Inhoud benzinetank

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Bruno » 22 dec 2012, 15:08

Ik zou mijn tank eens goed willen spoelen met diesel, om alle resterende roestschilfers en -stof te verwijderen uit mijn tank.
De vraag alleen is hoeveel liter diesel er in een tank van men moby AV50 geraakt.

Heeft er iemand hier een idee van?

Alvast bedankt!!

Grtz, Bruno

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Franky » 22 dec 2012, 15:22

3 a 3.5 liter staat mij bij.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Harrie » 22 dec 2012, 15:43

Beste Bruno,
Dat is half werk met diesel.
Lees de verschillende topics eens goed door zoals deze:
viewtopic.php?f=34&t=638

Groet,
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Polle » 22 dec 2012, 17:41

Dan kan je beter azijn gebruiken kost veel minder en werkt behoorlijk.
Maar zonder coating blijf je problemen hebben.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Franky » 22 dec 2012, 21:01

Hoho. Er staat niet dat de tank slecht is. Na tijden gestald te zijn kan hij ook slechts vuil zijn.
Mijn tank heeft geen coating en in de filters tref ik nauwelijks troep aan. Maar ook ik heb hem destijds doorgespoeld voor gebruik. Al zou ik dat het liefst met benzine doen. Diesel verdampt zo traag. Hetzelfde met water (en dat kan nog roesten ook).

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door Bruno » 23 dec 2012, 00:07

Idd, de tank is ni slecht. 1 jaar geleden oude benzine uitgedaan, en staat sindsdien gewoon droog in de garage.
Dit weekend gemerkt, bij andere werkzaamheden, dat er wat roeststof en roestschilfers uitkwamen. ... Verder is de tank nog goed.
Wilde deze gewoon eens grondig spoelen.

Voor stockage van 1 jaar zou ik hem gewoon vullen met tweetaktbenzine, en dit tot randje vol (dus zo weinig mogelijk lucht in tank).
Voor stockage van bijv 5 jaar zou ik hem vullen met diesel, en dit ook tot randje vol. Voor deze lange periode juist diesel, omdat diesel inderdaad (zoals Franky al kwam te zeggen) juist zo traag verdampt.

Maar dus nu, om gewoon even te spoelen, met diesel. Nadien vullen met tweetakt :)
Wanneer hij dan klaar is om ermee te rijden, oude benzine eruit en nieuwe erin ... en we kunnen vertrekken!

Grtz Bruno

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inhoud benzinetank

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 dec 2012, 03:43

Spoel je met diesel en blijft er iets achter, kan dat nooit een probleem opleveren voor het functioneren van je motor. Het diesel residu zal probleemloos oplossen in de benzine, waarmee je de tank vult en zal gewoon meeverbranden als je gaat rijden. Na twee tankvullingen is de diesel echt wel verdwenen. Gebruik je je Moby een paar keer per jaar voor een tocht, zal je elke keer, voor het rijden, je carburateur moeten schoonmaken. Vaak rijden, langere stukken rijden, is goed voor je motor. De constante spoeling met verse benzine houdt je systeem, tot aan de verbranding, schoon. En het langere stukken rijden en je motor goed warmstoken, houdt het systeem achter de uitlaat schoon. Mijn AV42 rijdt elke dag en problemen zijn er eigenlijk nooit. Één keer per jaar de carburateur schoonmaken en Alles gaat goed. Ik heb nog nooit een dicht gekoekte uitlaat gehad. Je Moby gebruiken, neemt je een hoop onderhoud uit handen!

Plaats reactie