Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Beetje off-topic, maar ik heb toch nog een vraagje.
Hoeveel (Nederlandse Kaptein Mobylettes AV89, zoals de mijne, met ronde vormen en zweefvork voor, zullen er nu nog (in Nederland) rondrijden? Wie heeft hier een idee over?
Wie weet überhaupt eigenlijk hoeveel Kapteins er eigenlijk nog rondrijden? Stond dat ooit niet eens in het blad Bromfiets? (per merk)
Is dit ergens (bijv. bij RDW) op te vragen, of is dit niet openbaar.
Lijkt me interessante informatie...
Hoeveel (Nederlandse Kaptein Mobylettes AV89, zoals de mijne, met ronde vormen en zweefvork voor, zullen er nu nog (in Nederland) rondrijden? Wie heeft hier een idee over?
Wie weet überhaupt eigenlijk hoeveel Kapteins er eigenlijk nog rondrijden? Stond dat ooit niet eens in het blad Bromfiets? (per merk)
Is dit ergens (bijv. bij RDW) op te vragen, of is dit niet openbaar.
Lijkt me interessante informatie...
Laatst gewijzigd door BeeAeRTee op 30 aug 2011, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
- MobyJet
- Beheerder
- Berichten: 6337
- Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
- Woonplaats: Rijk van Nijmegen
- Contacteer:
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Er staat inderdaad, ik geloof elk eind van het jaar, een overzicht in het Bromfiets Blad met het aantal kentekens per merk. Het model staat er niet bij.
Maar ja, ik heb ook een Kaptein Mobylette op kenteken als Motobecane staan, en andersom. Dus het zegt niet helemaal iets.
Maar ja, ik heb ook een Kaptein Mobylette op kenteken als Motobecane staan, en andersom. Dus het zegt niet helemaal iets.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
@MobyJoost, je schreef: En om die vaste schijf eraf te halen, heb je ook weer speciaal gereedschap nodig. Neem dus beide variateurs mee naar het NVT.
Ben toch zelf ook even aan het kijken. Op de foto hieronder zie je een pijl. Deze wijst naar een "dingetje" (het lijkt wel een soort binnenste-buiten-popnagel) dat een soort ankerplaat op zijn plek houdt. Is dit hetgeen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt? Hoe heet dit gereedschap dan? Heb je buiten dìt speciaal gereedschap verder nog ander speciaal gereedschap nodig om de vario aan te passen?
Ik begrijp dat jij dit gereedschap hebt, of er over kan beschikken op het NVT?
Groeten van Bart.
Ben toch zelf ook even aan het kijken. Op de foto hieronder zie je een pijl. Deze wijst naar een "dingetje" (het lijkt wel een soort binnenste-buiten-popnagel) dat een soort ankerplaat op zijn plek houdt. Is dit hetgeen waar je speciaal gereedschap voor nodig hebt? Hoe heet dit gereedschap dan? Heb je buiten dìt speciaal gereedschap verder nog ander speciaal gereedschap nodig om de vario aan te passen?
Ik begrijp dat jij dit gereedschap hebt, of er over kan beschikken op het NVT?
Groeten van Bart.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Volgens mij zit er bij de Transval een gewone M5 kruiskopschroef aan de andere kant. Bij de oude een speciale schroef met zaagsnede. Wat je ziet is een pen die vast op de moyeu geklonken zit.
Normaal gesproken haal je die niet los.
Het is wel handig als je een goede oliefilterkettingklem hebt om de vaste poelie los te halen. Ik heb hier nog een uitstekende professionele liggen.
Verder is een opspanstuk wel nuttig. maar dat kun je gemakkelijk van een blokje staal en een paar stalen pennen maken.
Groet,
Harrie
Normaal gesproken haal je die niet los.
Het is wel handig als je een goede oliefilterkettingklem hebt om de vaste poelie los te halen. Ik heb hier nog een uitstekende professionele liggen.
Verder is een opspanstuk wel nuttig. maar dat kun je gemakkelijk van een blokje staal en een paar stalen pennen maken.
Groet,
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Hoi Bart, Harrie geeft je al het antwoord. Zo'n opspanstuk heb ik, zelf gemaakt, maar werkt prima. En ook de grote dopsleutel van een moeilijk te vinden maat (35, geloof ik, voor de borgmoer achter de vaste schijf van de oude variator) en hetzelfde voor de nieuwe (die heeft waarschijnlijk de iets gangbaarder 36 maat). Het opspanstuk past in een grote bankschroef, op een stevige tafel, want die moer (en vervolgens de vaste schijf) kan goed vastzitten. Dus als er een stevige tafel is met grote bankschroef, neem ik die spullen wel mee. Groet, Joost.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Vraagje:
Is deze borgmoer tegendraads of "gewoon". Je zou zeggen tegendraads, gezien de draairichting...
Kortom: Ik zou graag weten welke kant ik op moet draaien.
Ik heb reeds zo'n ding om de vario in te klemmen nagemaakt, ongeveer zoals op tekening hierboven...
Nu nog ergens grote dopsleutels zien te lenen, of bij een garage langsgaan...
Is deze borgmoer tegendraads of "gewoon". Je zou zeggen tegendraads, gezien de draairichting...
Kortom: Ik zou graag weten welke kant ik op moet draaien.
Ik heb reeds zo'n ding om de vario in te klemmen nagemaakt, ongeveer zoals op tekening hierboven...
Nu nog ergens grote dopsleutels zien te lenen, of bij een garage langsgaan...
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Beste Bart,
De draairichting van de moer is links (gauche-ccw).
Harrie
De draairichting van de moer is links (gauche-ccw).
Harrie
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Dus LOSdraaien > met de klok mee?
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
J ABeeAeRTee schreef:Dus LOSdraaien > met de klok mee?
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
De moer is nu al een hele poos los en de schroefdraad staat al geruime tijd in de kruipolie.
Echter: ik krijg de "flens" achter de moer niet los.
Ik durf geen tweebenige vliegwieltrekker te gebruiken, omdat de flens misschien vastzit dmv (tegendraads?) schroefdraad, en ik de boel dan zou kromtrekken. Als de flens géén schroefdraad heeft zou dit wél moeten kunnen... Als de flens wél schroefdraad heeft, hoe zou ik dan grip op de flens kunnen krijgen om die los te kunnen draaien?
Wie heeft deze informatie?
Echter: ik krijg de "flens" achter de moer niet los.
Ik durf geen tweebenige vliegwieltrekker te gebruiken, omdat de flens misschien vastzit dmv (tegendraads?) schroefdraad, en ik de boel dan zou kromtrekken. Als de flens géén schroefdraad heeft zou dit wél moeten kunnen... Als de flens wél schroefdraad heeft, hoe zou ik dan grip op de flens kunnen krijgen om die los te kunnen draaien?
Wie heeft deze informatie?
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Beste Bart,
Ik heb laatst een flens losgemaakt die erg vast zat. Hij zit er gewoon opgeschroefd met rechtse draad.
Grip krijg je met een oliefilterklem van het type met ketting.
Ik had alles eerst goed in de kruipolie gezet; meestal werkt dat goed; in dit geval dus niet. Ondanks mijn goede gereedschappen kreeg ik het niet voor elkaar.
Je moet ook uitkijken dat de krachten niet te groot worden, want dan vervormd de rest. Slopen is soms een ware kunst.
Verhitten wilde ik ook niet en aangezien ik de moeren en flenzen in diverse uitvoeringen op voorraad heb, heb ik besloten de boel los te slijpen met een doorslijpschijfje op een dremel.
Moer en flens waren dus onbruikbaar geworden, maar de rest was onbeschadigd.
Succes,
Harrie
Ik heb laatst een flens losgemaakt die erg vast zat. Hij zit er gewoon opgeschroefd met rechtse draad.
Grip krijg je met een oliefilterklem van het type met ketting.
Ik had alles eerst goed in de kruipolie gezet; meestal werkt dat goed; in dit geval dus niet. Ondanks mijn goede gereedschappen kreeg ik het niet voor elkaar.
Je moet ook uitkijken dat de krachten niet te groot worden, want dan vervormd de rest. Slopen is soms een ware kunst.
Verhitten wilde ik ook niet en aangezien ik de moeren en flenzen in diverse uitvoeringen op voorraad heb, heb ik besloten de boel los te slijpen met een doorslijpschijfje op een dremel.
Moer en flens waren dus onbruikbaar geworden, maar de rest was onbeschadigd.
Succes,
Harrie
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Het gaat mij juist om de flens. Deze moet op de moderne variomatic geplaatst worden. De flens zit er dus opgeschroefd. Goed om te weten. Met rechts draad bedoel je losdraaien met de klok mee? Net als de bovenliggende tegendraadse moer?
Bedankt voor de info!
Groeten van Bart.
Bedankt voor de info!
Groeten van Bart.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Beste Bart,
Losdraaien van rechtse draad: tegen de wijzers van de klok in.
Ik heb nog nieuwe flenzen liggen: zowel het afgedraaide type van de smalle Transval als de ouderwetse voor de brede snaren van 14mm.
Groet,
Harrie
Losdraaien van rechtse draad: tegen de wijzers van de klok in.
Ik heb nog nieuwe flenzen liggen: zowel het afgedraaide type van de smalle Transval als de ouderwetse voor de brede snaren van 14mm.
Groet,
Harrie
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Ok, dus de flens heeft rechtse draad (onzichtbaar onder de flens) en de moer die de flens vastzet heeft linkse draad? Verwarrend dat links en rechts, vanaf de onderkant of bovenkant gezien? (als de moer vertikaal naar je toe staat)
De moer moest ik met de klok mee losdraaien... De flens LIJKT echter op dezelfde schroefdraad te zitten...
Mocht ik de flens HELEMAAL niet loskrijgen, dan heb ik wel interesse voor zo'n losse flens voor brede snaar van u. Sterker nog. Ik zou er sowieso wel een willen hebben om op mijn "moderne" Variateur te zetten, dan hoef ik de oude originele tenminste niet "onnodig" met véél moeite te "slopen".
Wat zou u ervoor willen hebben?
Groeten van Bart.
De moer moest ik met de klok mee losdraaien... De flens LIJKT echter op dezelfde schroefdraad te zitten...
Mocht ik de flens HELEMAAL niet loskrijgen, dan heb ik wel interesse voor zo'n losse flens voor brede snaar van u. Sterker nog. Ik zou er sowieso wel een willen hebben om op mijn "moderne" Variateur te zetten, dan hoef ik de oude originele tenminste niet "onnodig" met véél moeite te "slopen".
Wat zou u ervoor willen hebben?
Groeten van Bart.
Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"
Beste Bart,
Ik stuur wel een pm.
Groet,
Harrie
Ik stuur wel een pm.
Groet,
Harrie