Mobylette AV 40
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11
Mobylette AV 40
Sinds een aantal dagen heeft mijn mobylette een kenteken en mag ik dus weer de weg op.
Ik heb de laatste keer een standaard 50% mix bij het benzinestation op de hoek gehaald.
Voor mijn gevoel draait de motor minder soepel dan voorheen. Welke brandstof kan ik het best gebruiken?
Zijn er goede kant en klaar producten. Is 50% mix wel noodzaak? ( of wel het juiste product?)
Hoop dat jullie tips hebben. Bedankt!
Ik heb de laatste keer een standaard 50% mix bij het benzinestation op de hoek gehaald.
Voor mijn gevoel draait de motor minder soepel dan voorheen. Welke brandstof kan ik het best gebruiken?
Zijn er goede kant en klaar producten. Is 50% mix wel noodzaak? ( of wel het juiste product?)
Hoop dat jullie tips hebben. Bedankt!
Re: Mobylette AV 40
50% mix is wel vettig.
Waarschijnlijk bedoel je 1:50 en dat is 2% Niet goed opgelet bij rekenen denk ik
Er staat op dit forum veel geschreven over benzine.
Ik adviseer 1:35 (dus vetter dan uit de pomp) en dan bijvoorkeur alkohol-vrij.
Zelf voeg ik daarbij nog een beetje TSL toe. Hierover staat op het forum ook al veel geschreven
Groet,
Harrie
Waarschijnlijk bedoel je 1:50 en dat is 2% Niet goed opgelet bij rekenen denk ik
Er staat op dit forum veel geschreven over benzine.
Ik adviseer 1:35 (dus vetter dan uit de pomp) en dan bijvoorkeur alkohol-vrij.
Zelf voeg ik daarbij nog een beetje TSL toe. Hierover staat op het forum ook al veel geschreven
Groet,
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 40
Volgens mij was vroeger je advies 1:50 Harrie. Heb je daar toch slechte ervaringen mee? Ik rij al 10 jaar op 1:50. Niet probleem vrij natuurlijk maar dat had niets met de smering te maken
Re: Mobylette AV 40
De laatste jaren adviseer ik altijd iets vetter te smeren dan 1:50. Vroeger kwamen vastlopers met de AV7 motor nauwelijks voor, maar sinds een aantal jaren treedt dat verschijnsel wel op. Veiligheidshalve komt daar ook nog TSL bij. Nadeel? Eerder ontkolen, maar dat is gezien de kilometers die ik rijdt niet zo belangrijk.
Ondertussen ben ik zeer tevreden over de prestaties van mijn brommers, waarmee ik zelfs in de Alpen rijd. Ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die op 1:50 rijden in het vlakke polderland en tevreden zijn.
Groet,
Harrie
Ondertussen ben ik zeer tevreden over de prestaties van mijn brommers, waarmee ik zelfs in de Alpen rijd. Ik kan me voorstellen dat er ook mensen zijn die op 1:50 rijden in het vlakke polderland en tevreden zijn.
Groet,
Harrie
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11
Re: Mobylette AV 40
Heren, bedankt voor jullie reactie.
Ik heb niet eerder een brommer gehad en ben op dit vlak dus nog zeer onervaren. Laat me graag goed informeren.
Ik ga denk ik eerst 1:50 proberen. ( en later misschien 1:35 )
Waar/wat kan ik het best tanken. ( Shell fuelsave 95? en hoe weet je of iets alcoholvrij is?)
En welk soort olie kan ik het best toevoegen?
Nog even los van de eventuele toevoeging van TSL.
Hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen. bedankt!
Ik heb niet eerder een brommer gehad en ben op dit vlak dus nog zeer onervaren. Laat me graag goed informeren.
Ik ga denk ik eerst 1:50 proberen. ( en later misschien 1:35 )
Waar/wat kan ik het best tanken. ( Shell fuelsave 95? en hoe weet je of iets alcoholvrij is?)
En welk soort olie kan ik het best toevoegen?
Nog even los van de eventuele toevoeging van TSL.
Hoop dat jullie me nog verder kunnen helpen. bedankt!
Re: Mobylette AV 40
BP Ultimate super 98 en olie: Castrol Actevo. Gr. Joop ( er zijn vele andere mogelijkheden maar dit is concreet en goed )
Re: Mobylette AV 40
Tank in ieder geval octaan 98 vermijd je problemen met benzineslangen en filters die wegsmelten
Ik gebruik al 20 jaar minerale olie van castrol en meng 1:35
Gr Polle
Ik gebruik al 20 jaar minerale olie van castrol en meng 1:35
Gr Polle
Re: Mobylette AV 40
Zelf mengen 1 op 40 met minerale 2t olie, 1op 50 is op het randje, meer wat voor het moderne spul
1 op 35 is meer koolaanslag
Per olie merk verschild met eerder of later de uitlaat ontkolen het is maar net
Wat je wildt , gewoon uitprobeeren
1 op 35 is meer koolaanslag
Per olie merk verschild met eerder of later de uitlaat ontkolen het is maar net
Wat je wildt , gewoon uitprobeeren
Re: Mobylette AV 40
Daarom heb ik uitgezocht na contact met Castrol dat voor wat betreft stinken uitlaat en zo min mogelijk uitlaatvervuiling Castrol Actevo het beste is.AGB schreef:Zelf mengen 1 op 40 met minerale 2t olie, 1op 50 is op het randje, meer wat voor het moderne spul
1 op 35 is meer koolaanslag
Per olie merk verschild met eerder of later de uitlaat ontkolen het is maar net
Wat je wildt , gewoon uitprobeeren
Ook in de praktijk o.a. bij mij heeft dit zich bewezen.
Is een minerale olie met hoogwaardige synthetische eigenschappen. Gewoon mengen 1 op 45/50.
Het voordeel van dit Forum is dat je gebruik kunt maken van de ervaringen van anderen. Als iedereen het voor zichzelf gaat uitproberen, nou dan ben je nog even bezig. Heeft mij ook veel tijd gekost. De juiste technische man bij Castrol, daarvoor heb ik minstens 10 keer moeten bellen / mailen.
GR. Joop
Re: Mobylette AV 40
Hoi Joop,
Waar koop jij de Castrol Actevo? Binnenkort ga ik toeren in het buitenland en mijn tweetakt olie is bijna op.
Harrie
Waar koop jij de Castrol Actevo? Binnenkort ga ik toeren in het buitenland en mijn tweetakt olie is bijna op.
Harrie
Re: Mobylette AV 40
Ik zie op de site van Castrol twee verschillende soorte Actevo 2-takt oliëen. Één is een volsynthetische olie, de ander is aan half-synthetische. Is er dan ook een minerale versie?
Re: Mobylette AV 40
Hallo Harrie, ik koop de olie bij het BP station bij het stadion van FC Utrecht. Heb ook gezien dat Haan pompstations deze olie hebben. Gr. JoopHarrie schreef:Hoi Joop,
Waar koop jij de Castrol Actevo? Binnenkort ga ik toeren in het buitenland en mijn tweetakt olie is bijna op.
Harrie
Re: Mobylette AV 40
Hoi Joost,MobyJoost schreef:Ik zie op de site van Castrol twee verschillende soorte Actevo 2-takt oliëen. Één is een volsynthetische olie, de ander is aan half-synthetische. Is er dan ook een minerale versie?
Er is geen VOLsynthetsiche Castro Actevo. Bij de een ( waar het woord scooter op het etiket staat ) zegt de marketing: op synthesche basis, maar de techneut zegt: het is in principe een minerale olie. Maar wel heel hoogwaardig.
Met de Castrol Actevo 2T Scooter heb je een optimale verbranding en lage as- en roetvoring. In feite hoef je niet te ontkolen.
Hieronder productblad Actevo scooter.
Castrol Act>evo Scooter 2T
Low smoke 2-takt scooter motorolie
Omschrijving
Castrol Act>Evo Scooter 2T is een hoogwaardige "low smoke" 2-takt scooter olie versterkt met "Heat Protection Molecules"
die de olie beschermen bij hogere temperaturen en de opbouw van interne afzettingen die ontstaan tijdens de werking
van de scootermotor. De geavanceerde " Heat Protection Molecules" vechten en voorkomen de vorming van schadelijke
afzettingen bij hogere temperaturen die ontstaan wanneer de scooter intens belast wordt zoals bij hoge belastingen zoals
bij snel rijden en intens stadsverkeer.
Toepassing
Castrol Act>Evo Scooter 2T is geschikt voor het gebruik in alle moderne 2-takt scooter motoren. Deze olie is ontwikkeld
voor het gebruik bij zowel olie-injectie systemen en pre-mix smering ,zoals voorgeschreven door de constructeur en dit tot
een brandstof-olie ratio van 50:1.
Voordelen
· Versterkt met "heat protection molecules" bij hogere prestatieniveau, motortemperaturen & bescherming.
· Half-synthetische formulatie met zuivere verbranding.
· Lage zichtbaarheid van de uitlaat rook.
· Ontwikkeld voor zowel olieinjectie systemen en pre-mix systemen tot 50:1.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 11 jul 2014, 08:52, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Mobylette AV 40
Bekijk dit topic eensThomasvddoel schreef:Heren, bedankt voor jullie reactie.
Waar/wat kan ik het best tanken. ( Shell fuelsave 95? en hoe weet je of iets alcoholvrij is?)
viewtopic.php?f=34&t=2410
Re: Mobylette AV 40
Mijn contactpersoon bij Castrol belde mij nog even: in Nederland voert Castrol alleen het type Castrol Actevo 2T Scooter.
De andere Actevo is een parallel import met iets meer roet- en asafzetting.
Gr. Joop
De andere Actevo is een parallel import met iets meer roet- en asafzetting.
Gr. Joop
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 01 jun 2014, 21:11
Re: Mobylette AV 40
Heren,
Bedankt voor de adviezen. Ik heb vanaf volgende week vakantie. Dan ga ik hier eens rustig mee experimenteren.
Bedankt!
Bedankt voor de adviezen. Ik heb vanaf volgende week vakantie. Dan ga ik hier eens rustig mee experimenteren.
Bedankt!
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Mobylette AV 40
ook een hele goede olie is Valvoline SYNpower 2t full synthetic.
meng zelf mijn benzine/olie 1 op 40, geen rook, mooie motorloop en totaal geen vettigheid uit uitlaatpijpje.
als benzine gebruik ik wel Aspen.
vrgr mobygek
meng zelf mijn benzine/olie 1 op 40, geen rook, mooie motorloop en totaal geen vettigheid uit uitlaatpijpje.
als benzine gebruik ik wel Aspen.
vrgr mobygek
Re: Mobylette AV 40
Gebruik je dan aspen 4 takt benzine ?
Waarom dan geen aspen tweetakt
Gr Polle
Waarom dan geen aspen tweetakt
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Mobylette AV 40
ik gebruik dit om mijn eigen olie/benzine mengsel te maken.
ik zelf smeer 1 op 40 vandaar.
Aspen 2 is 1 op 50, heb ik een keertje gebruikt maar motor klonk toch anders..
vrgr Mobygek
ik zelf smeer 1 op 40 vandaar.
Aspen 2 is 1 op 50, heb ik een keertje gebruikt maar motor klonk toch anders..
vrgr Mobygek