Veee Powerrrrrrrrrrrr
Veee Powerrrrrrrrrrrr
Om mijn brommert, voor zijn jubileum van 50 jaar, eens te verwennen heb ik een kannetje bij de koninklijke Shell gehaald, verse olie 1:50 indoor gemixt en de tank gevuld. Donders wat loopt dat lekker zeg! Serieus powerverschil met de budgetbenzineboer. Ik had het eigenlijk niet eens zo in de gaten maar de gps gaf snelheden boven de 47kmh aan. Dat haal ik normaliter alleen heuvel af met harde wind mee. Nu op het vlak zowaar en de terugweg was haast even snel. De top lag een km of wat lager. Toppie dus. Hoeft niet sneller maar merk wel dat het allemaal een stukkie soepeler loopt.
Premium doet mij normaal niet zo veel maar in dit geval heeft het voor mij een pré.
Premium doet mij normaal niet zo veel maar in dit geval heeft het voor mij een pré.
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
1:50 is voor mij toch iets te mager voor oude motortjes.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Gewoon AV7 toch? Moet gewoon kunnen volgens mij. Maar daar is een ander topic aan gewijd.
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Als je een vastloper wilt hebben vooral doen.....
Onlangs wees iemand me op het feit dat bij oude motoren meer olie noodzakelijk was voor een ander functie.
Een dikkere oliefilm zou speling kunnen compenseren.
Het maakt dus uit of je een AV3-blokje moet smeren of een moderne Nicasil-cilinder.
H.
Onlangs wees iemand me op het feit dat bij oude motoren meer olie noodzakelijk was voor een ander functie.
Een dikkere oliefilm zou speling kunnen compenseren.
Het maakt dus uit of je een AV3-blokje moet smeren of een moderne Nicasil-cilinder.
H.
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Volgens mij is iets royaler smeren ook beter voor de compressie, wat meer oliefilm tussen zuiger en cilinder. ik smeer 1:40.
wat betreft merkbenzine ben ik het volledig met je eens. Mijn auto tank ik tegenwoordig met merkbenzine, geen v-power maar gewone shell of esso. Hij is dan minimaal 10 % zuiniger dan dat ik allerlei goedkope shit tank. Ik heb dit enkele jaren terug hier serieus bij gehouden en kwam tot de conclusie dat de goedkope benzine uiteindelijk duurder bleek te zijn omdat het verbruik domweg hoger lag
Voor de bromfietsen gebruik ik wel V-power omdat hier geen ethanol in zit.
Gr. Lolle
wat betreft merkbenzine ben ik het volledig met je eens. Mijn auto tank ik tegenwoordig met merkbenzine, geen v-power maar gewone shell of esso. Hij is dan minimaal 10 % zuiniger dan dat ik allerlei goedkope shit tank. Ik heb dit enkele jaren terug hier serieus bij gehouden en kwam tot de conclusie dat de goedkope benzine uiteindelijk duurder bleek te zijn omdat het verbruik domweg hoger lag
Voor de bromfietsen gebruik ik wel V-power omdat hier geen ethanol in zit.
Gr. Lolle
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
@ Harrie
Volgens mij rade je vroeger 1:50 aan voor AV7 blokjes. Wat is tegenwoordig je advies?
Volgens mij rade je vroeger 1:50 aan voor AV7 blokjes. Wat is tegenwoordig je advies?
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Ik ben de laatste 10 jaar nooit een voorstander geweest van schraal smeren vanwege het plotseling optreden van vastlopers bij mobylette.
1:40 is wat ik de laatste jaren zelf gebruik en dan ook nog een drupje TSL voor de noodloopeigenschappen.
De benzine is niet meer de benzine van voor 2000.
H.
1:40 is wat ik de laatste jaren zelf gebruik en dan ook nog een drupje TSL voor de noodloopeigenschappen.
De benzine is niet meer de benzine van voor 2000.
H.
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Is dat TSL een afkorting ergens van ik denk er aan om het ook te gebruiken , maar dan in minimale mate
Daar hier ander er ervaring mee heben dat er meer kool afzetting door de tsl komt?
Harrie die rijd er al jaren mee rond dacht ik , met tevredenheid
Daar hier ander er ervaring mee heben dat er meer kool afzetting door de tsl komt?
Harrie die rijd er al jaren mee rond dacht ik , met tevredenheid
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Dank voor de tip Harrie. Dan smeer ik voortaan maar weer 1:40
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Puntje: zit er ook nog verschil tussen verschillende merken 2t olie?
Kan mij voorstellen dat hier ook variatie in zit
Kan mij voorstellen dat hier ook variatie in zit
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Natuurlijk. Er zijn zelfs verschillende types olie (half synthetisch, vol synthetisch). Maar hier weet ik niks vanaf
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Ja er zit verschil in de merken ik heb een poosje oostbok 2t olie gebruikt in mijn jawa motor als voorbeeld
Deze rookte er veel meer mee , en meer koolafzetting , deze 2t olie was wel goedkoper, niet dat goedkope
Slechter hoeft te zij , ik meng ook 1 op 40 in mijn eeg en in de av 50 kant en klare aspen 2t
Deze rookte er veel meer mee , en meer koolafzetting , deze 2t olie was wel goedkoper, niet dat goedkope
Slechter hoeft te zij , ik meng ook 1 op 40 in mijn eeg en in de av 50 kant en klare aspen 2t
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Die Aspen 2t is toch 1:50?
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Dacht dat aspen een op 30 was even op de verpakking gekeken een op 50 voor gewoon opslag kan het geen kwaad
Maar voor een lange toertocht toch maar op 40 er in
Maar voor een lange toertocht toch maar op 40 er in
-
- Berichten: 2697
- Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
- Woonplaats: ergens op de wereld
- Locatie: friesland
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Ja daarom kopen wij hier gewone aspen die niet gemengd is
Gr harold
Gr harold
- australman
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Hoi,
Gewone Aspen(2%) is de perfekte brandstof.Extra olie is overbodig.Ook als je zelf je mengsmering maakt met semi synthetische tweetaktolie is 2% voldoende.
Als je motor vastloopt is er een andere oorzaak.Meestal verarming van het brandstofmengsel door het aanzuigen van
valse lucht of een gedeeltelijk dicht zittende sproeier.
Van Jawa ritten naar Tchechoslovakije herinner ik me nog de olie die verkocht werd in handige 1 tanks dosering
die je in de binnenzak van je colbert kon meenemen,een doorzichtig plastic verpakking gevuld met bruine drab.
Hans
Gewone Aspen(2%) is de perfekte brandstof.Extra olie is overbodig.Ook als je zelf je mengsmering maakt met semi synthetische tweetaktolie is 2% voldoende.
Als je motor vastloopt is er een andere oorzaak.Meestal verarming van het brandstofmengsel door het aanzuigen van
valse lucht of een gedeeltelijk dicht zittende sproeier.
Van Jawa ritten naar Tchechoslovakije herinner ik me nog de olie die verkocht werd in handige 1 tanks dosering
die je in de binnenzak van je colbert kon meenemen,een doorzichtig plastic verpakking gevuld met bruine drab.
Hans
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Het is altijd maar gissen hoe veel zit er in de tank met bij vullen van die een tankvulling , een keer wat mis
Is niet zo erg , maar wat vaker achter mekaar tewijnig olie dan kan de motor wel eens een keer gaan protesteren
Ik heb vroeger wel eens achter een 2t traband auto gereden in het oosblok , dat ik er graag achter weg wou
Voor al in oost Duitsland was het soms erg wat een stank kwam er af
Dan zijn we hier met onze moby s nog heilig,
Is niet zo erg , maar wat vaker achter mekaar tewijnig olie dan kan de motor wel eens een keer gaan protesteren
Ik heb vroeger wel eens achter een 2t traband auto gereden in het oosblok , dat ik er graag achter weg wou
Voor al in oost Duitsland was het soms erg wat een stank kwam er af
Dan zijn we hier met onze moby s nog heilig,
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Arend, ook als je 1 keer benzine tankt zonder te mengen met tweetaktolie, dan krijg je een probleem.AGB schreef:Het is altijd maar gissen hoe veel zit er in de tank met bij vullen van die een tankvulling , een keer wat mis
Is niet zo erg , maar wat vaker achter mekaar tewijnig olie dan kan de motor wel eens een keer gaan protesteren
Ik heb vroeger wel eens achter een 2t traband auto gereden in het oosblok , dat ik er graag achter weg wou
Voor al in oost Duitsland was het soms erg wat een stank kwam er af
Dan zijn we hier met onze moby s nog heilig,
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
Hoi Joop ik bedoelde mis met de hoeveelheid olie bij mengen in de tank wat moelijk in te schatten is
Zelf meng ik af gepast in een 5 liter kan , ik ben geen voorstander van mengen in de brandstoftank
Aleen in noot geval , ben nog ouderwets uit de tijd dat de 2t olie moeilijker te mengen was ,
Wat olie in een conservenblik halfe liter brandstof en mengen en zo vroeger , brandtof filteren met een pentie kous,
Wat ik trouwens nog vaak doe , aleen de dames dragen niet zo veel meer van die kousen,
Gelukkig mijn vrouw nog wel af en toe
Zelf meng ik af gepast in een 5 liter kan , ik ben geen voorstander van mengen in de brandstoftank
Aleen in noot geval , ben nog ouderwets uit de tijd dat de 2t olie moeilijker te mengen was ,
Wat olie in een conservenblik halfe liter brandstof en mengen en zo vroeger , brandtof filteren met een pentie kous,
Wat ik trouwens nog vaak doe , aleen de dames dragen niet zo veel meer van die kousen,
Gelukkig mijn vrouw nog wel af en toe
Re: Veee Powerrrrrrrrrrrr
AGB schreef:Hoi Joop ik bedoelde mis met de hoeveelheid olie bij mengen in de tank wat moelijk in te schatten is
Zelf meng ik af gepast in een 5 liter kan , ik ben geen voorstander van mengen in de brandstoftank
Aleen in noot geval , ben nog ouderwets uit de tijd dat de 2t olie moeilijker te mengen was ,
Wat olie in een conservenblik halfe liter brandstof en mengen en zo vroeger , brandtof filteren met een pentie kous,
Wat ik trouwens nog vaak doe , aleen de dames dragen niet zo veel meer van die kousen,
Gelukkig mijn vrouw nog wel af en toe
Dan zijn we het weer helemaal eens, Arend.