Pagina 1 van 1

Benzinefilter

Geplaatst: 11 jul 2016, 18:11
door GROENEKAN
Gisteren liep mijn FOM niet mooi gelijkmatig stationair. Dat was ca 1000 km geleden ook al het geval. De stationair sproeier gereinigd en hij liep weer top.

Vervolgens het losse benzinefilter eens goed bekeken op vuil enz. en toen ontdekte ik dat de stroomrichting omgekeerd zat. Er stond een nauwelijks zichtbaar pijltje op. Zojuist nieuw filter gemonteerd. En het oude uit elkaar gehaald ter lering en vermaak en daar zag ik dat het filter in de verkeerde richting gemonteerd geen enkele werking had ! De constructie van het filter is zodanig dat deze alleen functioneert als hij in de juiste stroomrichting is gemonteerd.

Leek me goed dit puntje even te melden. Gr. Joop

( ook tank gecontroleerd, gelukkig geen roest of vuiligheid )

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 11 jul 2016, 22:00
door Lolle
Joop, hoe kan dat nou? de benzine moet toch ten alle tijde door het filter. Is het niet van links naar rechts dan wel van rechts naar links. Het verschil is volgens mij dat je het de ene keer in het filter hebt. kleine opening sneller verstopt en niet zichtbaar van buiten. verkeert om geplaatst dus.
Als het goed zit zie je de benzine van de buitenkant naar de binnenkant van het filter gaan. groter oppervlak en je ziet van buitenaf de vervuiling op het filtermateriaal.

Groet, Lolle

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 11 jul 2016, 22:57
door GROENEKAN
Hoi Lolle, helaas kan ik het oude filter in de vuilcontainer niet 1,2,3 vinden. Maar het is nog best ingenieus. Denk maar aan het vergiet in je moeders keuken. Die werkt ook maar vanaf 1 kant. Gr. Joop

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 12 jul 2016, 08:59
door AGB
hoi
heb er vaker over gehoord dat het beter gaat met de stroom richting , ik denk dat het per soort filter wel verschil in zit.
maar veine roest uit de tank gaat wel door de gewone filters heen
of zelf wat maken met een soort zink put waar de fijne deeltjes in kunnen , maar dat zal wel niet gemakkelijk zijn om dat in zo een klein formaat te maken,
de stroom snelheid is een punt , anders hadden de fabrikanten er al lang wat op gevonden

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 12 jul 2016, 21:39
door Wijnand
Voor grove deeltjes is zo'n "bezinkputje" wel nuttig. Vroeger gebruikte men in auto's dergelijke bezinkfilters. (jaren 40 / 50)
Maar als je een klein modern filtertje monteert houdt dat ieder geval het grove vuil tegen, maar zoals we zondag j.l. al besproken, de uiterst fijne bruine deeltjes passeren gewoon het filter .Sinds ik bio vrije brandstof gebruik,( Super BP ron 98) heb ik geen bruine aanslag meer in de carburateur aan getroffen.
Groet, Wijnand.

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 12 jul 2016, 21:42
door Franky
Een AR2-12 carb heeft een bezinkputje. Daar zit je brandstoffilter in. De troep ligt dan ook netjes onderin.

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 12 jul 2016, 22:43
door MobyJoost
Ik gebruik altijd een filter met papieren binnenwerk. Die zijn over het algemeen wat groter, maar filteren veel kleinere deeltjes uit.

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 13 jul 2016, 10:02
door Wiskers
De papieren filters gebruik ik ook, en tot nu toe bevalt dat goed, geen deeltjes in de carburateur en sproeiers.. Alleen de plek van het filter is nog niet naar mijn zin.. ( net onder de tank van mijn Ranger)

Groets, Hans

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 13 jul 2016, 11:48
door AGB
ik heb gehoord dat de papieren filter dicht gaat zitten door de 2t olie, en dat ze daar om geschikt zijn voor 4t brandstof

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 13 jul 2016, 12:20
door Harrie
Als je pure olie in je tank doet zou dat goed kunnen, maar opgelost in benzine lijkt mij weinig aan de hand als ik zie hoe snel de benzine bij mij uit de slang komt.
H.

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 13 jul 2016, 12:23
door Wijnand
Ik gebruik zo'n papieren filtertje al jaren op mijn buitenboordmotor en sinds een paar jaar op mijn Batavus MK4, maar heb nog nooit een verstopping gehad door olie.
En andere ervaring: bij alle brandstof die ik ,of in de tank, of in een ander opslagvat giet, maak ik gebruik van een koffiefilterzakje.

Re: Benzinefilter

Geplaatst: 14 jul 2016, 20:46
door ruudk
Joop, hoe kan dat nou? de benzine moet toch ten alle tijde door het filter. Is het niet van links naar rechts dan wel van rechts naar links. Het verschil is volgens mij dat je het de ene keer in het filter hebt. kleine opening sneller verstopt en niet zichtbaar van buiten. verkeert om geplaatst dus.
Als het goed zit zie je de benzine van de buitenkant naar de binnenkant van het filter gaan. groter oppervlak en je ziet van buitenaf de vervuiling op het filtermateriaal.
Daarbij helpt het pijltje ook om het filter consequent op dezelfde manier te bevestigen. Als de filter na enige tijd gebruikt te zijn, andersom wordt gemonteerd terwijl er al wat vuil inzit, komt dit door het omdraaien alsnog in de motor terecht.
Groet,
Ruud