Tanken in nood

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Tanken in nood

Ongelezen bericht door Goozzez » 08 okt 2012, 18:09

Normaal gezien meng ik mijn 2takt mooi zelf thuis in mijn jerrycan van 5liter maar nu had ik al enkele keren afgevraagd hoe ik het zou oplossen als ik elders moet tanken. Niet alle tankstations hebben 2 takt, en bovendien al helemaal niet aan de pomp, dus 's avonds of in het weekend is de winkel dicht, en kan je ook niet meer tanken.

Daarom had ik gedacht om een flesje van een halve liter steeds mee te nemen onderweg, maar dat lijkt me wat omslachtig. Een andere optie is om een klein flesje 2taktolie mee te nemen onderweg reeds gedoseerd voor een volle tank, als ik moet tanken, dan gooi ik er wat olie in, en daarboven tank ik dan mijn tankje vol.

Echter zie ik aan sommige pompen staan: minimale hoeveelheid 5liter. Dus daar sta ik dan, met mijn mobylette, ik tank mijn tankje vol, en wat moet ik doen als ik niet aan 5liter geraak?

Hoe lossen jullie zoiets op??

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Polle » 08 okt 2012, 19:16

Hallo

Best geen olie in je tank gooien zakt direkt naar onder en komt zo misschien in je benzinekraan en carburator terecht en dit geeft problemen.
Heb je al eens uitgetest hoeveel km je met een tank kan rijden.?
Met mijn av85 haal ik makkelijk 200km.
Het beste dat je kan doen is een leeg benzinebusje van 5l achterop met hierin de juiste dosering olie voor 5l.
Kan je altijd aan de pomp 5l tanken.
En kan je heel ver komen met je moby.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Franky » 08 okt 2012, 19:17

Tja. Thuismengen blijft het beste. Ik heb gewoon een voorraad benzine klaar staan. En ik vul de brommer regelmatig. Hij zit bij mij altijd vrij vol.

Heb je je brommer ooit eens leeggereden? Met mijn oude carb het ik echt een leegrij traject (om het maar zo te noemen). Mijn blok viel uit als ik volgas reed. Dus dat ga je 3/4 gas rijden. Tot dat dat niet meer ging en dan rij je 1/2 gas. Uiteindelijk kon ik op die manier makkelijk een halfuur door rijden :shock: Het ging alleen wel steeds langzamer. Met die carb kon ik nooit stil komen te staan. Mijn nieuwe carb heeft dit niet. Dus dan zie je niet aankomen wanneer je tank leeg is.

Persoonlijk zou ik een flesje olie mee nemen met genoeg inhoud voor een volle tank. Meer dan dat kan je toch niet doen. Al hoewel, gewoon je tank regelmatig vullen.

Voor lange ritten neem ik een jerrycan voorgemengde benzine mee.

In welk deel van het land woon jij? Ik mag hier overal zo weinig tanken als ik wil.

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Goozzez » 08 okt 2012, 19:55

Ik tank meestal bij DATS (Colruyt) in Belgie, en daar staat steeds op de pomp "minimale hoeveelheid 5liter"

Ik kan met mijn bromfiets met een volle tank "slechts" 100km ver geraken... Verbruikt hij dan te veel?? Ik denk dat mijn tankje 2,5liter is. De mijne is wel maar een A klasse, en kan dus maar 25 rijden, misschien dat hij daardoor wat meer gaat verbruiken?

Ik heb nog nooit mijn Motobecane volledig leeg gereden, maar als ik de benzinekraan vergeten open te zetten ben is het na 100m toch gedaan. Nu zou ik graag op een zonnige dag eens een tochtje doen naar zee, en dan zal ik onderweg moeten tanken.

Ooit had ik op 2dehands iets leuks gezien, een 2liter blik "solexine" met houder voor aan de bromfiets vast te maken. Was eigenlijk super leuk, vintage en origineel. Maar was mij wel wat te duur eigenlijk...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Franky » 08 okt 2012, 20:18

Ik haalde met mijn originele carb de 1:50 wel qua brandstofgebruik. Eerder 1:55. 25km/h is we zo weinig dat je daar mogelijk wel wat onzuinig door gaat rijden. Hoe hebben ze het blok zo vreselijk geknepen?

Wat ik een geweldige oplossing vind, zijn fietstassen. Niet altijd even mooi, maar wel zo praktisch. Daar gaat mijn 5liter jerrycan dus in.
Afbeelding

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 okt 2012, 20:50

Ik heb een klein plastic flesje tweetakt olie bij me en kan dan overal tanken. Gr. Joop

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Goozzez » 08 okt 2012, 20:57

Fietstassen heb ik niet voor mijn model, ik zou eerder de optie kiezen om toch een klein flesje tweetaktolie mee te nemen, en die erin te gieten.

Hoe doe jij dat? Eerst de olie, en dan de benzine erin? Of eerst tanken en dan pas de olie?

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 08 okt 2012, 21:54

Ik heb het nog nooit hoeven te doen, maar ik denk dat ik eerst de benzine erin zou doen en dan de olie en vervolgens de brommer een beetje schudden. Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Harrie » 08 okt 2012, 22:10

Beste G.
Beide methodes zijn niet zo slim.
Ik kwam eens midden in de Ardennen twee Belgische vrinden tegen, waarvan er eentje - na het tanken - flink wat olie op de benzine in zijn tank had gegooid.
Deze brommer liep dus niet meer. Erg vervelend als je dat overkomt. Het complete verhaal staat onder de link.
http://www.mobysplace.com/moby/main.cfm?pid=29&lid=1
Olie is zwaarder dan benzine en zakt naar beneden in de carburateur. Bij lange ritten neem ik dus een jerrycan*) mee, zodat ik zelf goed kan mixen.
Bij een andere toerrit hadden ze geen tweetakt en we hebben toen een nieuwe jerrycan gekocht bij een tankstation. Olie hadden we natuurlijk wel bij ons.
Geen ruimte op de brommer? Lach dan maar een flink om de plaatjes, waar ik als een Vietnamees verschrikkelijk veel meeneem op mijn brommer, maar ja het was nu eenmaal ouderwets kamperen per brommer.
Een kofferrek lost jouw bagageprobleem radicaal op. Ik vind persoonlijk een brommer zonder kofferrek incompleet, maar ik ben dan ook meer toerrijder dan racer.
Franky geeft dit hierboven ook al aan en je ontdekt dat automatisch als je lange stukken rijdt.
Een Chinees spreekwoord zegt:"Alleen een ezel leert door zich te stoten aan een steen" . Mijn advies luidt dus: Kijk uit naar een mooi bagagerek voor jouw brommer. Op de diverse veilingsites worden ze te koop aangeboden.

Groet,
Harrie

*) Sommige mensen hebben het vaak over een sherrycan; proost! :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Donnie » 09 okt 2012, 07:19

In mijn gereedschapsvak buiten wat gereedschap een klein doorzichtig plastic flesje met 2 takt olie.
Op het flesje heb ik met een goede viltstift streepjes gezet met verdeling voor 1,2 en 3 liter brandstof
Je tankt euroloodvrij en voegt de benodigde olie bij.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Harrie » 09 okt 2012, 08:10

Beste Donnie,
De menging van olie en benzine is dan verre van optimaal.
Je loopt ook het risico dat de olie naar beneden zakt.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 okt 2012, 08:29

Beste Donnie en Henk,

Dat zo zijnde verdient het aanbeveling even bij het tankstation een jerrycan o.i.d te lenen om goed te mengen. Zal ik voortaan doen als ik ooit zonder brandstof dreig te komen.

Gr. Joop

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Donnie » 09 okt 2012, 09:29

Harrie schreef:Beste Donnie,
De menging van olie en benzine is dan verre van optimaal.
Je loopt ook het risico dat de olie naar beneden zakt.
Groet,
Harrie
Je moet wel een goede 2 takt olie nemen. Ik gebruik altijd Castrol RS dat mengt vanzelf je hoeft niet eens te schudden. Het is wel wat duurder.
Ik gebruik een doorzichtige jerrycan en als de olie erin giet zie je het vanzelf mengen !!!!!!!!!!!!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door AGB » 09 okt 2012, 12:47

Thuis zelf mengen .Dan wat je nodig denkt te hebben mee neemen in een of meerdere colafles ,Niet te vol doen, benzine zet uit met warmte.
Bij een heele lange afstand 5l jerrycan en een fles, Dan kan men het laatste uit de jerrycan in de fles doen.(als de moby vol is) en weer de 5l vol gooien .

Arend

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door Goozzez » 09 okt 2012, 20:42

Ik denk dat ik het idd zal gaan mengen in een colafles :-)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tanken in nood

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 okt 2012, 00:30

Ik heb altijd een halve liter gemengd bij me. In de rugzak. Het is een flesje voor een MSR campingbrander. Dat is een aluminium flesje, dat een hoge druk kan weerstaan. Stevig flesje, dus. En dat is maar goed ook. Er zitten wel wat deukjes in. Een colafles zou ik te kwetsbaar vinden. Dit flesje is me al een paar keer van pas gekomen.

Plaats reactie