Pagina 1 van 1

Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 07 apr 2017, 19:52
door wbtuning
Weet iemand of er een dichting te krijgen is om de speling te dichten tussen de as van de benzinekraan en het
fijne buisje waar deze doorkomt aan de bovenkant? Volgens mijn werkplaatshandboek zou dit moeten aanwezig zijn maar ik vind dit nergens te koop.

Bedankt, groeten Wouter

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 11 apr 2017, 17:10
door Harrie
Je geeft aan een AV44/AU44-kraan Leuk, maar daar passen verschillen kranen in met verschillende halsdiameters.
Meet eerst de gewenste afmetingen op. Het is nu allemaal veel te vaag.
H.

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 11 apr 2017, 19:11
door MobyJoost
Het is toch wel een interessant onderwerp.Het knaagt bij mij al lang, in m'n achterhoofd. Ik heb wat kraantjes liggen. Trek/druk en draai. De staaf diameter is inderdaad verschillend. De trek/druk versie is 3,5mm dik ( 1 exemplaar) , de draai versie is 5mm dik (drie exemplaren). Ik heb nooit zo'n rubber afdichting gezien, of gelezen, of gehoord, hoe die te vervangen. Wel weet ik, dat als hij er niet in zit, je tank onder de benzine/olie zit, rondom de uitgang. Als je een tankje laat poedercoaten met het rubber erin, is het verbrand. Lastig dingetje, met twee, zo verschillende kraan-stang diktes.

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 11 apr 2017, 19:23
door Harrie
Het staat inderdaad niet omschreven, maar dat geldt voor zoveel zaken.
Toen ze de replica van het zeeschip "Batavia" gingen bouwen op de werf in Lelystad, hadden ze alleen een afbeelding en wat losse aantekeningen.
Technische tekenen waren er niet. Door ermee intensief bezig te zijn kwam het inzicht over hoe de technische problemen op te lossen automatisch.
Uiteindelijk is dat geweldige schip voltooid.
Als je een dikke kraanstang van een AV42/44 wilt monteren zoals deze op de draaiversie voorkomt, dan kun je het bestaande rubbertje uitvijlen. Zit er niks dan open je de felsrand en plaats een nieuw rubbertje. Is allemaal geen hogere wiskunde, maar gewoon logisch nadenken.
Ik heb weleens van die afdichtrubbers gezien met geringe wanddikte; ik weet alleen niet of ze afgeleid waren van een benzineslang of dat ze origineel waren.
H.

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 11 apr 2017, 20:09
door MobyJoost
Ik krijg dan van die fantasie voorstellingen, over hoe en wanneer die dingetjes in de fabriek gemonteerd werden. En wordt dan nieuwsgierig, wat de procedure voor vervanging was. Misschien was het ook wel een onderdeel, waarvan niet verwacht werd, dat het, tijdens de verwachte levensduur van de brommer, vervangen zou moeten worden.

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 11 apr 2017, 22:52
door Harrie
Dat rubberen ringetje van de trek-drukkraan was natuurlijk wel kwetsbaar.
De draaikraan is technische beter en dat geldt zeker voor het filterlichaam.
Er gebeurt van alles in een fabriek, soms puur toeval vanwege een eigenwijze of briljante constructeur en ook wel een interessante aanbieding van een leverancier.
De geschiedenis van de kraan ken ik niet misschien dat Patrick Barrabès het weet.
H.

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 14 apr 2017, 20:02
door wbtuning
Ter info

Re: Benzinekraan tankafdichting AV44/AU44

Geplaatst: 14 apr 2017, 21:20
door MobyJoost
Het plaatje, dat je laat zien, is van de eerste modellen. Het kraantje heeft een metalen knop, vergelijkbaar met de knoppen van de tankjes van de AV3(x) modellen. Dat is erg oud en niet echt bekend bij veel leden, waarbij ondergetekende. Het rubbertje lijkt er een, die, precies onder de knop, het buisje op de tank afsluit. Bij de latere modellen, is er een rubberslurfje, dat in het buisje zit, waar de stang strak doorheen gaat, en zo het geheel afsluit. Het lijkt me een onderdeel, dat lastig te vinden zal zijn, als origineel, maar redelijk makkelijk zelf te maken uit het juiste materiaal. Een rubberachtig materiaal, goed bestand tegen moderne benzine. Het slurfje van de latere modellen lijkt me lastiger, ook omdat het eerst ín het buisje gefriemeld moet worden. Misschien kan je een foto plaatsen van de tank en de kraan, die je hebt. Het verschil tussen dit en latere modellen ( die zijn dus groot en Kaptein of Motobécane, kan een groot verschil zijn.