Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door svec » 18 aug 2011, 11:58

Zijn er uiterlijke verschillen tussen een Fom motor en eentje met kettingaandrijving ? Ik ben op zoek naar een Fommotor uit 1961. Ik heb er eentje voor een kettingaandrijver maar wil mijn rolaandrijver niet ombouwen.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 18 aug 2011, 12:03

Wat voor motorblok heb je? Variomatic? Ik zoek nog een Variomatic (desnoods heel blok) voor mijn AV89, die ik graag omruil voor een Fiets'o'Matic blok.
Groeten van Bart.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 aug 2011, 17:59

Je hoeft alleen maar de contactpuntjes en de onderbrekernok om te zetten en je "normale"blok is een FOM-blok. Voor zover ik kan overzien.
En Bart, hier een hele nieuwe, voor een betaalbare prijs. http://www.scootbikeshop.com/moteur/var ... p-623.html

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door Harrie » 18 aug 2011, 18:17

MobyJoost schreef:Je hoeft alleen maar de contactpuntjes en de onderbrekernok om te zetten en je "normale"blok is een FOM-blok. Voor zover ik kan overzien.
En wat dacht je van de koppeling? :roll:

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 aug 2011, 18:22

Ik wist, dat ik iets vergat.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 18 aug 2011, 18:27

@MobyJoost
Heb geen ervaring met bestellen in het buitenland.
Ben benieuwd of dit gaat lukken zonder creditcard...
Zal het, als mijn (karige) loon (werk maar 3 dagen in de week) weer binnen is eens proberen... :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door Harrie » 18 aug 2011, 18:29

Hoi allemaal,
Misschien heb ik ook iets vergeten. Ze hebben ooit verschillende krukassen gehad, maar sinds de uitvinding van Loctite maakt het niet uit of de moeren
linkse of rechtse draad hebben.
Harrie

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 19 aug 2011, 07:42

@MobyJoost
Heb de knoop doorgehakt, heb de Variateur besteld. Bleek ook met PayPal te betalen...
Hopen dat het lukt en past...
Nu de velgen nog... (welke?)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 aug 2011, 17:27

Ik heb die variateur ooit besteld voor mijn AV48 (helaas later gestolen) uit 1961 en die werkte perfect. Succes, Joost.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 19 aug 2011, 18:20

Joost, is deze Vario hetzelfde gebouwd als het origineel, of is hij "moderner"?
Heb uren aan de brommer gepoetst... Een mooie glimmende vario zal niet misstaan. :)
De oude heeft bija geen chroom meer en staat momenteel samen met de uitlaatbocht in de roestomvormer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 aug 2011, 04:53

Het enige verschil is, waarschijnlijk, dat je oude vier kogels heeft en de nieuwe drie.

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door svec » 21 aug 2011, 19:57

Bedankt voor de reacties maar hoe "zie" ik het verschil tss beide types zonder ze te openen ? mvg, sven

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door Harrie » 21 aug 2011, 22:30

svec schreef:Bedankt voor de reacties maar hoe "zie" ik het verschil tss beide types zonder ze te openen ? mvg, sven
Wat is er op tegen om de boel open te gooien? Je moet bij deze hobby geen angst hebben om vuile handen te krijgen.
Als gebrek aan gereedschap het probleem is dan moet je dat aanschaffen of lenen.
Je kunt het blok ook gewoon in een rugzak meenemen naar het NVT te Woerden.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 aug 2011, 23:51

Als je de beweegbare pully van de variateur verschuift (met de hand, natuurlijk zonder de v-snaar erop) kan je, met een beetje goed kijken, tellen of er 4 of drie ballen inzitten. De ballen worden op afstand van elkaar gehouden door een plastic houder in de variateur. Die kan je bij beide types uitwisselen. Oftewel, verder zit er geen verschil in. Bij oudere types kan wel de bevestiging van de vaste pully net anders zijn, maar dat is pas van belang, als je die onderdelen gaat vervangen.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 22 aug 2011, 09:44

Joost, dank u voor de uitleg.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 aug 2011, 09:55

Zeg maar jij hoor. Ik hoop, dat je er wat aan hebt. Groet, Joost.

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 27 aug 2011, 23:07

De nieuwe variomatic zit er nu onder. Wat een gepriegel met die ringetjes en borgringetjes. Had geen goede borgeingetjes-tang, zodat ik zelf maar een "gewoon" tangetje heb omgebouwd. De tang moest flink bijgeveild worden.
De nieuwe vario had een aandraai-moer die een grotere maat schroefdraad had, zodat ik de moer van de oude vario moest gebruiken... Tevens had de oude vario een spiebaan, met "half maantje" op de as. De nieuwe vario heeft dit niet, dus heb ik het halve maantje moeten verwijderen, en heb de variomatic er maar zonder opgezet.
Kan dit kwaad? Móet een vario/koppeling persé in een vaste stand t.o.v. de as staan, of maakt dit niet uit, zolang alles maar goed vastgedraaid is?
Groeten van Bart.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door Harrie » 27 aug 2011, 23:30

Beste Bart,
De positie maakt niet uit. Belangrijker is dat de moer goed vastzit.
Beter is uiteraard een as zonder spiebaan, maar zolang het blijft zitten is er niets aan de hand.
Overigens is de spie erg kwetsbaar; ik heb weleens - bij een loszittende koppeling - de spie vermalen tussen as en naaf.
Ligt de v-snaar goed diep in de variateur? Je kunt namelijk de variateur verbouwen voor smalle of brede riemen.
Ik heb bijvoorbeeld onder mijn AV92 een omgebouwde Transval variateur zitten, die een 18mm brede riem bedient.
Afgezien van de breedte van de riem moest deze variateur ook nog andersom draaien.

Harrie


Afbeelding

BeeAeRTee
Berichten: 253
Lid geworden op: 28 okt 2010, 20:26
Locatie: Arnhem

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door BeeAeRTee » 27 aug 2011, 23:55

Hallo Harrie.
Zal het morgen even nakijken met de diepte van de v-snaar...
Ps. Zag net dat je mij de foto kunt zien nemen, in de weerspiegeling van de vario/koppeling. :0) zie foto hierboven
Wat een glimmerij dat nieuwe chroom... :0D
Kan haast niet wachten om mijn tankschilden, stuur en koplampring te laten verchromen, zal wel duur geintje worden, vrees ik.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4576
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 aug 2011, 00:45

Bart, Harrie heeft gelijk. Dom van me, om dat te vergeten. Je moet de vaste schijf van de oude variateur op de nieuwe zetten, omdat die nieuwe variateur in principe voor een standaard Moby is, bijv. een av50v, of AV88. De 89 heeft een grotere snaarschijf en een ander v-snaar breedte. Om die grotere breedte te kunnen hebben, ligt de vaste schijf van de variateur ongeveer drie mm dichter naar het carter toe. Die vaste schijf heeft hiervoor een ring (zit eraan vast) aan de v-snaar kant, die bij een gewone (zoals op de nieuwe variateur) aan de carterkant van de schijf zit. En inderdaad, de draad op de krukas is 10mm, nieuwere modellen hebben 11mm. Bewaar dus ook je vliegwielmoer, want die 10mm moeren zijn schaars.
En om die vaste schijf eraf te halen, heb je ook weer speciaal gereedschap nodig. Neem dus beide variateurs mee naar het NVT.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2408
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door ruudk » 28 aug 2011, 09:30

Nog even aan svec,

Hoe je uiterlijk kunt zien of je een FOM-motor in handen hebt (dat is toch je vraag, of begrijp ik het weer eens verkeerd?): een FOM-motor heeft op het plaatje op een bevestigingsbeugel boven de cilinderkop staan: type BG 43 of BG 44. BG betekent Bicyclette Galet (frans voor rolaandrijver, zie elders op dit forum). Andere motorblokjes zijn geen BG-types.

Als zo'n plaatje ontbreekt of niet volledig beschreven is, kun je eens aan het vliegwiel draaien en goed luisteren wanneer, dus in welke draairichting, de contactpuntjes hoorbaar dichtklappen (metaal op metaal). Dan hoor je een zacht, maar scherp, tikje als het vliegwiel een bepaald punt voorbij draait. Je moet het vliegwiel dan met enige snelheid draaien in het gebied waarbij de zuiger in de buurt van het bovenste dode punt staat. Dus in het gebied nadat de druk is opgebouwd. De draairichting waarin je dit tikje hoort is tegenovergesteld aan de draairichting van de motor*. Zo weet je of je met een FOM-blok van doen hebt.

*De contactpunten gaan bij een lopende motor namelijk abrupt open en 'langzaam' weer dicht. Dit wordt bewerkstelligd door een asymmetrische nok op je krukas.

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door Harrie » 28 aug 2011, 09:52

Mooie aanvulling Ruud!
Harrie

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door svec » 29 aug 2011, 10:32

Bedankt Allen,

Ik heb ondertss ook ontdekt dat op de schroef die de ontstekingspolie vasthoudt, D(roite) of G(auche) gegraveerd staat, dit om de draadrichting aan te geven, op die manier kan je de draairichting ook determineren.

sven

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2408
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door ruudk » 29 aug 2011, 20:00

Nooit geweten. Dat is wel wat makkelijker dan aan het vliegwiel te zwengelen en met je oor erbij te hangen :D
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3773
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Motor Fiets-o-matic onderscheiden van een "normale motor"

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 aug 2011, 21:14

Hoewel er natuurlijk geen twijfel over was: toch heb ik even op het motortype-plaatje gekeken en inderdaad, er staat BG 44.

En leuk te weten dat de G staat voor het franse woord Galet, rolaandrijving.

Gr. Joop

Plaats reactie