Schoner rijden

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Schoner rijden

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 okt 2018, 06:51

Sprak gisteren bestuurslid puch club PUCH66.

Zij zijn druk bezig met het project "Schoner Rijden".Dit tezamen met andere clubs.

Hun website is interessant en nuttig.

http://www.puch66.nl/schoner-rijden/

Groet,

Joop

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door brommerskieken » 21 okt 2018, 08:43

heel interessant
rij zelf al op schone benzine
maar denk er wel over na om ook betere smeer middelen nu maar te kopen

gr harold

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 21 okt 2018, 09:05

Dit zijn mooie initiatieven. :D

Ik heb hier ook al heel wat over nagedacht. Ik rij niet op aspen maar dat is slechts een kwestie van tijd. Ik denk niet dat het nog erg lang duurt voordat de twee brandstoffen die we nog kunnen tanken aan de pomp (Shell V-power & BP Ultimate 98) ethanol gaan bevatten. Als dit gebeurt zullen we op aspen of een vergelijkbaar iets over moeten.

Over de smering heb ik ook heel wat nagedacht. Ik volg triboron met interesse. Echter, om over te stappen op triboron moet je eerst je motor ontkolen. Dit is ook het geval voor aspen. Al met al maak ik denk ik de overstap van brandstof en smering tegelijkertijd. Dit is echter enkel de AV50. De 99z bevat helaas een membraam dat afgedicht wordt met olie en een balanceerzuiger die afgedicht wordt met olie (hij zwemt ook echt in de olie). Deze bromfiets zal op 2-takt olie moeten blijven rijden.
Laatst gewijzigd door Franky op 21 okt 2018, 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door brommerskieken » 21 okt 2018, 10:49

ja Franky
net als de utilitaire moet ik wel vet smeren
geen keerringen maar ga wel proberen het terug te brengen
van af fabriek 1 0p 12,5
nu 1 op 20 en gaat nog goed
volgende poging is 1 op 30
zo gaan we verder

gr harold

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 21 okt 2018, 19:13

Dat soort testen zijn moeilijk Harold. Waar test je eigenlijk op? Of je motorvermogen minder wordt door grote lekkage of dat je motor klem loopt. Dat laatste is een nogal destructieve test. Dit maakt dit allemaal zo moeilijk.

Hetzelfde geldt voor al die tests op internet over triboron of iets vergelijkbaars. Het enige wat je tegenkomt is dat ze het in de bromfiets stoppen en de motor loopt niet spontaan klem. Sommige mensen rijden er langer op maar meten niet de slijtage in vergelijking met normale smering. Wederom zegt het weer heel weinig. Het enige wat het zegt is dat triboron niet zo dramatisch is voor je motorblok dat het vrij snel fout gaat.

Goed meten is en blijft moeilijk. Zeker voor ons als hobbyisten met beperkte mogelijkheden.

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door brommerskieken » 21 okt 2018, 19:52

Franky
Ik wil zo weinig mogelijk rook
Maar vandaag de x7 gestart met 1 op 40 rook en niet weinig
De utilitaire gestart met 1 op 20 geen rook wel drupt er olie uit het blok langs het krukas wat normaal is

Gr Harold

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 okt 2018, 09:54

Zojuist weer even bestuurslid Puch club gesproken. Hij heeft veel tijd en energie gestoken in het Schone Rijden.

Hij rijdt zelf met Ecomaxx bike fuel 2. Dit tast oude rubbers en pakkingen niet aan en stinkt niet of amper.

https://www.ecomaxx.nl/bike-fuel-2

Ik ga hier ook op rijden en stap over de extra kosten heen.

Groeten, Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Lolle » 26 okt 2018, 10:12

Hallo Joop
Het concept spreekt mij wel aan. Ik zal hen een mail sturen met de vraag wat het doet met de aanwezige koolaanslag. Ik vind op de website geen prijs. Weet jij wat een can van 5 liter kost?
Groet, Lolle

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 26 okt 2018, 11:24

Lolle schreef:
26 okt 2018, 10:12
Hallo Joop
Het concept spreekt mij wel aan. Ik zal hen een mail sturen met de vraag wat het doet met de aanwezige koolaanslag. Ik vind op de website geen prijs. Weet jij wat een can van 5 liter kost?
Groet, Lolle
Kost ergens tussen de 13 en 15 euro per 5liter.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door AGB » 26 okt 2018, 12:27

is wel wat goedkoper dan aspen, mischien dat het in algemeen meer gebruikt wordt dat het dan goedkoper wordt.

Hans Soest
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 sep 2011, 19:45

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Hans Soest » 26 okt 2018, 13:20

Hoi Lolle alleen in kannen van 10 liter. Kost 39,50.
groet Hans soest

JanmobyEvert
Berichten: 1989
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 27 okt 2018, 17:33

Hans Soest schreef:
26 okt 2018, 13:20
Hoi Lolle alleen in kannen van 10 liter. Kost 39,50.
groet Hans soest
Ik gebruik deze.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 27 okt 2018, 18:13

Als ik goed op internet kijk is ongeveer even duur als Ecomaxx. En er staat in de documentatie niets over al of niet aantasten rubbers en keerringen. Zeker is dat Ecomaxx geen rubbers e..d. aantast en voor oude motoren kan worden toegepast zonder eerst te ontkolen. Is ook uitgebreid getest in de praktijk door diverse Oldtimerclubs. Aspen kan wel rubbers e.d. aantasten. Gr. Joop

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door australman » 27 okt 2018, 19:45

Hoi,

Zolang je nog wel met het vliegtuig op vakantie gaat,is het gebruik van Aspen of iets vergelijkbaars in je bromfiets een farce,lijkt me.
O.K.,alle beetjes helpen,maar de grote beetjes helpen meer dan de kleine.

Hans ( Vliegen?Ik sta liever met beide wielen op de grond).

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door AGB » 27 okt 2018, 22:27

denk meer dat het te bestrijden van roest in de tank is, of kunststof tank die kapot gaat van de huidige brandstof ,
rubber wat sneller kapot gaat, ten zij men massaal op de oude brommers gaat rijden woon werk verkeer,
dan kan men zegen van er is wat lucht vervuiling ten ter vergelijk met wat anders,en dan is het ook maar net
met hoe veel en waar
nieuwe soorten olie smeren 1 op 100 dat kan, spartamet, enkele buitenboord motoren kunnen dat al langer bij voorbeeld,
maar die zijn er dan ook op gemaakt , met brommers die er niet voor gemaakt zijn zou ik als ik er zuinig mee was,
wel uit kijken om zo maar te testen een vastloper kan meer kapot maken dan je lief is

Gebruikersavatar
Rob1956
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:13
Woonplaats: Duiven
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Rob1956 » 09 nov 2018, 21:50

Cor van Breukelen van de Puchclub ken ik persoonlijk en de Zundapp Veteranen Club, waar ik secretaris van ben, doet ook mee met "Schoner Rijden".
Ik ben net lid van jullie forum geworden, dus ik moet mij bescheiden opstellen en jullie uitsluitend vertellen over mijn eigen ervaringen met Triboron.
Begin dit jaar ben ik begonnen met deze smering, toen de tank nog een restje Castrol/Euro95 had. Ik meng volgens voorschrift van Future2Green met een verhouding van 1:100. Sommige rijders zijn al Triboron aan het testen met 1 :120 en zelfs schraler.
Sinds die tijd rookt mijn Zündapp GTS50 uit 1978 niet meer (veel slecht afgestelde tweetakten roken altijd enigszins bij verschillende toerentallen, zoals stadsverkeer, ook bij rijders die 1:60 smeren met een volsyntheet) en stinkt niet meer.
Door de traditionele menging van minerale olie met bijvoorbeeld Euro95, neem het octaangehalte enigszins af. Dat verklaart volgens mij, dat ik het gevoel heb dat mijn brommer met Triboron feller is geworden.
Na circa 3.000 kilometer via vakanties naar de Harz, Thuringer Wald en in augustus naar het TeutoburgerWald rijdt mijn brommer nog steeds als een zonnetje. Tijdens de eerste afdaling van de Brocken in de Harz, reed ik bijna volgas met tegen de 8.500 toeren op de digitale toerenteller naar beneden zonder een centje pijn en vandaag rijd ik nog steeds met plezier.
Er zijn nogal wat clubleden van de ZVC die met Triboron rijden, sommige met hoog getunede motoren die tegen de 13.000 toeren draaien mét Triboron.
Waarom ik ben overgestapt? Ik baalde van de stank en rook op het fietspad voor de andere weggebruikers en wil zelf ook een argument hebben tegen de Groene Lobby, die straks het ons misschien moeilijk gaat maken. Groen Links heeft de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart 2018 gewonnen en zit dit najaar in veel Gemeenteraden..
Ik ben écht op zoek naar een Mobylette en ben hier niet aan het spammen, maar ik kwam dit topic tegen.
Zie ook: https://www.zundappveteranenclub.nl/schoner-rijden/

Er zijn ook veel clubleden die tevreden op Aspen en Ecomaxx rijden. Aspen (of welke Alkalytische brandstof dan ook), gemengd met Triboron geeft nagenoeg geen uitstoot. Geen Benzeen, Tuoleen en aromatische bijstoffen.
Sorry voor het lange verhaal.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 09 nov 2018, 22:40

Dat is een mooi verhaal!

Over die uitstoot. Daar moet ik altijd om lachen. Opmerkingen dat met triboron en Aspen 2-takt motoren schoner zijn dan auto's en meer van die dergelijke opmerkingen zijn belachelijk. Waarom? We dumpen nonstop onverbrande benzine in de uitlaat. Als milieu regels ergens streng op zijn, is het dat wel.

Des al niet te min vind ik het schoner maken van onze motoren zeer interessant en bewonderswaardig. Ik blijf het volgen. ;)

Gebruikersavatar
Rob1956
Berichten: 62
Lid geworden op: 09 nov 2018, 20:13
Woonplaats: Duiven
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Rob1956 » 09 nov 2018, 22:54

We dumpen nonstop onverbrande benzine in de uitlaat
Ik zal toch wel benzine verbranden, want ik kom vooruit. Je hebt niet helemaal ongelijk met zo'n tweetakt principe, maar de brandstof die ik wel verbrand zal vergeleken met diesel minder vervuilend zijn, voor zover je een 50cc zuigertje kunt vergelijken met een 2000 cc turbo diesel.
Ik neem ook minder deel aan toertochten de laatste maanden, want de rook zit 's-avonds nog in mijn kleren en neus/ogen. Sommige 1 : 25 mengers krijgen het echt van mij te horen. We leven niet meer in 1960 met de huidige kwaliteit mengolie en Triboron.
Zodra ik een Mobylette naar mijn zin gevonden heb, gaat daar gelijk Triboron in.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door AGB » 09 nov 2018, 23:43

moet er dan niet eerst ontkoold worden , of maakt het niets los?

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1278
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door australman » 09 nov 2018, 23:46

Hoi,
Zodra ik de term 'octaangehalte ' tegen kom,neem ik het bericht niet serieus.Je praat over octaangetal,niet over gehalte, alsof octaan een soort spulletje is.

Hans(al jaren lid van bromfietsclub 1op25,maar smeert zelf hooguit 2%)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Franky » 10 nov 2018, 10:36

Rob1956 schreef:
09 nov 2018, 22:54
Ik zal toch wel benzine verbranden, want ik kom vooruit. Je hebt niet helemaal ongelijk met zo'n tweetakt principe, maar de brandstof die ik wel verbrand zal vergeleken met diesel minder vervuilend zijn, voor zover je een 50cc zuigertje kunt vergelijken met een 2000 cc turbo diesel.
Ik neem ook minder deel aan toertochten de laatste maanden, want de rook zit 's-avonds nog in mijn kleren en neus/ogen. Sommige 1 : 25 mengers krijgen het echt van mij te horen. We leven niet meer in 1960 met de huidige kwaliteit mengolie en Triboron.
Zodra ik een Mobylette naar mijn zin gevonden heb, gaat daar gelijk Triboron in.
Of 2-takt erger of minder erg is dan diesel heb ik me wel eens afgevraagd. Naast dat 2-takt motoren benzine onverbrand in de uitlaat laten lopen, is de spoeling van de cilinder ook nog eens behoorlijk slecht. Ik heb eigenlijk geen idee wat dat nog voor nare bij effecten heeft, al die uitlaatgassen tussen je verse mengseltje. Interessante materie! Verder kunnen we er enkel het beste van maken hè.

Verder deel ik je mening. Ik heb zelf grappig genoeg ook niet veel met die 2-takt rook. Echter rij ik zelf nog steeds op olie en gewone benzine. Ik denk dat het niet lang meer zal duren voordat we geen ethanol vrije benzine meer kunnen krijgen aan de pomp. Op dat moment ga ik sowieso over op Aspen en voor mijn simpele mobylette ook waarschijnlijk op triboron. Voor beiden moet ik de motor ontkolen, dus het lijkt mij logisch deze overstap tegelijkertijd te maken :)

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door brommerskieken » 14 mar 2019, 18:40

aspen
nu hoor ik van een bromfiets handelaar dat aspen niet goed is voor de keerringen
die worden er door zo hard als beton
heb er zelf geen ervaring mee wie wel
het kan verkoop praat zijn hij gaat zelf ecomaxx benzine verkopen

gr harold

Gebruikersavatar
PantinNL
Berichten: 3188
Lid geworden op: 07 sep 2017, 14:47
Woonplaats: Helmond

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door PantinNL » 14 mar 2019, 19:47

Hallo Harold,
Ik zal eens enkele keerringen in de Aspen leggen en kijken wat ze doen.
Mijn keerringen reageren niet op ethanolhoudende benzine met olie erin.
Henk

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 14 mar 2019, 20:24

Harold,

De bromfiets-man heeft gelijk. Ecomaxx tast niet aan. Groet, Joop ( een Puch vriend van mij heeft dit uitgebreid onderzocht en getest ) Groet, Joop

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3890
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Schoner rijden

Ongelezen bericht door Lolle » 14 mar 2019, 20:26

Harold, bij jou utilitair zal ook de olie een afdichtende werking hebben. De aspen lijkt mij daar niet goed voor. De opgebouwde smeerlaag zal oplossen en dus meer lekkage veroorzaken.

Plaats reactie