Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door vercouluh » 16 aug 2011, 09:32

Beste,

Ik heb een Mobylette AV44 uit '69 gekocht. Nu is in die 34 jaar de brandstof slang ed. redelijk vergaan. Ik wil deze vervangen en kijken of de motor start. De verkoper heeft dit al een keer geprobeert door een beetje 2-tak olie in de vlotterkamer te doen en heeft hem toen gestart en hij deed het volgens hem. Natuurlijk wil ik hem zelf ook een keer horen rijden voordat de restauratie start. Als ik de brandstofslang vervang en wat mengsmering in de brandstof tank doe en probeer te starten (tank is licht roestig van binnen). Wat kan er goed en wat kan er fout gaan? Zijn er nog stappen die ik moet doen voordat ik probeer te starten? Ben nog niet zo bekend met mobylette, heb er zelfs nog nooit op één gereden ;). Dit wordt mijn eerste mobylette project dus vandaar de vraag.

Roy

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 aug 2011, 10:13

Hoi Roy,

Ga je ook het blokje reviseren?
Van een keertje starten gaat het heus niet allemaal ineens kapot als het nog los zit.
Wat je voor de zekerheid kunt doen is een benzinefiltertje ertussen plaatsen, zeker als je het blokje niet uit elkaar wilt halen.

Plaats je ook foto's van je project?

Groetjes, Jet

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 16 aug 2011, 10:19

Ik zou - als je de oude slang eraf hebt -even de tank met benzine doorspoelen en de carburateur schoonmaken. En dan nieuwe slang en starten. Gr. Joop

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door vercouluh » 16 aug 2011, 10:24

Als het blokje nog doet wat hij moet doen wil ik hem voor alsnog niet reviseren, wil me dan eerst op de rest richten.
Dus voor de zekerheid een benzinefiltertje ertussen of eerst doorspoelen met benzine. De carburateur schoonmaken, hoe gaat dit het beste in zijn werk?
De mengsmering, kan dit gewoon de mengsmering van het tankstation zijn, of zelf eentje maken en in wat voor verhouding dan?
Foto's zal ik tegen die tijd zeker plaatsen!

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door MobyJet » 16 aug 2011, 10:51

Je kunt beter zelf mengen. Tegenwoordig zijn er nog maar heel weinig tankstations die 2takt mengsmering verkopen.
Als ze het hebben, mengen ze 1:50. Ik meng zelf altijd 1:40 voor de moby, dus iets vetter.

Carburateur kun je eraf schroeven en met schroefjes en moertjes uit elkaar draaien. Kijk goed hoe het in elkaar zit (tip: maak foto's voor jezelf), zodat je hem weer hetzelfde in elkaar kunt zetten. Dan alle onderdeeltjes reinigen of even schoon poetsen. Sproeiertje kun je even doorblazen met je mond.

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door vercouluh » 19 aug 2011, 07:55

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanaf zaterdag 3 weken vakantie dus dan wil ik er een keer een stukje op proberen te rijden. Ik laat jullie zeker weten als het lukt!

Roy

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 10 sep 2011, 22:43

vercouluh schreef:Alvast bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vanaf zaterdag 3 weken vakantie dus dan wil ik er een keer een stukje op proberen te rijden. Ik laat jullie zeker weten als het lukt!

Roy
En de drie weken zijn om maar hoe staat het er nu mee, heeft de mobylette gedraaid of niet.

Groetjes Carl

vercouluh
Berichten: 27
Lid geworden op: 27 jul 2011, 08:25

Re: Eerste start na 34 jaar, waar op te letten?

Ongelezen bericht door vercouluh » 11 sep 2011, 19:14

Hey,

Het is gelukt! Ik heb de tank doorgespoeld met benzine en de benzineslang vervangen. daarna de carburateur schoongemaakt. Benzine erin geschut en na 2/3 keer trappen startte hij weer alsof hij een uur geleden nog gereden had.
Ondertussen al 18 kilometer gemaakt hier door de wijk ;) en dat zonder helm en kenteken.
Over een aantal weken start ik met het opmaken van de AV44

Plaats reactie