Pagina 2 van 2

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 23 jan 2016, 18:28
door MobyJoost
Dan heb je een luxer pakketje gekregen, dan ik. Geen pen, geen mix lijst. :lol: Misschien een nieuwe kracht op de afdeling marketing? Tipje: rijdt de brommer leeg op de oude benzine en vul dan met benzine + TSL. Je voelt het dan sneller. De TSL heeft een dikkere viscositeit, is goed bestand tegen hoge temperaturen en heeft een goede smerende kwaliteit. De dikkere viscositeit zorgt voor een betere afdichting tussen cylinderwand en zuigerveer, dus meer behoud van compressie tijdens de gehele arbeidsslag en meer overdracht van kracht op de drijfstang. Dezelfde betere afsluiting zorgt ook voor een beter behoud van het "vacuüm" in het carter, tijdens de aanzuigslag en dus een betere vulling van de cylinder. De zwaardere viscositeit kan ook een remmende werking hebben op de zuigerbeweging, maar dat wordt wellicht weer gecompenseert door de goede wrijvings eigenschappen. Na een opmerking van Polle, over meer aanslag op bougie en uitlaat, vond ik ook daar een dikkere laag aanslag. Na langer gebruik wordt de aanslag niet dikker/erger. Maar zoals de meeste olie toevoegingen, ter prestatie verbetering, is er al snel een verbrandings probleem.

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 23 jan 2016, 19:02
door GROENEKAN
Hoi Joost, je bedoelt toch TSL als toevoeging bij mengsmering ? Gr. Joop ( dit omdat ik denk dat die zeer kleine toevoeging de viscositeit niet veel doet toenemen )

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 23 jan 2016, 20:40
door MobyJoost
Dat bedoel ik inderdaad, Joop. Maar als de TSL enige wrijvingsvermiderende werking wil hebben (net als de 2 taktolie), moet er een film van achterblijven op de cylinderwand. Die zal dan taaier vloeibaar blijken (vermoed ik), dan de reguliere olie film. Je moet, bij het filosoferen over de werking van een brandstof motor, erg oppassen met de gedachte "het is maar zo'n klein beetje, het zal geen invloed hebben". De hoeveelheid brandstof mengsel, nodig voor één arbeidsslag van de cylinder, is zo weinig, dat één ontbranding geen deuk in en pakje boter slaat. Het ding werkt, omdat er wel 100 zulke plofjes per seconde plaatsvindt. Opgeteld is dat best veel, in de trage belevingswereld van een mens, nog steeds gebaseerd op de waarneming van de vleugelslag van een adelaar of vlinder. Lang geen 100/sek. De ontwikkelde kracht per arbeidsslag is dus eigenlijk erg klein en een kleine toename in kleverigheid van het smeermiddel steelt hier al een relatief hoog percentage van.

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 23 jan 2016, 21:16
door GROENEKAN
MobyJoost schreef:Dat bedoel ik inderdaad, Joop. Maar als de TSL enige wrijvingsvermiderende werking wil hebben (net als de 2 taktolie), moet er een film van achterblijven op de cylinderwand. Die zal dan taaier vloeibaar blijken (vermoed ik), dan de reguliere olie film. Je moet, bij het filosoferen over de werking van een brandstof motor, erg oppassen met de gedachte "het is maar zo'n klein beetje, het zal geen invloed hebben". De hoeveelheid brandstof mengsel, nodig voor één arbeidsslag van de cylinder, is zo weinig, dat één ontbranding geen deuk in en pakje boter slaat. Het ding werkt, omdat er wel 100 zulke plofjes per seconde plaatsvindt. Opgeteld is dat best veel, in de trage belevingswereld van een mens, nog steeds gebaseerd op de waarneming van de vleugelslag van een adelaar of vlinder. Lang geen 100/sek. De ontwikkelde kracht per arbeidsslag is dus eigenlijk erg klein en een kleine toename in kleverigheid van het smeermiddel steelt hier al een relatief hoog percentage van.
Interessant Joost ! Bedankt voor de heldere uiteenzetting. Op die manier had ik niet gedacht. Groet, Joop ( zit die mooie voorvork van HHW al op je Moby ? :) )Zelden heb ik iemand na een aankoop zo zien stralen als jij, was prachtig .

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 10:03
door mobydilz
Hoezo Mazda? een met een Wankel motor of zo?
ben benieuwd md.

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 10:46
door pille
WANKEL? Nee, een mazda3!
Ik heb gehoord dat ze met wankel gestopt zijn!
Henry Ford zei ooit : "Een wankel is het antwoord op een vraag die nooit gesteld is"!
Ik vind die stelling prachtig!

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 11:04
door Franky
Dat zou jammer zijn. Het is toch een bijzondere motor :)

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 13:42
door Harrie
pille schreef:WANKEL? Nee, een mazda3!
Ik heb gehoord dat ze met wankel gestopt zijn!
Henry Ford zei ooit : "Een wankel is het antwoord op een vraag die nooit gesteld is"!
Ik vind die stelling prachtig!
Wat een slappe uitspraak van die Ford. Uiteraard heeft iemand zich wel afgevraagd of die trillende krukas niet beter kon.
Het werkt wel en als ze net zoveel energie en geld erin gestopt als in de standaard motor, dan had het nog een groot succes kunnen worden.
De auto-industrie is erg conventioneel ingesteld.
Hoelang heeft het niet geduurd voordat de transmatic CVT volwassen werd?
Harrie

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 15:16
door Franky
Ik weet niet zozeer of een wankel ooit een succes had kunnen worden. Ik ben echt geen expert op dit gebied, maar heb ooit wel eens gelezen dat de wankel slecht verbrand. Ook ooit eens gelezen dat de verbrandingskamer niet snel genoeg expandeert met als gevolg minder efficiëntie. Ik kreeg het idee dat er enig elementaire problemen zijn met de motor. Daar doe je weinig aan.

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 24 jan 2016, 18:35
door pille
Suzuki heeft er verschrikkelijk veel tijd en geld ingestoken.In zoverre dat ze bijna failliet was na het wankel-debacle in 1976!
Hadden ze toen maar TSL :D , dan waren ze misschien verlost van het olieverbruik :D

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 25 jan 2016, 08:49
door mobydilz
Het wankel idee was beslist briljant.
Zo lopen sommigen te kwelen over alle uitvindingen van Leonardo da Vinci!
Maar wat moet je met die ideen als de technologie zich nog gedurende eeuwen
moet ontwikkelen om ze te realiseren? groet md

Re: TSL OLIE

Geplaatst: 25 jan 2016, 10:20
door australman
Hoi,

Ford blaast hoog van de toren (zoals bijna alle amerikanen),maar hun grootste prestaties liggen wel meer dan honderd jaar terug.
De auto industrie is sowieso verschrikkelijk behoudend.Afgezien van een hoop electronisch geneuzel is de basis nog steeds
dezelfde als in 1900,nl.een vierwielig vehikel met een viercilinder viertaktmotor.
Felix Wankel had trouwens geen rijbewijs,las ik ergens.

Hans