koppeling maakt lawaai Fietsomatic

GROENEKAN
Berichten: 3772
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2011, 17:14

Beste Forummers,

Sinds een paar dagen maakt mijn koppleing bij het starten een hard ratelend geluid. Hij start heel snel, dus het ratelende geluid is ook van korte duur.

Loopt de brommer / motor dan gaat alles prima.

Wie weet wat ik vermoedelijk moet doen om dit ratelende geluid te verhelpen ?

Met dank en groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door Franky » 04 sep 2011, 17:31

Hoor je dat ratelende geluid ook als je weg rijdt?
Grijpt de koppeling heel abrupt aan tijdens het wegrijden?

Mijn eerste gok is problemen met de koppeling :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 sep 2011, 18:51

Ik zou hem in ieder geval even open maken, om te kijken.

GROENEKAN
Berichten: 3772
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 sep 2011, 21:23

Nou Joost, ik heb hem opengemaakt. En ondanks het feit dat ik de koppeling jl. winter had gereinigd, heb ik hem nog eens zorgvuldig met remreiniger schoongemaakt. En een pieseltje WD40 in de nokas gespoten. En het wonder geschiedde - geheel tegen mijn verwachting in - was het ratelende geluid bij het starten weg...

Mijn les: eerst eens even zelf goed kijken en schoonmaken en dan pas op het Forum gaan piepen.

Met dank en groet,

Joop

poltergijst
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 okt 2011, 13:19
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door poltergijst » 12 okt 2011, 17:06

Heren...,

ik kamp met hetzelfde probleem, maar beschik op dit moment nog niet over de kennis om de koppeling met enig beleid te verwijderen.
Ik zag in het werkplaatshandboek dat ik daar een 'nokkentrekker' voor moet gebruiken.
Deze heb ik uiteraard niet en ik vermoed dat de 'nokkentrekker' iets is dat het handiger maakt, maar dat het zonder ook vast mogelijk is om de koppeling eraf te halen.

De borgmoer loshalen bleek geen probleem. Iets vastzetten aan de andere kant, steeksleutel, je hoofd stoten tegen het stuur omdat ie losschiet en klaar.

Maar nu... moertje eraf maar mooi niet dat die koppeling braaf uit elkaar valt.

Heeft u tips?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door Franky » 12 okt 2011, 17:58

Zonder noktrekker = kansloos
Alles wat je gaat proberen gaat niet werken of maakt zelfs de zaak kapot.
Het is een conische verbinding. Deze zit muurvast na al die jaren niet losgekomen te zijn.
Dus noktrekker kopen
www.pantin.nl staan ze te koop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 12 okt 2011, 21:40

Deze moet je hebben.
http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... ken=Zoeken
Heb je gelijk het gereedschap, om je onderbrekernok van de krukas te trekken, zodat je je ontsteking kan afstellen.
Ik hoop, dat je, bij het verwijderen van de moer van de koppeling, niet de schroefdraad eromheen niet beschadigd hebt, daar moet je de trekker in draaien. Groet en succes, Joost.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6201
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door Franky » 13 okt 2011, 10:56

Ow, heeft leertouwer ze ook :)
Die bedoelde ik :D

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6337
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door MobyJet » 13 okt 2011, 17:45

MobyJoost schreef:Deze moet je hebben.
http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... ken=Zoeken
Heb je gelijk het gereedschap, om je onderbrekernok van de krukas te trekken, zodat je je ontsteking kan afstellen.
Ik hoop, dat je, bij het verwijderen van de moer van de koppeling, niet de schroefdraad eromheen niet beschadigd hebt, daar moet je de trekker in draaien. Groet en succes, Joost.
14,96 :shock:
Die van mij kostte 6 euro bij de lokale bromfietsboer.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4575
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 okt 2011, 21:38

Die link was ook voornamelijk om even voor poltergijst te visualiseren, waar hij naar zoekt. Prijzen lopen wat betreft alle onderdelen en gereedschappen erg uiteen, van aanbieder tot aanbieder. Evenals kwaliteit. waarmee overigens niet gezegd is, dat het een wet van Meden en Perzen is, dat "goedkoop" gelijk is aan "slechte kwaliteit".
En daarmee wordt de speurtocht eigenlijk alleen maar interessanter.
Ook is niet alles, dat door een bepaalde aanbieder van dezelfde kwaliteit. Voor onze Mobylettes worden originele onderdelen snel schaarser. Handelaars halen hun waar overal vandaan, ook van fabrikanten, die "aftermarket" onderdelen maken. Ik heb goede ervaringen met de Scootbikeshop, en heb daar ooit twee nieuwe uitlaatjes gekocht. €44,00/st.Ik heb ze ontvangen, maar zal ze nooit monteren, want erger bagger heb ik nooit gezien.
Kwamen uit India. Daar reden Mobylettes rond, onder de naam "Suvega". Maakten ook EEG'tjes met achtervering. Maar dit terzijde. Scootbikeshop heeft deze uitlaatjes niet lang verkocht. Te slecht.
Het is altijd goed om een beetje rond te shoppen, vooral op internet, voordat je een aankoop doet. Groet, Joost.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: koppeling maakt lawaai Fietsomatic

Ongelezen bericht door Harrie » 13 okt 2011, 21:55

MobyJoost schreef:Ik heb goede ervaringen met de Scootbikeshop, en heb daar ooit twee nieuwe uitlaatjes gekocht. €44,00/st.Ik heb ze ontvangen, maar zal ze nooit monteren, want erger bagger heb ik nooit gezien.
Kwamen uit India. Daar reden Mobylettes rond, onder de naam "Suvega". Joost.
Ik heb ook ooit een dergelijke uitlaat gekocht bij een bromfietshandel en deze was vrij duur.
Thuis gekomen bleek de afwerking bar slecht. Scherpe randen en bramen , waarover heen verchroomd was. Dit was zeker geen Motobécane kwaliteit.
Een weekje later vond ik voor een grijpstuiver een prachtige originele uitlaat.
Het is sowieso oppassen geblazen op beurzen, zo heb ik al eens een EEG-kraan en een krukas gekocht waar de schroefdraad ontbrak.
Als onderdelen niet goed waren bleven ze dus in het magazijn liggen. Neem dus de tijd om alles goed te controleren. Via Internet kopen van een niet-kenner houdt dus een bepaald risico in.
Een bedrijf als Leertouwer in Soest, Van Gestel in Eindhoven of Brian Aplins in Bristol zijn wat dat betreft betrouwbaarder dan een onbekende aanbieder.
Zelf heb ik ook erg goede ervaringen met Scootbike shop en een heleboel andere Franse bedrijven.
Groet,
Harrie

Plaats reactie