Carter met membraam

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Carter met membraam

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 dec 2011, 10:20

Gisteren nog een party'tje Solex onderdelen opgekocht en daarbij zit volgens mij een Mobylette cartertje als ik het goed zag met membraam op het carter ( de krukas draaid helaas niet rond :( :( )
Mijn vraag is nu :?: :?: , onder welk type Mobylette / Motobecane lag dit cartertje :!: :!:

Groetjes carl

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door Harrie » 30 dec 2011, 11:14

Beste Carl,
Membraam, dan is het een AV10-motor. De laatste jaren zat dat type onder de meeste modellen van Motobécane zoals AV51 en de AV88.
Groet,
Harrie
.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 dec 2011, 11:19

Nu ja, Harrie was me voor, terwijl ik dit schrijf. Toch maar plaatsen.Dat zal dan een AV10 motortje zijn. Het was de opvolger van het AV7 motortje, dat op zijn beurt weer de opvolger van het AV3 motortje was. Die motortjes werden voor het eerst gemonteerd op de GT-versie van de AV92, begin jaren '70 (geloof ik). Het membraan zorgt ervoor, dat, bij het dalen van de cylinder, geen deel van het aangezogen gasmengsel wordt teruggeblazen in de carburateur. (blowback). Hierdoor is het motortje schoner en, belangrijker, heeft het, vooral bij lage toerentallen, meer kracht, omdat alle brandstof, die aangezogen wordt, ook verbrandt.
Zal er dan zo uitzien: http://www.scootbikeshop.com/nouveautes ... -1279.html
ziet het er anders uit, is de kans groot, dat het Peugeot is, want die hebben altijd achter Motobécane aangehobbeld en hun ontwikkelingen kopieërden.
Typisch Motobécane is, dat na het invoeren van de AV10 motor, veel modellen nog jarenlang met AV10-, óf met AV7 motor te krijgen waren. Groet, Joost

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 dec 2011, 11:36

Petje af, Joost hoe jij alles voor Motobecane/ Mobylette all over the world weet te vinden. Ook deze bijdrage las ik met weer met groot plezier. Zonder anderen iets te kort te doen, maar wat o.a. Harrie, Joost en Ruud schrijven geeft dit Forum een enorme kwaliteits-impuls. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door Franky » 30 dec 2011, 12:07

MobyJoost schreef: Het membraan zorgt ervoor, dat, bij het dalen van de cylinder, geen deel van het aangezogen gasmengsel wordt teruggeblazen in de carburateur. (blowback). Hierdoor is het motortje schoner en, belangrijker, heeft het, vooral bij lage toerentallen, meer kracht, omdat alle brandstof, die aangezogen wordt, ook verbrandt.
Kleine verbetering ;) Doordat er minder blowback is, zit er meer gasmengsel in je karter. Dit gasmengsel gaat daarna naar de verbrandingskamer. Bij lage toeren gaat dan nog steeds een (groot?) deel van de brandstof onverbrand de uitlaat in. Dus nog steeds wordt niet alle brandstof verbrand ;) Je verhoogde vermogen komt omdat er meer gasmengsel in je verbrandingskamer komt en er kennelijk niet veel meer uit lekt via de uitlaat dan bij de niet membraam versie ;)

Zou het ook een peugeot kartertje kunnen zijn? Ik weet daar verder niks van. Maar ik merk wel dat die twee merken nogal eens door elkaar gehaald worden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door Harrie » 30 dec 2011, 12:18

Franky schreef:
Zou het ook een peugeot kartertje kunnen zijn? Ik weet daar verder niks van. Maar ik merk wel dat die twee merken nogal eens door elkaar gehaald worden.

Dat weet je pas als er een foto door Carl wordt geplaatst van dat carter.
Ik zag overigens dat bij Scoot &Bike zowel een gloednieuwe koppeling als een variateur circa 68 Euro kosten. Mooi toch als je een nieuwe koppeling zoekt.
Ik heb overigens goede ervaringen met Scoot&Bike.

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 dec 2011, 13:15

@Franky, je verteld precies hetzelfde als ik. Ik heb het verlies door de uitlaat buiten beschouwing gelaten, omdat ik een vergelijking maakte tussen een carter met- en één zonder membraan.Het ging dus over het verschil in de werking van de inlaat en het effect daarvan op het vermogen (vooral bij lage toerentallen, waar blowback het sterkst is, omdat, door de lagere zuigersnelheid, de inlaatpoort langer open staat). Daarbij is het verlies via de uitlaat bij beide motortjes gelijk (bij eenzelfde plaatsing en grootte van de uitlaatpoort) en dus eigenlijk niet interessant voor het uitleggen van het verschil tussen de werking van beide types motor.
@ Harrie, helemaal mee eens. Ik heb al heel wat spullen bij Scootbike shop gekocht (waaronder cylinders, dezelfde, die ik nu zelf verkoop) en ben erg tevreden. Ook die variateur heb ik gekocht en die voldeed prima, totdat die, samen met mijn AV48 gestolen werd.

Moto - Le Poney
Berichten: 368
Lid geworden op: 11 mar 2010, 23:51
Locatie: Heinkenszand - Zeeland

Re: Carter met membraam

Ongelezen bericht door Moto - Le Poney » 30 dec 2011, 15:19

Ik heb ook geschreven dat ik er nog niet goed naar heb gekeken, en het blokje ligt niet bij mij thuis maar in de opslag anders had ik al wel ff gekeken hoor.
Maargoed ik zal dit jaar nog wel ff die kant opgaan en de kijken wat het precies is voor'n cartertje

Groetjes carl

Plaats reactie