebben vier schoenen.en wat kortere lamellen waardoor de motor een ander aangryp moment heeft en als een modernere brommer aan voelt.meer toeren maakt by t wegryden.

SimonV
Berichten: 121
Lid geworden op: 17 aug 2017, 20:52
Woonplaats: Kruibeke - Belgium

Re: Koppeling vervangen of enkel schoentjes ?

Ongelezen bericht door SimonV » 23 feb 2018, 16:46

Ik heb zo een vermoeden dat het nog gewoon de eerste is die er op zit. Ik heb het gereedschap niet voor demontage en als ik dat dan bestel kan ik net zo goed alles bestellen, spaart tijd uit en verzendkosten. Worst case scenario zit ik met twee goede koppelingen, die komt dan wel van pas als eens een reserve blokje onderhanden neem ... dat staat ook wel ergens op het programma, ooit.

Plaats reactie