nieuwere type's benzine

Witger
Berichten: 24
Lid geworden op: 18 okt 2011, 12:26
Locatie: Weert

nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door Witger » 11 jan 2013, 03:12

Goeiedag allemaal

Kan het kloppen dat de "schonere" type's benzine niet geschikt zijn voor de moby?
Ik had namelijk van de week per ongeluk mijn jerrycan gevult met premium 95 benzine.
Deze vervolgens in het tankje geschut en gaan rijden, na een aantal kilometer moest ik stoppen voor een verkeerslicht.
Normaal loopt de brommer prima stationair maar nu viel die uit, geprobeerd opnieuw te starten maar geen leven meer in te krijgen.
Vervolgens naar huis "gefietst" en de benzine eruit gehaald, opnieuw getankt (ditmaal gewone 95).
Na een moeilijke start liep de brommer even, viel weer uit.
Carburateur schoon gemaakt, start en loopt weer perfect.

Heeft iemand hier ook al zo een soort ervaring gehad?

Groet Witger

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 11 jan 2013, 10:42

Beste Witger,

Zie svp deze link: viewtopic.php?f=35&t=1508

Zoals je kunt lezen heb ik slechte ervaring gehad met Total Excellium, beter voor milieu maar slechter voor mijn Mobylette.

Ik heb firma Total uitgebreid per mail gevraagd of zij hier mee bekend zijn cq hier iets meer kunnen zeggen. Helaas nog geen reactie hunnerzijds.

Heb wel op internet gelezen dat deze Total Excellium minder goed mengt met 2 takt olie.

Ik rijd nu weer op Shell Euro 95 ongelood en dat rijdt goed.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door JonathanC » 20 aug 2013, 00:05

Witger schreef:Ik had namelijk van de week per ongeluk mijn jerrycan gevult met premium 95 benzine.
Deze vervolgens in het tankje geschut en gaan rijden, na een aantal kilometer moest ik stoppen voor een verkeerslicht.
Normaal loopt de brommer prima stationair maar nu viel die uit, geprobeerd opnieuw te starten maar geen leven meer in te krijgen.
Vervolgens naar huis "gefietst" en de benzine eruit gehaald, opnieuw getankt (ditmaal gewone 95).

Hopelijk toch gemengd met olie? en /of TSl?



Mod:
Als je op "citeer" (quote) klikt, wordt de tekst van de ander geciteerd, en kun je je eigen tekst eronder schrijven. Dan blijft het overzichtelijk wie wat schrijft. Ik heb het voor je aangepast.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door Mobydick » 20 aug 2013, 11:24

Het is zinvol om bij de pomp goed op te letten wat je tankt. Om milieutechnische redenen wordt er tegenwoordig al standaard 5 of 10% bio-ethanol aan de brandstof toegevoegd. Dit betekent dat er plotseling onverwachte problemen met je motortje kunnen optreden. Bij oudere auto's die op 10% bio ethanol hebben gereden is motorschade ontstaan zoals kapotte inspuitstukken (weggevreten aluminium, keerringen ed.) :(

Groet,
Mobydick

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door Mobydick » 20 aug 2013, 11:35

Kwam net nog een aardig artikel tegen: http://www.vincentsmotorhuis.eu/brandstof/
Ik begrijp nu ook waarom na de winter bij een tweetal brommertjes de vlotterpen zat vastgeroest. :o


Groet,
Mobydick

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door Franky » 20 aug 2013, 13:24

Jemig. Wat een gedoe!
Rubberpakkingen hebben wij niet zo veel. Meestal is het papier dus daar ontkomen we aan. Als de carburateur zelf maar niet gaat oplossen/roesten! Dan hebben we een groot probleem!

Grappig dat ze als mogelijk oplossing 2-takt olie toevoegen noemen. Dan hebben we in ieder geval al gedaan. Laten we hopen dat het helpt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door Harrie » 20 aug 2013, 22:55

Indrukwekkend artikel en het geeft aan dat je in je brommer geen E10 moet gebruiken.
Alternatieven zijn er ook nog steeds zoals ze aangeven.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: nieuwere type's benzine

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 aug 2013, 06:48

JonathanC schreef:
Witger schreef:Ik had namelijk van de week per ongeluk mijn jerrycan gevult met premium 95 benzine.
Deze vervolgens in het tankje geschut en gaan rijden, na een aantal kilometer moest ik stoppen voor een verkeerslicht.
Normaal loopt de brommer prima stationair maar nu viel die uit, geprobeerd opnieuw te starten maar geen leven meer in te krijgen.
Vervolgens naar huis "gefietst" en de benzine eruit gehaald, opnieuw getankt (ditmaal gewone 95).

Hopelijk toch gemengd met olie? en /of TSl?



Mod:
Als je op "citeer" (quote) klikt, wordt de tekst van de ander geciteerd, en kun je je eigen tekst eronder schrijven. Dan blijft het overzichtelijk wie wat schrijft. Ik heb het voor je aangepast.

Dan is de olie niet goed gemengd met de benzine, hoeft niets met benzinesoort te maken te hebben.

Plaats reactie