Overzicht ethanol percentages in NL

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 20 mei 2014, 21:00

Hierbij een topic waarin een overzicht gepresenteerd wordt van het ethanol percentage bij benzine brandstoffen in NL. Het leek mijn interessant om zo’n overzicht te maken omdat ik deze niet kon vinden. De meeste berichten hierover zijn gedateerd.
De onder genoemde gegevens heb ik opgevraagd bij een aantal grote brandstofmerken. Ik heb ze gevraagd of ze nog een ethanol vrije benzine verkochten en zo ja, hoe lang dat nog zo blijft. Dat laatste bleek niet te beantwoorden te zijn aangezien dat regelgeving afhankelijk is en deze blijkt onvoorspelbaar te zijn. Dus daar is niets over te zeggen.

Let op:
- Dit overzicht geldt enkel voor NL tenzij anders vermeld.
- Let goed op de data in dit overzicht. Ethanol percentages in brandstoffen veranderen gedurende de tijd (regelgeving). Het is moeilijk te zeggen hoe lang dit overzicht correct is. Brandstofmerken die in het verleden geen ethanol vrije brandstof aanboden benader ik niet meer. Dit lijkt me niet zinvol.

BP (apr 2023)
Euro 95: 5% of meer ethanol (door nieuwe regelgeving is dit volgens mij 10%, maar ik vind het niet relevant genoeg om dit uit te zoeken)
Ultimate 98 : 0% ethanol (geldt voor heel Europa)

Gulf (Mei 2014)
Gulf Superplus 98: Max 5% ethanol (minimum onbekend. Geen garantie voor 0%)
Gulf Euro 95: Max 5% ethanol (minimum onbekend. Geen garantie voor 0%)

Shell (Apr 2023)
Shell FuelSave: 5% of meer ethanol (door nieuwe regelgeving is dit volgens mij 10%, maar ik vind het niet relevant genoeg om dit uit te zoeken)
Vpower: 0% ethanol (enkel voor NL uitgezocht).

Texaco (Mei 2014)
Eurosuper: 4,7% / 4,8% ethanol
Superplus : 4,7% / 4,8% ethanol

Tango (Mei 2014)
5% ethanol in alle benzine brandstoffen

TinQ (Mei 2014)
Max 5% ethanol in alle brandstoffen. Geen garantie dat het ooit 0% is.
TinQ blijkt onderdeel te zijn van Gulf. De Gulf helpdesk stuurde deze informatie.

Aspen (Mei 2014)
Aspen 2 FRT: 0% ethanol
Let bij aspen wel op de volgende zaken:
- Prijs ligt een stuk hoger dan die van benzine (op een webshop kwam ik een jerrycan van 5L tegen voor €18,56. Dat is ongeveer €3,70 per liter)
- Oude brandstof hoeft niet perse afgetapt te worden
- Bekijk het volgende document voor meer informatie over overstappen op Aspen 2 FRT (als de link niet meer werkt moet je even zoeken op de site van aspen zelf http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/producten.aspx )
Laatst gewijzigd door Franky op 17 apr 2023, 19:59, 25 keer totaal gewijzigd.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Hoogkarspel
Locatie: West Friesland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Wijnand » 22 mei 2014, 09:17

Hoi Franky,
Goede aktie, ik ben,en ik denk velen met mij, blij met dit soort info. Dank daarvoor.
Als je bij de pomphouders vraagt of hun ( ron 98 ) vrij is van biotoevoegingen, dan kijken sommigen je aan of ze water zien branden!
Ik hoop danook dat dit onderwerp up to date wordt gehouden en zal, indien ik iets aan de weet kom , dat hier melden.
Groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 22 mei 2014, 11:10

Nuttige informatie; het blijkt dus dat Euro 98 niet altijd een garantie is voor 0% ethanol.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 22 mei 2014, 16:08

Harrie schreef:Nuttige informatie; het blijkt dus dat Euro 98 niet altijd een garantie is voor 0% ethanol.
Groet,
Harrie
Klopt en van de ganbare merken moet je dus bij BP en Shell zijn.

Alle maatschappijen moeten een zeker percentage ethanol meeleveren, maakt niet uit of dit in de 95 of 98 zit, als het over het totaal aantal verkochte liters maar voldoet aan de norm. BP zegt dat ze relatief zo weinig 98 verkopen dat ze zich kunnen permitteren 98 met 0 % ethanol te verkopen.

Ik tank nu BP Ultimate en meng met Castro Actevo, dat de rubbers enzovoort niet schijn te kunnen aantasten, aldus de productmanager Tweetakt olie die ik heb gesproken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 22 mei 2014, 19:06

Ik hoop Texaco nog toe te voegen in het lijstje maar daar wacht ik nog op antwoord. Mochten mensen graag willen dat er andere brandstofmerken toegevoegd worden, laat het weten. Dan benader ik ze.

Ook hoop ik binnenkort Aspen toe te voegen aan de lijst. Niet dat ik enige twijfel heb bij het ethanol percentage. Ik zal met name documentatie plaatsen omtrent het overstappen op Aspen. Dat is volgens mij verder niet zo nieuw voor dit forum, maar maakt het overzicht wel af.

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Donnie » 22 mei 2014, 19:55


erik712
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 feb 2014, 23:14
Locatie: Leiden

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door erik712 » 24 mei 2014, 18:13

handig om te weten! maar moet je nog wat anders afstellen als je vpower en dergelijke gaat gebruiken, lijkt me dat er wat anders gaat lopen als je van 95 naar 98 gaat.

groeten erik

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 24 mei 2014, 19:11

Daar weet ik helaas het antwoord niet op. Na de toerrit van morgen kan ik mijn eigen ervaringen wel posten. Ik heb er nu V-power in zitten. Tijdens de testrit merkte ik niets. Maar die rit was waarschijnlijk te kort. Er zit een grote vlotterbak onder een dellorto sha. :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mei 2014, 19:17

Bepaalde carburteurs met aparte luchtschroef moet je een pietsje bijstellen ( meer lucht ) maar bij Gurtner kan dat niet en is dit niet nodig.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 26 mei 2014, 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2014, 19:40

Voor wat het waard is, ik merkte tijdens de toerrit geen enkel verschil met shell V-power in de tank. Niet echt een goede duurtest natuurlijk. Het zou mij verbazen als er een verschil merkbaar is bij onze bromfietsjes. Dat komt toch allemaal niet zo nauw.

Texaco is nog aan het overzicht toegevoegd. Alleen Aspen staat nu nog uit met wat ingewikkeldere vragen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 26 mei 2014, 19:53

Aspen is natuurlijk nog niet breed getest.
Je hoort allerlei verhalen, maar mijn testbrommer op Aspen loopt uitstekend zonder enige wijziging van carburateur of ontsteking.
De andere brommers lopen op Euro 98 ook erg goed. Ik merk wel dat ik met mijn hogedrukkoppen tegenwoordig minder last heb van pingelen (knikkers in de cilinder bij hoge toerentallen).
Zou kunnen omdat Euro 98 klopvaster is. Voorlopig blijf ik met beide brandstoffen rijden. Overigens spuit ik ook 10 cc TSL bij elke 5 liter brandstof. Dat is voor betere smering bij hoge temperaturen.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2014, 20:24

Is dat niet wat veel Henk? Die TSL mengverhouding. Dat is 2x de voorgeschreven hoeveelheid bij een olie smering van 1:50
Zie de bijna onleesbare mengverhouding tabel
http://www.tsl-allstar.nl/smeermiddelen/informatie/

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 26 mei 2014, 22:47

Nou, ik meet dat niet precies het kan ook wel iets meer of minder zijn.
10 cc is niet zoveel. Een bodempje in een kopje. In de praktijk een scheutje. Allemaal niet wetenschappelijk, maar wel pragmatisch.
De motor spint als een poes die zojuist een kom melk heeft leeggedronken.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJet » 22 jun 2014, 12:53

Franky schreef:Mochten mensen graag willen dat er andere brandstofmerken toegevoegd worden, laat het weten. Dan benader ik ze.
Esso, Tango en TinQ graag, als je toch bezig bent ;)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 22 jun 2014, 20:54

Ik zal er eens werk van maken :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 25 jun 2014, 17:58

Tango toegevoegd
Aspen toegevoegd met wat extra informatie
TinQ ben ik mee bezig
Esso is een vervelende aangezien ik die niet kan mailen. Dus dan moet ik ga bellen voor informatie......

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJoost » 26 jun 2014, 00:17

Super, Franky.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 26 jun 2014, 09:32

Goed werk Franky.
Laatst beb ik 98 getankt bij Q8 en nu realiseer ik me dat daar ook weleens ethanol in kan zitten. :o
Voor de zomermaanden met voldoende kilometers en flink wat olie in de benzine zal dat niet zoveel uitmaken, maar voor de wintermaanden gaat er bij mij of Aspen of Shell V-power in de tank; de laatste tank ik meestal in Duitsland als ik weer eens in het grensstadje Kevelaer op "Butterfahrt" bin. eh...ben. :?
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6310
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door MobyJet » 26 jun 2014, 19:00

Zou er in de beginpost ook iets aangevuld kunnen worden over de reden waarom je met 98 of 0% ethanol zou willen/moeten rijden en in welke gevallen?
Er zijn nu diverse topics over. Wellicht kan hierin een overzicht/conclusie gemaakt worden.

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 27 jun 2014, 08:34

Even voor de duidelijkheid.
Bij het distributiecentrum vullen tankwagens van verschillende maatschappijen bij dezelfde pomp hun tank. Alle benzine die in Noordwest Nederland wordt verkocht komt van één distributiepunt, dit is de BP terminal in de Amsterdamse haven. Wij ontdekten dat er niet alleen vrachtwagens van BP maar ook tankwagens van Shell en van andere merken zoals Total af en aan rijden om benzine op te halen. Zodra er pottenkijkers worden gesignaleerd verschijnt direct de politie, want BP vind het niet fijn dat we voor de poort rondsnuffelen. We zeggen dat we niks verkeerd doen en weggaan als dat moet, maar we krijgen toch een bekeuring. De tankauto’s mogen we van BP niet op tv laten zien, maar later bevestigt het bedrijf wel dat Shell en Total hier hun benzine komen halen.
Lood om oud ijzer :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 27 jun 2014, 10:19

Het verbaast me niks dat zoiets gebeurt.
Ik kan me voorstellen dat Euro95 een standaard brandstof is en dat deze soms van Shell niet veel anders is dan van BP.
Duidelijk is ook dat Aspen niet uit de zelfde tank komt. Hoe het nu zit met Euro98 is voor mij ook de vraag.
Ik zal eens een collega (scheikundige en 125cc racer) vragen hoe je het ethanolpercentage in benzine kunt bepalen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 27 jun 2014, 17:11

Destilleren en verkopen als sterke drank :twisted: :mrgreen:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2015, 19:06

Het overzicht is geupdate. Ik heb BP en SHELL (de enige die in 2014 nog een brandstof aan de pomp verkochten zonder ethanol) benaderd voor een update. De situatie is niet gewijzigd. SHELL V-power en BP Ultimate 98 zijn nog steeds ethanol vrij!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Harrie » 09 sep 2015, 19:39

En Aspen natuurlijk!?
Ik had afgelopen week weer in België getankt en wel bij Luuk oil. Ze hadden er ook Super 98. Dus ook maar in een Jerrycan 98 getankt.
Bij nader inzien gooi ik dat spul maar in mijn auto, die vreet alles.
Mijn brommers krijgen tegenwoordig gewoon Shell V-power of Aspen.
Bedankt voor de update!
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Overzicht ethanol percentages in NL

Ongelezen bericht door Franky » 09 sep 2015, 20:33

Aspen uiteraard. Die vraag ik niet uit :P Dat is gewoon een feit.

Plaats reactie