vario terug monteren?

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 14 jul 2018, 19:15

Beste moby vrienden,
Heb net een nieuwe vario riem gestoken en de vario van mijn AV7 motobecane eraf gehaald, eens gesmeerd en terug gemonteerd. Nu twijfel ik of dit goed gedaan is met de rondellen en circlips...Is dit correct terug gemonteerd: uiteraard eerst het naaldlager, dan het eerste rondel, dan de inwendige circlips met schuine kant naar boven? dan de 2 rondellen (eerst de dikke en dan de dunne) en als laatste de uitwendige circlip, dacht niet dat daar een schuine en scherpe kant aan is?). Twijfel vooral of de inwendige clip met schuine kant naar binnen of buiten is?

En dit is de oude varioriem Ventico D243 CR (zie foto), bijna 2 jaar en 3500 a 4000 km oud. Redelijk versleten en afgeschuind aan de rechtse kant voor 3500 km? Of toch normaal? De inwendige circlip moet een dag of 2 geleden ook losgekomen zijn? Plots was het alsof ik op een tractor reed en na de eerste circlip te verwijderen ging de vario er zo af zonder dat ik aan de inwendige moest komen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 jul 2018, 20:19

Controleer de uitlijning van de riemschijf en variateur.
De schuine kant is niet normaal, maar het gevolg van slijtage. Nieuwe circlips monteren.
Henk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Franky » 14 jul 2018, 20:34

Ik wou net zeggen ja. Circlips hebben geen schuine kant! Snel vervangen dat ding.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Polle » 14 jul 2018, 21:15

Ik heb met mijn spr al over de11000km gereden met de eerste riem er nog op.

Gr Polle

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 14 jul 2018, 21:28

PantinNL schreef:
14 jul 2018, 20:19
Controleer de uitlijning van de riemschijf en variateur.
De schuine kant is niet normaal, maar het gevolg van slijtage. Nieuwe circlips monteren.
Henk
Op het oog is de uitlijning ok, riem loopt mooi recht van poulie naar vario. Maar mijn oog moet me toch bedriegen want zo een slijtage...
Zijn nieuwe circlips die je bij VSX frankrijk kan kopen ok of toch beter originele zoeken?

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 14 jul 2018, 21:33

Franky schreef:
14 jul 2018, 20:34
Ik wou net zeggen ja. Circlips hebben geen schuine kant! Snel vervangen dat ding.
De inwendige circlip zou een schuine kant moeten hebben? wordt zo vermeld op vele franse forums om ze zeker op de juiste manier te monteren, ze benadrukken de juiste montering maar daar stopt mijn franse kennis. Mijn maat die heel zijn leven een brommerzaak had benadrukte dit ook maar die is nu op verlof en ik stoor geen mensen die op verlof zijn, dus aan hem ga kan ik het niet vragen...die zit nu pinacolada's te drinken op een tropisch strand
Laatst gewijzigd door candyrod op 14 jul 2018, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 14 jul 2018, 21:47

Polle schreef:
14 jul 2018, 21:15
Ik heb met mijn spr al over de11000km gereden met de eerste riem er nog op.

Gr Polle
Kan je me ook raad geven over de montage van de rondellen en circlips Polle? Juiste volgorde en die schuine en scherpe kant van de inwendige circlip. Of is er geen schuine kant? Heb deze namiddag alles terug gemonteerd en gesmeerd en de brommer rijdt beter dan ooit tervoren, super soepel maar wil toch zeker zijn voor ik 100 km ga rijden. En je hebt zelf een spr, dus raad is welkom
De uitlijning van de poulie naar vario ziet er op het oog ok uit, maar mijn oog moet me toch bedriegen want zo een versleten riem lijkt me toch niet ok. De poulie heeft binnenin waar de riem op loopt wat lichte oneffenheden, is dat misschien de oorzaak? lagers in vario of poulie? Raad is welkom want het is een top brommerke en al heel wat prijzen gewonnen op meetings in vlaanderen voor zijn originele schuurvondst staat

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Lolle » 14 jul 2018, 22:28

Bedoel je soms de gaatjes in de circlips? De gaatjes van een circlips zijn idd conisch. Dit is zo gemaakt om beter grip met de circlips tang te krijgen. De circlips dient zo gemonteerd te zijn dat de kant van de circlips waar de gaatjes de kleinste diameter hebben de kant is waar je de tang in zet. De tang zet zich dan vast in de circlips. Als je de circlips andersom monteerd schiet de tang er zo uit. Veel mensen weten dit niet en circlips worden vaak domweg geplaatst met een foutkans van 50% Het is trouwens bij de kleine maten lastig te zien.

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door loe » 14 jul 2018, 23:30

Wist ik ook niet lolle.weer wat geleerd .

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Polle » 15 jul 2018, 05:17

Hallo Lolle

Wist ik ook niet , ga ik op letten.
Daarom dat sommige circlip er probleemloos uitkomen en andere niet op de tang willen blijven zitten.
Hallo Koen kijk in het onderdelen boek daar staat de volgorde in op tekening.
Zie www.tobeconline.fr

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Franky » 15 jul 2018, 09:26

Het ziet er uit als een Ventico V-snaar. Er zijn nogal wat Ventico snaren in omloop die al erg lang op het schap liggen. Ik heb een dergelijke snaar in 50km compleet aan gort gereden. De snaar zag er bij montage goed uit. Gloedje nieuw en gruwelijk oud :P

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 15 jul 2018, 13:01

Franky schreef:
15 jul 2018, 09:26
Het ziet er uit als een Ventico V-snaar. Er zijn nogal wat Ventico snaren in omloop die al erg lang op het schap liggen. Ik heb een dergelijke snaar in 50km compleet aan gort gereden. De snaar zag er bij montage goed uit. Gloedje nieuw en gruwelijk oud :P
Inderdaad, zit heel veel verschil op. Heb een stuk of 5 nieuwe V-snaren uit verschillende productie jaren voor de verzameling met het karton aan, oogt mooi in een vitrine kast (allen hetzelfde type voor mijn model) . De onderste is een oudere, nieuw maar zo stijf in vergelijking met een ventico. De bovenste is een Ventico die ik 2 jaar geleden monteerde en nu versleten is, heb nu terug een Ventico gestoken die ik vorige maand bij VSX kocht, eens zien hoe lang die zal meegaan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door candyrod op 21 jul 2018, 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 15 jul 2018, 13:12

Lolle schreef:
14 jul 2018, 22:28
Bedoel je soms de gaatjes in de circlips? De gaatjes van een circlips zijn idd conisch. Dit is zo gemaakt om beter grip met de circlips tang te krijgen. De circlips dient zo gemonteerd te zijn dat de kant van de circlips waar de gaatjes de kleinste diameter hebben de kant is waar je de tang in zet. De tang zet zich dan vast in de circlips. Als je de circlips andersom monteerd schiet de tang er zo uit. Veel mensen weten dit niet en circlips worden vaak domweg geplaatst met een foutkans van 50% Het is trouwens bij de kleine maten lastig te zien.
Bedankt voor de info Lolle, waarschijnlijk zal het dat zijn...verstond wel iets van een scherpe en afgeronde kant maar daar stopte mijn frans. Dus voor de werking van de vario maakt het niet uit ?
In deze video spreekt hij vanaf 10:50 over die schuine kant, maar tijdens de franse les op school heb ik vast te veel liggen slapen. Als je echt goed maar heel goed kijkt en voelt merk je inderdaad een afgeronde en vlakke rand op de clip, maar waarschijnlijk duid dat de juiste kant van de gaatjes aan
https://www.youtube.com/watch?v=aP6EPxHuqQw

candyrod
Berichten: 169
Lid geworden op: 12 okt 2016, 14:58
Woonplaats: Belgie

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door candyrod » 15 jul 2018, 13:22

Lolle schreef:
14 jul 2018, 22:28
Bedoel je soms de gaatjes in de circlips? De gaatjes van een circlips zijn idd conisch. Dit is zo gemaakt om beter grip met de circlips tang te krijgen. De circlips dient zo gemonteerd te zijn dat de kant van de circlips waar de gaatjes de kleinste diameter hebben de kant is waar je de tang in zet. De tang zet zich dan vast in de circlips. Als je de circlips andersom monteerd schiet de tang er zo uit. Veel mensen weten dit niet en circlips worden vaak domweg geplaatst met een foutkans van 50% Het is trouwens bij de kleine maten lastig te zien.
Deze info komt van een frans forum
(*) Tous les mécanos ne le savent pas (j'ai eu maintes fois l'occasion de le constater), les clips et circlips ont un sens de montage.

Leur fabrication emboutie provoque une légère assymétrie de leurs faces : l'une possède des bords légèrement arrondis, l'autre des bords tranchants. Il faut que la face tranchante soit positionnée dans le sens de la poussée pour éviter qu'ils ne "montent" par dessus leur gorge sous l'effort.

Par exemple, pour l'embrayage, la face tranchante doit se trouver côté écrou de vilebrequin pour les 2 clips.

Via google vertaal (begrijp hier nog niet welke richting, richting stuwkracht?)

(*) Alle monteurs weten het niet (ik heb vaak de gelegenheid gehad om het te zien), de clips en circlips hebben een richting van montage.

Hun gestempelde vervaardiging veroorzaakt een lichte asymmetrie van hun gezichten: de ene heeft licht afgeronde randen, de andere heeft scherpe randen. Het is noodzakelijk dat het snijvlak in de richting van de stuwkracht wordt geplaatst om te voorkomen dat ze onder de inspanning over hun keel "opstijgen".

Voor de koppeling moet het snijvlak bijvoorbeeld aan de zijde van de krukasmoer zitten voor beide klemmen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: vario terug monteren?

Ongelezen bericht door Lolle » 15 jul 2018, 14:29

Frans kent mij wel maar ik kan geen frans. De gegeven info is blijven hangen van mijn MTS opleiding van 35 jaar terug. Maar ik vind het ook altijd lastig om te zien wat de “kleine of grote” kant is. Maar je merkt het vaak wel als de circlips er verkeert om in zit. Ook zoals Polle aangeeft, de ene keer pak je hem er zo uit en de andere keer vliegt hij telkens van de tang.

Als ik jouw franse verhaal even vrij vertaal dan zou door de productie van de circlips er een scherpe en een afgeronde kant aan de circlips zitten. Dit begrijp ik. Door het stanzen krijg je aan de kant van het bovenstempel een scherpe kant. Aan de onderkant, doordat het onderstempel een ietsje pietsje groter is, een iets afgeronde onderkant. De meeste kracht moet er dan zodanig opkomen dat de scherpe kant in de groef drukt. Aan de andere kant is de circlips niet geschikt om grote axiale krachten op te vangen. Ik zal er nog even naar kijken.

Plaats reactie