Verstelbare sproeier

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 26 mei 2018, 19:54

Beste mensen,

Ik loop al een tijdje met een idee rond:
is het mogelijk om een (17mm) bing carburateur met verstelbare sproeier op een av7 blok te zetten?
Geeft dit nog enige vorm van vermogen/snelheid winst en moet ik verder nog iets aanpassen? (Gashendel bv.)
Ik hoor t graag!

Groetjes,

Olivier

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2018, 19:56

ten opzicht van wat vermogenswinst?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 26 mei 2018, 20:16

Je moet in ieder geval een 17 mm spruitstuk monteren..als die er bestaan tenminste..enneh..een verstelbare spoeier is een vervelend ding..of hy staat goed afgesteld op topsnelheid.dan loopt hy slecht stationair en in lage toeren. En vice versa...je moet er dus een middenweg in zoeken.ik heb in mn jong jaren een bing 17mm op een eegtje gehad met verstel sproeier.. er was een speciale manier van gasgeven.niet gelyk volgas want dan verzoop hy..eerst een beetje half gas en dan steeds weer wat meer geven..die kleine spoelpoortjes kunnen t gewoon niet aan.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2018, 20:31

Tja. 17mm is inderdaad zinloos. Ik rij met een 15mm sha rond. Die geeft geen vermogenswinst t.o.v. een 12mm Gurtner. Dat zegt al genoeg :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 mei 2018, 21:14

de poorten (allemaal!) zijn helemaal niet voorbereid op een 17mm carburateur. Stamp je die op je Kaptein cylinder, krijg je hoog verbruik, veel extra vervuiling en nauwelijks vermogens/snelheidswinst. De poorten moeten aangepast, net als de uitlaat. Dan kan je een hoop winnen, maar je motor zal veel sneller slijten. Daarbij zal ook je aandrijving veel sneller slijten en zal je veel vaker het nodige onderhoud moeten plegen en de meeste mensen hebben helemaal geen idee, hoe ze een standaard mobylette moeten onderhouden.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 mei 2018, 13:18

loe schreef:
26 mei 2018, 20:16
Je moet in ieder geval een 17 mm spruitstuk monteren..als die er bestaan tenminste..enneh..een verstelbare spoeier is een vervelend ding..of hy staat goed afgesteld op topsnelheid.dan loopt hy slecht stationair en in lage toeren. En vice versa...je moet er dus een middenweg in zoeken.ik heb in mn jong jaren een bing 17mm op een eegtje gehad met verstel sproeier.. er was een speciale manier van gasgeven.niet gelyk volgas want dan verzoop hy..eerst een beetje half gas en dan steeds weer wat meer geven..die kleine spoelpoortjes kunnen t gewoon niet aan.
Ging ie uiteindelijk wel harder? Tis niet dat ik op zoek ben naar enorme snelheden, gewoon experimenteren vind ik leuk :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Franky » 27 mei 2018, 13:22

Franky schreef:
26 mei 2018, 19:56
ten opzicht van wat vermogenswinst?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 13:37

OlivierAV50 schreef:
27 mei 2018, 13:18
loe schreef:
26 mei 2018, 20:16
Je moet in ieder geval een 17 mm spruitstuk monteren..als die er bestaan tenminste..enneh..een verstelbare spoeier is een vervelend ding..of hy staat goed afgesteld op topsnelheid.dan loopt hy slecht stationair en in lage toeren. En vice versa...je moet er dus een middenweg in zoeken.ik heb in mn jong jaren een bing 17mm op een eegtje gehad met verstel sproeier.. er was een speciale manier van gasgeven.niet gelyk volgas want dan verzoop hy..eerst een beetje half gas en dan steeds weer wat meer geven..die kleine spoelpoortjes kunnen t gewoon niet aan.
Ging ie uiteindelijk wel harder? Tis niet dat ik op zoek ben naar enorme snelheden, gewoon experimenteren vind ik leuk :D
Ik kocht deze brommer waar dit op zat gemonteerd.dus ik kan er niet veel van zeggen.weet wel dat hy ongeveer 60 ging...maar van snel optrekken was geen sprake.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 13:40

Je kunt beter een av 10 blok op de kop tikken.een opgevoerde cilinderkit erop.en dan de 17 mm daarop..dan ga je wat meemaken

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 mei 2018, 15:00

Ik krijg net een appje van m’n collega. Hij heeft een warmloper gehad. Ook met een verstelbare sproeier in een Zundapp...
Mij niet gezien is idd nooit precies goed af te stellen, is heel afhankelijk van de buitentemperatuur, etc.
Ook zitten bij mij de carburateurs achter beschermkappen en kan ze dus onder het rijden toch niet bijstellen.
Gr J E

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 mei 2018, 15:29

Warmloper heb ik idd niet veel zin in. Loe: ik lees op dit forum dat je je cilinder geveild hebt met bevredigend resultaat. Nou heb ik nog 2 cilinders liggen en zou dit graag (uiteraard voorzichtig) willen proberen. Heb anders niks te doen van de zomer :D
Ik weet wel hoeveel ik weg moet halen, las ik in een frans boekje over mobys.
Welk gereedschap heb ik nodig en heb je nog tips voor me?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 15:53

Ja hoor.voor de in en uitlaat poort pak je de gewone hand vyl.dit omdat het langzaam en secuur kan worden gedaan.de spoelpoorten kun je met de dremel doen.ik heb de spoelpoorten iets mooier /vloeiender naar achter gemaakt..de spoelpoort kryg je van binnen lekker glad met een stuk schuurband er door doen en lekker flossen.alle randen die scherp zyn moet je even met een schuurpapier bevvelen./afronden.kyk ook of de spoelpoorten goed matchen met het carter.ook de papieren pakking eventueel aanpassen.de cilinder van onder bekeken zitten 2sleuven in..die maak je met de handvyl even hoog.daarna de dikke vlakke rand af vylen de spoelpoort in.met een mooie vloeienede bolling..je moet het zo zien vloeistoffen en gassen houden niet van scherpe bochten en randen.daar gaahet kolken.en vertraging oplopen alles moeit mooi vloiend zyn..ok genoeg info denk ik .veel vylplezier

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 15:56

loe schreef:
27 mei 2018, 15:53
Ja hoor.voor de in en uitlaat poort pak je de gewone hand vyl.dit omdat het langzaam en secuur kan worden gedaan.de spoelpoorten kun je met de dremel doen.ik heb de spoelpoorten iets mooier /vloeiender naar achter gemaakt..de spoelpoort kryg je van binnen lekker glad met een stuk schuurband er door doen en lekker flossen.alle randen die scherp zyn moet je even met een schuurpapier bevvelen./afronden.kyk ook of de spoelpoorten goed matchen met het carter.ook de papieren pakking eventueel aanpassen.de cilinder van onder bekeken zitten 2sleuven in..die maak je met de handvyl even hoog.daarna de dikke vlakke rand af vylen de spoelpoort in.met een mooie vloeienede bolling..je moet het zo zien vloeistoffen en gassen houden niet van scherpe bochten en randen.daar gaahet kolken.en vertraging oplopen alles moeit mooi vloiend zyn..ok genoeg info denk ik .veel vylplezier
Ps als je in de cilinder gaat dremelen.zet de dremel pas aan als je het slypsteentje op zn plek hebt..1verkeerde beweging en je hebt een mooie kaarsenstandaard

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 16:09

loe schreef:
27 mei 2018, 15:56
loe schreef:
27 mei 2018, 15:53
Ja hoor.voor de in en uitlaat poort pak je de gewone hand vyl.dit omdat het langzaam en secuur kan worden gedaan.de spoelpoorten kun je met de dremel doen.ik heb de spoelpoorten iets mooier /vloeiender naar achter gemaakt..de spoelpoort kryg je van binnen lekker glad met een stuk schuurband er door doen en lekker flossen.alle randen die scherp zyn moet je even met een schuurpapier bevvelen./afronden.kyk ook of de spoelpoorten goed matchen met het carter.ook de papieren pakking eventueel aanpassen.de cilinder van onder bekeken zitten 2sleuven in..die maak je met de handvyl even hoog.daarna de dikke vlakke rand af vylen de spoelpoort in.met een mooie vloeienede bolling..je moet het zo zien vloeistoffen en gassen houden niet van scherpe bochten en randen.daar gaahet kolken.en vertraging oplopen alles moeit mooi vloiend zyn..ok genoeg info denk ik .veel vylplezier
Ps als je in de cilinder gaat dremelen.zet de dremel pas aan als je het slypsteentje op zn plek hebt..1verkeerde beweging en je hebt een mooie kaarsenstandaard
Zoek maar eens op youtube naar.gonflage cilindre .of port scavenging two stroke cilinder....van daar uit kryg je nog meer mooie filmpjes

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 27 mei 2018, 21:21

Thanks! Ik ga eens kijken. Klopt het dat ik ook 2mm van de kop af kan halen en van de zuiger de onderste strook af kan slijpen?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 22:26

Je kan de kop inderdaad wat afvlakken hoeveel pesies weet ik zo niet..voor de schorten in te korten van de zuiger.of je haalt er een hapje uit by de in laatkant.of je past de inlaatpoort aan .niet alleby.een hapje uit de zuiger is makkelyker. de twee dunne verbindingsreepjes metaal van de zuiger kunnen ook weg..kyk ook goed als de zuiger helemaal naar beneden is alle poorten goed geopend zyn.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 27 mei 2018, 22:27

loe schreef:
27 mei 2018, 22:26
Je kan de kop inderdaad wat afvlakken hoeveel pesies weet ik zo niet..voor de schorten in te korten van de zuiger.of je haalt er een hapje uit by de in laatkant.of je past de inlaatpoort aan .niet alleby.een hapje uit de zuiger is makkelyker. de twee dunne verbindingsreepjes metaal van de zuiger kunnen ook weg..kyk ook goed als de zuiger helemaal naar beneden is alle poorten goed geopend zyn.
Een officieele hogedruk kop .geeft meer compressie.

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 11:57

Kan ik de transfers ook groter maken? Zo ja, hoe groot en hoe kom ik daarbij met de dremel?

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 13:01

Niet doen..je verpest t eerder dan dat je t verbeterd.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 28 mei 2018, 13:35

Ik vraag me af of dat opvoeren wel zin heeft. Mijn ervaring met snelle cilinders, uitlaten etc. zijn niet best. Geen trekkracht onderin de toeren en een hoog brandstof verbruik, ondanks goede afstelling. Oververhitting merk je als de motor minder gaat presteren.
Zelf merk ik bij mijn originele N50S dat een 12 mm carburateur het maximum is. De brommer trekt goed op en de topsnelheid is met 50 km/u prima. Als ik al een zeer flauwe helling afrijdt, dan schiet de snelheid door naar 65 km/u.

De cilinder wordt al behoorlijk heet, doch niet oververhit. Waar ik de meeste winst mee behaald heb, is de soepele aandrijflijn, getande v-snaar, overmaatse zuiger van +0.04 mm (Kijk eerst of je een voelermaat van 0.05 mm tussen de cilinder en zuiger kan schuiven), goede standaard uitlaat en de juiste tandwiel verhoudingen. Ook een goede ontsteking maakt wat uit. Hierbij is een stroboscoop lamp handig. Zet een streep op het vliegwiel en kijk of deze mooi blijft staan bij hoge toeren van 7500 of meer.

Ik heb een Sparta 3V gehad met verstelbare sproeier. Mijn ervaring daarmee is dat je onderweg er vaak mee zat te klooien. Een ideale instelling voor alle omstandigheden was niet te vinden.

Waar volgens mij nog extra winst mee valt te behalen is een variateur plaatsen. Je hebt dan meer trekkracht (groter achtertandwiel gebruiken) , maar ook overdrive, waardoor de motor rustiger loopt en waar dan het motor vermogen van 1,85 PK dan optimaal benut wordt.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door PantinNL » 28 mei 2018, 13:51

Hallo Kees,
Verstandige woorden; ik ben er helemaal mee eens.
Veel liefhebbers verliezen het begrip standtijd uit het oog.
Door die hoge toeren krijg je ook meer slijtage aan motor en aandrijflijn en dat in een tijd waarop we zuinig moeten zijn op bepaalde onderdelen.
Verder wil ik graag op een brommer rijden die bij een controle niet meteen van de weg wordt gehaald.
Ik streef naar een mooie 50 km/uur, zodat ik met het snelverkeer in de bebouwde kom veilig kan meerijden.
Trekkracht onderin is voor mij belangrijker dan topsnelheid, want dan beweeg je je ook soepeler door het verkeer.
Een verstelbare sproeier is aardig als een test- of noodoplossing, maar het gevaar is wel dat je te schraal gaat rijden.
Groet,
Henk

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 28 mei 2018, 14:09

In het verleden heb ik andere brommers ook sneller laten lopen met de standaard cilinder en standaard carburateur.

Bij Kreidler 4-gang was het een dikke pijp met 28 mm bocht. De bocht liet ik zo lang mogelijk om geen vers mengsel weg te spoelen en voor de optimale trekkracht in de lage toeren. Verder nog een kleinere sproeier en een groter voortandwiel van 13 i.p.v. 12. Topsnelheid kwam op 60 km/u uit. Bovendien reed ik 500 tot 550 km met een tank benzine van ca. 10 liter.

Bij een Kreidler 3-gang met geforceerde koeling hield ik het originele 11-er voortandwiel aan, alsook de 10 mm carburateur. Wel een kleinere sproeier en dikkere uitlaat. Topsnelheid is dan ook 55 km/u. De reden dat ik geen groter voortandwiel toepaste, is omdat ik geen zin had om bij de hellingen terug te schakelen naar de 2e versnelling.

Bij Zündapp ook kleinere sproeier, groter voortandwiel en dikkere pijp met 28 mm bocht. De bocht heb ik wel ingekort om meer toeren te krijgen. Ook de topsnelheid is dan 60 km/u.

Bij Sparta 3V hetzelfde verhaal als bij Zündapp. Topsnelheid is dan 55 km/u.

Bij Puch Maxi, kleinere sproeier en de bocht inkorten d.m.v. 10 mm gaten in de bocht te boren. Verder in de bocht zitten af fabriek al gaten van 10 mm om de topsnelheid te begrenzen tot 40 km/u. Een dikke Kreidler achtige uitlaat werkt ook goed. Topsnelheid is dan 55 km/u.

Vespa Ciao en Bravo zijn easy. Uitlaat vervangen door een nieuwe standaard uitlaat met schroefdekseltje. Ook daar ging de topsnelheid omhoog van 40 km/u naar 55 km/u. Bovendien zijn die uitlaten ook gemakkelijk te ontkolen.

Je ziet dat je geen gekke dingen hoeft uit te halen om een brommer sneller te laten rijden. Bovendien blijft het brandstofverbruik laag en is de trekkracht nog steeds heel goed. De brommer blijft betrouwbaar en je kunt er hele lange toertochten mee maken. Zo ben ik met mijn Kreidler, Zündapp en Mobylette door heel Nederland gereden. Vaak waren het ritten waar ik 9 uur achter elkaar op de brommer reed.

groetjes,
-=Kees=-

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door loe » 28 mei 2018, 14:32

Een cilinder flowen is niet hetzelfde als opvoeren.by my is alles standaard.cilinder .carbu 12 mm.standaaard tandwielverhouding.standaard banaan uitlaat.wel een franse hoge drukkop.das al..trekt goed op.en rydt ongeveer 55km hard zat.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door Kees61 » 28 mei 2018, 14:35

PantinNL schreef:
28 mei 2018, 13:51
Hallo Kees,
Verstandige woorden; ik ben er helemaal mee eens.
Veel liefhebbers verliezen het begrip standtijd uit het oog.
Door die hoge toeren krijg je ook meer slijtage aan motor en aandrijflijn en dat in een tijd waarop we zuinig moeten zijn op bepaalde onderdelen.
Verder wil ik graag op een brommer rijden die bij een controle niet meteen van de weg wordt gehaald.
Ik streef naar een mooie 50 km/uur, zodat ik met het snelverkeer in de bebouwde kom veilig kan meerijden.
Trekkracht onderin is voor mij belangrijker dan topsnelheid, want dan beweeg je je ook soepeler door het verkeer.
Een verstelbare sproeier is aardig als een test- of noodoplossing, maar het gevaar is wel dat je te schraal gaat rijden.
Groet,
Henk
Hallo Henk,

Volgens mij zijn wij het met elkaar goed eens.

Ik ben een elektronica man maar heb ook nog een jaartje werktuigbouwkunde gestudeerd. Daar werden ook motoren behandeld inclusief berekeningen en de bekende grafieken met onderdruk en bovendruk, en meteen werd me duidelijk dat er destijds verkeerde opvoersetjes werden verkocht. Omdat ik me ook nog met luidsprekerboxenbouw heb bezig gehouden, denk ik ook nog meteen aan geluidssnelheid en lucht massa. Die lucht massa is van belang bij luchtfilters en behuizingen. Door de bewegende luchtmassa wordt er ook meer mengsel in de krukas ruimte geduwd. Daar moet je ook niks aan veranderen. Bovendien wordt voorkomen dat er mengsel teruggestoten wordt in de carburateur.
Geluidssnelheid bij de uitlaatpoort ligt veel hoger, ca 600 tot 700 m/s maar is wel een bepalende factor voor de lengte en dikte van de bocht, of als je met expansie uitlaten wilt werken. Dat laatste is erg kritisch.

Met kleinere sproeiers vroeg ik me ook af of je niet te schraal ging rijden, maar bij Kreidler en Zündapp heb je voldoende koeling. Belangrijker vind ik nog dat de motor niet inhoudt bij te arm mengsel. Desnoods gaat de motor bij hoge toeren dan 4-takten, als je bijvoorbeeld een helling afrijdt.

groetjes,
-=Kees=-

OlivierAV50
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 apr 2018, 20:57
Woonplaats: Maarssen Nederland

Re: Verstelbare sproeier

Ongelezen bericht door OlivierAV50 » 28 mei 2018, 16:52

Dank voor alle reacties so far. Trekkracht en betrouwbaarheid van de brommer vind ik wel belangrijk, evenals de looks. Ik ben van plan om wel een banaan uitlaat te gebruiken tenzij iemand een ander leuk uitlaat idee heeft, ik sta open voor alle ideeën!
Ik heb een blok er nu onder zitten die helemaal standaard is, met variateur. Ik heb een ander blok die ik wil 'tunen' zegmaar.
Mijn plannen tot nu toe zijn:
Inlaat en uitlaat uitveilen volgens een frans boekje wat ik tegenkwam
Kop iets afvlakken (ook volgens boekje)
Onderrand zuiger weghalen (ook volgens boekje)
Uitlaat ontgrenzen (banaan)
Dellorto 15mm sha monteren (verstelbare sproeier idee laat ik maar zitten :lol: )
Nieuwe snaarschijf (zo'n chrome met van die gaatjes)
Getande v snaar (maar euh, waar haal ik die en welk type is t?)
Vliegwiel iets lichter maken voor iets snellere gasreactie

Is dit een beetje een oke plan of zitten hier zware don'ts tussen? :roll:

Plaats reactie