Een speciale hogedrukkop.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 aug 2018, 19:44

Hallo iedereen,

We kennen (bijna) allemaal de hogedrukkop met de schuin geplaatste koelvinnen.
Onlangs ben ik gestart met revisie van al mijn brommers en de laatste is nu aan de beurt.
Laat je niet misleiden door de buitenkant: de binnenkant is als een hogdrukkop uitgevoerd.
Leuk om even te laten zien.
Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 aug 2018, 20:10

De binnenkant van deze kop is inderdaad identiek aan de binnenkant van de grotere kop met schuine koelvinnen. Maar visueel vind ik het toch een rare combinatie. Dat is in deze foto niet erg duidelijk, maar loop je om de brommer heen, zal het toch opvallen, dat de vorm van deze kop erg anders is, dan die van de cylinder. Een keuze, die ik van jou niet had verwacht.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door PantinNL » 22 aug 2018, 23:27

Hallo Joost,
Op zich vind ik de kop met de koelvinnen mooier, maar die vormt samen met de Airsal ook geen perfecte combinatie.
De Airsal is wat te klein. De schade valt dus wel mee. Ik ben benieuwd naar de compressie van deze gloednieuwe kop en hoe alles gaat functioneren, want er is meer veranderd aan dit motortje.
Ondertussen ga ik een reserve motor bouwen met een mooie grote vierkante cilinder, die van een Nicasillaag zal worden voorzien. Op deze cilinder komt wel een grote kop. Een grote kop koelt wellicht ook beter.
Henk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 aug 2018, 01:52

Daar heb je ook weer gelijk in, Henk. Heb ik altijd raar gevonden, van die Airsal cilinders. Is dit een originele kop, of een kopie? Die zijn wel goed te krijgen.

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 aug 2018, 10:07

Hallo Joost,
Dit is een origineel model 100% Motobécane. Ik heb in het verleden wat problemen gehad met hogedrukkoppen en inmiddels zitten er op twee brommers een gereviseerde hogedrukkop. Dat werkt gelukkig allemaal goed, maar ik wilde ook kunnen vergelijken met een gloednieuwe hogedrukkop en,... die had ik alleen in deze uitvoering.
Henk

loe
Berichten: 2636
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door loe » 23 aug 2018, 10:32

Ik heb er presies zo een .by lamobylette.werkt perfect

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 23 aug 2018, 14:00

MobyJoost schreef:
23 aug 2018, 01:52
Heb ik altijd raar gevonden, van die Airsal cilinders.
Als ik jullie goed begrijp lopen de Airsal cilinders van dit model niet mooi over op de hogedrukkoppen met schuine koelvinnen? De Airsal cilinders zijn aan de buitenkant kleiner dan de originele cilinders?

Gr. Marco

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Een speciale hogedrukkop.

Ongelezen bericht door PantinNL » 23 aug 2018, 15:58

Ook bij Airsal komen verschillende uitvoeringen voor.
De meest gangbare versie voor de AV88 is wat kleiner.
Ik ben al tevreden als het goed werkt; je hoort mij niet klagen over originaliteit.
Wees blij dat er nog e.e.a. te koop is. Ik heb overigens wel geconstateerd dat de zuigers erg los in de nieuwe cilinders zitten.
Bij dit motortje is de klassieke tolerantie aangehouden. Mogelijk zal de compressie ook een stuk beter zijn en de lekkage langs de zuiger minder. Wat is de ervaring van jullie met een Airsal set en 5000 kilometer?
Henk

Plaats reactie