Pagina 3 van 4

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 18:47
door Franky
JanmobyEvert schreef:
21 aug 2018, 16:51
U wilt de voorste snaarschijf demonteren.
Ja of Nee
;)
Dat is echt kansloos! Je trekt alles krom en de poelie blijft netjes op zijn plek. Je trekt nog eerder het plaatwerk van de as dan je de poelie los haalt.
Ik weet niet of dit een foto van jezelf is :P Als dat zo is kan je beter even langs Henk of mij rijden. Ik heb ook een trekker liggen die niets vernield.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 21:00
door JanmobyEvert
@Frank foto met de poelietrekker is wel een foto van mijzelf. Meer bedoelt om te laten zien hoe het niet moet :)

Ik maak graag gebruik van je aanbod.

Ik heb twee tussenbakken liggen die wil ik beide reviseren. (Dan kan ik de onderdelen in één keer bestellen) Bij één waren de schijven al gedemonteerd en deze heb ik gesplitst.

De eerste vraag is: hoe krijg ik dat kleine lager uit het huis? Warm maken en kloppen?

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 21:21
door wannes69
De boel goed warm maken en met een inwendige lagertrekker zou ik denken.
Maar denk dat er vast wel oplossingen zullen komen hier.
Er zijn er vast wel die dit al gedaan hebben.

Hans

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 21:31
door Franky
Druk de originele as er weer in en stook het carter warm. Met wat geluk kan je hem dan met de hand er al uit trekken.
Je bent van harte welkom om een keer langs te komen :-) Ik heb deze en volgende week vrij dus dan heb ik doordeweeks ook wat tijd.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 22:04
door PantinNL
Warm stoken en eventueel onderstaand trekker gebruiken.
Afbeelding
Henk

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 22:39
door JanmobyEvert
PantinNL schreef:
21 aug 2018, 22:04
Warm stoken en eventueel onderstaand trekker gebruiken.
Afbeelding
Henk
Dat is mooi ding Henk. Zelf bouw?

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 21 aug 2018, 23:29
door PantinNL
Dat is een trekker die vorig jaar gemaakt is vriend Stan.
Stan is toen bezig geweest met twee tussenbakken; ik was hierbij zijdelings betrokken met adviezen en slijtdelen.
Na afloop van het project heb ik de trekker gekregen. Ik heb deze onlangs nog gebruikt.
Henk

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 22 aug 2018, 07:46
door AGB
kan je het lager er ook niet uit trekken met een passende kijl bouwd in komby met warmte , is ook een idee van Henk?

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 22 aug 2018, 09:01
door PantinNL
Een keilbout kan natuurlijk ook; belangrijker is voorverwarmen.
Soms valt het lager door een tikje op de achterkant gewoon uit.
Henk

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 22 aug 2018, 21:10
door JanmobyEvert
Het bakje ligt uit elkaar. Nu onderdelen bestellen. En dan weer in elkaar zetten.

Ik heb het kleine tandwiel er uit gekregen dmv loctite en de originele as. De as in het lager gelijmd warm gemaakt en los getikt. De keilbout werkte in dit geval niet. Mijn maat heeft wel een speciale trekker zoals die van Henk maar ik wil het zelf graag kunnen op een zo’n simpelmogelijke manier ;)

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 22 aug 2018, 21:14
door Franky
Was de bak verder in goede staat?

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 22 aug 2018, 22:17
door JanmobyEvert
Nooit mee gereden.

Alles was in goede staat op de keringen en twee lagers na. Trapasbussen zijn oké. Ketting ook.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 23 aug 2018, 08:56
door Franky
Dan heb je een mooi kastje te pakken :D

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 27 aug 2018, 20:52
door JanmobyEvert
@Franky :D dat denk ik ook de tandwielen en ketting lijken nieuw. De lagers lopen waarschijnlijk slecht door het lange stilliggen.

Ik heb de lagers besteld en ook de grootste kering.
De andere 3 keringen moet ik ergens anders bestellen/kopen.

Ik heb nog geen webshop kunnen vinden waar alles in één keer besteld kan worden.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 27 aug 2018, 21:01
door Franky
Ik heb ze bij W&O duursma in Veenendaal gekocht. Via mijn werkgever weliswaar, maar ze verkopen ook aan particulieren. ;)

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 30 aug 2018, 18:38
door JanmobyEvert
Keeringen zijn binnen. Zowel de lagers als de keeringen zijn hier in het dorp verkrijgbaar. De lagers zijn zelfs op voorraad.

4 keeringen kosten €8,50.
SKF lagers alles in C3 kosten incl. Btw rond de €50,-
de 16004 lagers waar er twee van in zitten zijn prijzig (€16,-)vergeleken met de andere twee.

Alle keeringen zijn er naar buiten toe uit te halen. Het is volgens mij mogelijk om alleen de keeringen te vervangen zonder het Carter te splitsen, mits de keeringen niet te vast zitten.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 30 aug 2018, 19:15
door Franky
Die keerringen zijn goed betaald. Daar betaalde ik in 2014 €2,- voor.
Voor de lagers betaalde ik hetzelfde.

Hoe haal je de keerringen eruit zonder het carter te splitsen als ik vragen mag? :roll: Er staat mij bij dat ik bij de trapperas de keerringen inclusief trapperasglijbus de volle lengte door het carter heen hem mogen drukken. Anders kreeg ik ze er echt niet uit!

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 30 aug 2018, 21:54
door JanmobyEvert
Franky schreef:
30 aug 2018, 19:15
Die keerringen zijn goed betaald. Daar betaalde ik in 2014 €2,- voor.
Voor de lagers betaalde ik hetzelfde.

Hoe haal je de keerringen eruit zonder het carter te splitsen als ik vragen mag? :roll: Er staat mij bij dat ik bij de trapperas de keerringen inclusief trapperasglijbus de volle lengte door het carter heen hem mogen drukken. Anders kreeg ik ze er echt niet uit!
Ik heb mijn bericht gewijzigd. 4 keeringen voor €8,50.

Met een haakje of een klein schroevendraaiertje kun je ze naar je toe trekken. Uiteraard krijg je ze er niet heel uit. Kijk maar naar mijn foto met de onderdelen.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 30 aug 2018, 22:21
door paulmz
JanmobyEvert schreef:
30 aug 2018, 21:54


Met een haakje of een klein schroevendraaiertje kun je ze naar je toe trekken. Uiteraard krijg je ze er niet heel uit. Kijk maar naar mijn foto met de onderdelen.
Of een 2mm gaatje boren en daar een klein schroefje indraaien, vervolgens kan je dan een tang op het schroefje zetten.

Paul

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 31 aug 2018, 09:28
door Franky
JanmobyEvert schreef:
30 aug 2018, 21:54
Met een haakje of een klein schroevendraaiertje kun je ze naar je toe trekken. Uiteraard krijg je ze er niet heel uit. Kijk maar naar mijn foto met de onderdelen.
Dan zaten er bij jou andere in dan bij mij. Bij mij zat de metalen lip aan de binnenkant. Die krijg je van zijn levensdagen niet los met een haakje. Je komt er niet eens tussen. :P Met name die trapperas oliekkeerrigen zaten goed vast bij mij, als ik het me nog goed herinner.

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 07 sep 2018, 12:21
door PantinNL
Hallo allemaal,
Hoewel mijn tussentransmissie prima draait zit er wel een 15 tand-kettingwiel op, terwijl er eerst een 13 tand-kettingwiel aanwezig was die meer trekkracht opleverde. Een kettingwiel met 13 tanden is moeilijker te vinden dan eentje met 15 of 17 tanden.
Dus maar weer teruggegrepen naar het oude concept van vertanden. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want die dingen zijn glashard.

Verkransen
Het proces begint met het uitgloeien van alle kettingwielen; dit maakt het bewerken met snelstaal, hardmetaal of plaatjes gemakkelijker.
Verder is het ook voor het lassen (later in het proces) beter dat het materiaal niet te hard is.

Een oud versleten AV92/SP93-kettingwiel wordt afgedraaid en de krans van een ander vreemd merk kettingwiel wordt uitgedraaid.
Op het plaatje zie je een flinke boor van 28mm het zwaar verspanende werk doen bij een vlak kettingwiel, waarna met een blindboorbeitel de glijdende passing wordt gedraaid. Een speciale klembus centreert het geheel.

boren_kettingwiel.jpg

In de volgende stap worden krans en naaf aan elkaar gelast.

kettingwielen.jpg

Hierna volgen nog warmtebehandelingen in de vorm van harden en ontlaten, zodat de tanden niet zo snel zullen slijten.
De buitenkant van de tanden moet hard worden en de rest minder hard, maar wel taaier.

Vroeger werd dit verkransen gedaan door een oude vriend; op een gegeven moment is hij gestopt met dit soort klusjes. Ik snap nu heel goed waarom ...
Een dergelijk kettingwiel is eigenlijk onbetaalbaar. Zie je er eentje op een beurs of Marktplaats en de verkoper vraagt er 20 Euro voor, kijk dan niet zuur, maar bedwing de neiging om te enthousiast te reageren.
Mocht je behoorlijk handig zijn en over de juiste gereedschappen en basiskennis beschikken, dan is het een leerzaam proces om dat verkransen zelf aan te pakken. Alle afgebeelde kettingwielen hebben al een mooie bestemming. Een volgende partij zit er voorlopig niet in.

Stel dat je een kettingwiel met 13 tanden zoekt en metaalbewerking niet je hobby is, zoek dan een handige kennis of bedrijf die dat voor jou kan doen.

Mijn boodschap is zesledig:
1. Verkransen van een versleten kettingwiel met speciale naafvertanding (AV92-SP93-SP94TT, 99E en 99Z) is goed mogelijk.
2. Verkransen biedt de mogelijkheid om het aantal gewenste tanden vanaf 12 stuks aan te passen.
3. Het is geen simpel proces; er worden diverse ambachtelijke technieken gebruikt.
4. Voor de echte technici onder ons een mooie uitdaging; anderen moeten denken aan geheel of gedeeltelijke uitbesteding aan een professionele organisatie met betere en snellere gereedschappen. Er zijn zelf beitels die gehard staal kunnen bewerken.
5. De volgende keer dat ik deze exercitie herhaal is onbekend. Voorlopig krijgen andere projecten voorrang.
6. Oude kettingwielen met inwendige naafvertanding moet je nooit weggooien, want het naafgedeelte is altijd bruikbaar.

Henk

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 07 sep 2018, 19:35
door JanmobyEvert
Mooi proces Henk! Leuk om te lezen.

Ik heb drie tandwielen met 13 tanden. En één kapot 15 tands.

Mocht je nog een 15 tands kettingwiel kunnen missen dan heb ik daar wel belangstelling voor.

Heb je al 12 tands geprobeerd? Ik ben bang dat de ketting dan over de achterbrug gaat schuren. Bij mijn 13 tands raakt de ketting de achterbrug al af en toe...

Gr J E

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 07 sep 2018, 21:53
door PantinNL
Hallo Jan-Evert
Lijkt waardeloos dat kettingwiel, maar schijn bedriegt.
Je kunt dat kettingwiel laten verkransen tot een mooi kettingwiel.
13 tanden gaat inderdaad weleens over de achterbrug. Daar zit ik niet mee, want daar zit bij mij een slijtstrip en TSL vet.
12 tanden is het uiterste wat haalbaar is, want anders heb je geen vlees meer om te lassen en de schakels van de ketting moeten vrij kunnen bewegen.
Mocht je iets niet snappen dan stuur mij maar een PB.
Henk

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 10 sep 2018, 22:09
door JanmobyEvert
PantinNL schreef:
01 aug 2018, 18:29
Zoals beloofd heb ik vandaag even naar de afdichting gekeken van de schakelas.
Deze bak was nog nooit open geweest en de kans dat alles compleet was, was redelijk groot.
Ik heb inderdaad een afdichting gevonden bestaande uit:
Een viltring rond 7 x 9,5 x 2
Een stalen ringetje rond 7 x 9,5 x 1
Beide zijn goed na te maken.


Henk
Hallo Henk.
Ik wil mijn bak weer in elkaar zetten. Ik ben de afdichtingen zoals jij die hierboven beschreven hebt niet tegen gekomen. Kun je uitleggen easr ze precies horen te zitten?

Gr J E

Re: Revisie tussentransmissie AV92.

Geplaatst: 10 sep 2018, 22:26
door JanmobyEvert
Sorry Henk niet goed gekeken. Ze zitten nog in de schakelas keurig op de plek. Moeilijk te zien trouwens.


Ps
Voor alle duidelijkheid ik gebruik originele SKF lagers.
Ook heb ik hetzelfde setje lagers besteld maar dan voor “slechts” €15,- totaal, gewoon om is te proberen :thumbdown: . Ik durf ze niet te monteren, nog nooit zulke slechte lagers gezien, roest en speling.