Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door svec » 14 nov 2011, 10:34

Beste forummers,

Hoe maakt ik best de benzinetank van mijn Fom zuiver ? Bij het demonteren van de benzinekraan kwam er een hoopje roest uit. Ik ge er dus van uit dat de hele wand met stofroest bedekt is. Hoe kan ik dit best verwijderen en verder vermijden ? Sven.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Polle » 14 nov 2011, 12:59

Eeerst de roest eruit met roest arrestor en dan een coting aanbrengen van het merk tank cure is een tweecomponenten coting.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door MobyJet » 14 nov 2011, 19:49

Hier kun je een aantal verkooppunten bekijken:
http://www.tankcure.nl/

Het pakket bestaat uit 3 delen:
* ontvetter
* ontroester
* 2 componenten coating

Belangrijk is dat je alle stappen volgt. Bij verkeerd aanbrengen kan de coating gaan loslaten en krijg je allemaal smurrie en losse vellen in je tank.
Let er wel op dat je de binnenkant behandeld voordat je de buitenkant gaat verven. Als het op je verf komt, mag je alles weer opnieuw doen.

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door rondjerijder » 28 nov 2011, 09:20

Over die tankcoatings zijn de ervaringen nogal wisselend, van de 7 tanks die ik heb gedaan laat er bij één de coating los.
Daar dit zo'n ellendig rotwerk is om te verwijderen heb ik besloten het spul niet meer te gebruiken. Bij navraag krijg je de bekende verkooppraatjes te horen, tank niet goed voorbehandeld tot het steeds verschillen van samenstelling van de brandstof. Jaja maar daar schiet ik ook niks mee op. Om condens weinig kans te geven zorg ik dat de tank zoveel mogelijk gevuld blijft. Voor de winterstop laat ik ze leeg lopen, goed drogen en weer tot de rand afvullen.
Welke methode je ook gebruikt, overal zal wel wat op aan te merken zijn. Tot zover de coating.
Ontroesten kun je met elk zuur doen, vanaf azijn tot de meest verschrikkelijke zuren. Bij azijn of citroenzuur zal het proces wat langer duren maar is wat veiliger. Met fosforfluorzuur heb ik goede resultaten bereikt maar ordinaire zoutzuur wil ook, pas wel erg op met deze laatste, ze is nogal snelwerkend, ook het goede metaal word aangetast als je niet oppast.
Goed spoelen is een noodzaak, zeepoplossingen neutraliseren het zuur.

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Wijnand » 28 nov 2011, 20:52

Demontabele benzinetanks reinigde ik in het veleden met fijn, gewassen en gedroogd grind, tesamen met een liter huisbrand olie, en daarna flink schudden , na deze aktie
leeg gieten en net zo lang schudden tot het laatste steentje eruit is . Daarna naspoelen met huisbrandolie.
Bij een "frame tank "lukt dat mogelijk niet, hoewel ik dat bij een enstig geroeste tank wel zal proberen. Bij mijn AV 85, die meer dan 20 jaar had stil gestaan met een vrijwel lege tank, heb ik na demont. van de benz. kraan, de tank afgedopt en gevuld met ca. 3ltr. diesel, flink schudden, dit regelmatig herhaald en de diesel enkele malen gefilterd.de hele procedure heeft zo,n 3 weken geduurd [diesel heeft een enigszins roestoplossend vermogen] De benz. kraan daarna zonder tankfilter gemonteerd en uitwendig een demontabel transparant filter gemonteerd. Ik verwachtte dat ik, met name na enkele ritjes ,al vuil in het filter zou aantreffen, maar tot nu toe blijft het filter schoon. De procedure met de z.g. tankcoating zal ik niet toepassen omdat je hierover, mede door de steeds wisselende benzine samenstelling, niet altijd positieve berichten hoort.
Groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Harrie » 29 nov 2011, 12:17

Beste forumleden,
Niet coaten kan leiden tot steeds weer micro-roestdeeltjes in de carburateur zoals ik in het verleden ooit had.
Ook deze tank was met oude bouten en moeren flink geschud, maar in de poriën van het staal (put-corrosie) bleef de roest lekker zitten.
Nadat er een coating was aangebracht verdween het probleem. Ik ga dus voor een coating, maar welke?
Er zijn verschillende systemen: 1-component en 2-componenten. Er zijn ook verschillende voorbereidingsmethodes: stralen, ontvetten, roest oplossen en oplossen /passiveren met bijv. fosforzuur. Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende systemen?
Ik ben ook benieuwd naar de ervaring van MobyDick, omdat hij in het verleden veel tanks behandeld heeft en wil graag weten welk systeem hij gebruikt.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door MobyJet » 29 nov 2011, 18:55

En een filtertje ertussen is altijd aan te raden ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Harrie » 29 nov 2011, 19:46

Beste Jet,
Kan nooit kwaad, maar houdt de ultra fijne deeltjes niet tegen. Deze deeltjes plakken in de carburateur weer aan elkaar en kunnen leiden tot verstopping van de kleine
gaatjes in de verstuiver ( messing pijpje in de venturie).
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Polle » 29 nov 2011, 20:52

Hoe zit het met benzinefilter met papieren filter er in?
Komen hier de kleine deeltjes nog door? Degene met een roosterfiltertje helpt niet tegen het fijne spul.
Allen vind ik de filtertjes met papier er in niet meer weet iemand waar deze te koop zijn?

Gr polle

rondjerijder
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 nov 2010, 09:02
Locatie: Stadskanaal

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door rondjerijder » 30 nov 2011, 09:06

Polle schreef:Hoe zit het met benzinefilter met papieren filter er in?
Komen hier de kleine deeltjes nog door? Degene met een roosterfiltertje helpt niet tegen het fijne spul.
Allen vind ik de filtertjes met papier er in niet meer weet iemand waar deze te koop zijn?

Gr polle
Bij een automaterialen zaak zouden ze deze filters moeten hebben, ze zijn alleen wat groter uitgevoerd.
Ik heb daar geen problemen mee, ze gaan ook twee eeuwigheden mee. :lol:

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Wijnand » 16 dec 2011, 21:08

De vraag van Polle m.b.t. het papieren benz. filter , is m.i. nog niet volledig beantwoord. Worden de kleine [roest] deeltjes, die verantwoordelijk zijn voor het "plakken" in de carburateur, zoals Harrie beschrijft, door de papierfiltertjes tegengehouden? Het blijkt bij veel liefhebbers toch wel een probleempje te zijn, die roestdeeltjes!
Groet, Wijnand.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Harrie » 16 dec 2011, 21:40

Bij mij kwamen indertijd ook door papieren filters ultra fijne deeltjes.
Ik heb een tijdje gedacht dat mijn koperen vlotter door de benzine werd opgevreten.
Achteraf was het gewoon roestslurry.
Groet,
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Polle » 17 dec 2011, 14:28

Heb vandaag mijn benzinetank van mijn av 89 zuivergemaakt was een en al roest.
Hoe ben ik tewerk gegaan.
Ongeveer 3 maanden vol met azijn gezet er komt enorm veel troep uit en hij ziet er al redelijk uit maar het kan beter.
Volgende stap halve kilo keukensoda er in en 5 liter kokend water en dit laten inwerken en regelmatig schudden met de kader.
Dan met de hogedrukspuit en zeep de benzinetank doorgeblazen en er blijft nog steeds troep uitkomen.
Volgende stap op een lekere warme plaats(min 15 gr) rust arrestor er in goed schudden zodat het product gans de tank aandoet dit gedurende twee uur.
Dan terug spoelen met water en hogedrukspuit.
Nu de kader boven de houtkachel lekker laten opwarmen zodat al het water dat in de tank zit verdampt.
Volgende stap twee componenten coting er in en draaien maar met de gehele kader gedurende 25min zodat de coting overal en in elk hoekje komt.
De overgebleven vlioestof er uitgieten en laten drogen op een warme plaats gedurende minimum 6 dagen.
Dan kan deze in gebruik genomen worden.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 dec 2011, 14:54

En dat schudden met je kader (frame), is gelijk het lastige met de Mobylette. Als je brommer het goed doet en alleen je tank is roestig, moet hij toch helemaal uit elkaar, want 25 min draaien met een complete brommer is echt wel wat te zwaar. Verder is dit toch de beste manier, denk ik. Als het fout gaat, is er in het proces toch iets fout gegaan of gedaan. Niet goed schoongemaakt, 2 komponenten sealer niet goed gemengd (verkeerde verhouding, niet goed geroerd).

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door AGB » 22 dec 2012, 16:44

het kader met een lang touw aan een zware boom tak/ of aan een balk van een hoge schuur vast maken dan valt het gewicht wel mee.
Het touw zo vast maken dat je de kader alle kanten op kan bewegen

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Bruno » 12 apr 2013, 19:29

Interessant topic hier.

Toch nog even vraag aan Wijnand: Hoe heb je die 3l diesel gefilterd?

Groeten,

Bruno

Wijnand
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Woonplaats: Drechterland
Locatie: West Friesland

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Wijnand » 14 apr 2013, 13:20

Hoi Bruno,
Het filtreren van benzine doe ik meestal in twee, of indien nodig , in meerdere fasen.
Eeerst een tip vooraf: zet de brandstof eerst een paar dagen in kunststof flessen, die nieuwerwetse melk-jerrycans van 1.5 of 2 ltr. voldoen goed.
Vervolgens ,voorzichtig overgieten in schone cans. Het meeste vuil blijft dan al achter in de can. Veel fijne deeltjes hechten goed aan de wand van de can. Vervolgens filtreren
m b v papieren koffiefilters.
Indien blijkt dat de koffiefilters niet meer doorlaten is dat een teken dat de brandstof nog niet schoon is.
Succes, Groet, Wijnand.
Ps Ten overvloedde: zorg voor schone en vooral DROGE cans. Deze procedure geldt natuurlijk ook voor dieselbrandstof.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Polle » 14 apr 2013, 18:11

Het beste is de vuile benzine naar het container park bij het gevaarlijk afval en nieuwe zuivere benzine er in.
Dan ben je zeker.
ook het reinigen van een tank kan maar op een manier goed gedaan worden en dat is reinigen met een tank reiniger , dan ontroesten met een speciaal product en dan een coating er in en alle problemen zijn van de baan.
het merk tank cure heeft prima producten.
Respecteer wel de voorgeschreven temperaturen en droogtijden.
Ik rij nu zelfs zonder benzinefilter tussen de tank en carburator.

Gr Polle

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door svec » 15 apr 2013, 06:57

Ik heb dezelfde methode als Polle toegepast, met goed resultaat, het is een beetje omslachtig en niet goedkoop maar wel van de eerste keer goed en blijvend resultaat.

svec

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Bruno » 15 apr 2013, 17:33

Bedankt voor jullie reactie.

Wijnand, ik zal je tips zeker eens uitproberen.

Voor het coaten op zich, ben ik niet zo een voorstander. Zelfs mijne garagist voor onderdelen raadde mij dat ten stelligste af.
Gewoon voor de winterstop bakje helemaal vol doen, zodoende dat er geen lucht meer aankan.

Groeten,

Bruno

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Harrie » 15 apr 2013, 17:53

En wat als de tank ernstig roestig is?
Je zult de roest toch moeten verwijderen. Ik rijd al vele jaren met een coating en sinds die tijd heb ik geen last meer van een verstopte carburateur.
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Polle » 15 apr 2013, 18:31

Ik verzeker u de boel blijft roesten en voor problemen zorgen.
Ik denk dat je garagehouder geen ervaring heeft met deze producten en verschillende forumleden wel.
En ik denk geen negatieve
Gr Polle

Bruno
Berichten: 34
Lid geworden op: 19 jun 2011, 23:07
Woonplaats: Linter - België
Locatie: Sint-Truiden; België

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door Bruno » 15 apr 2013, 20:11

Ok, en hoe kan ik dan het beste te werk gaan om zo een coating aan te brengen?

Het is een AV50 (dus met tank aan men kader).

Wat is het totale kostenplaatje van het coaten? ... Kan men dat zelf ook?
En zou ik dit dan best doen voor- of nadat ik mijn kader e.d. laat poedercoaten?

Grtz

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6312
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door MobyJet » 19 apr 2013, 15:22

Bruno schreef:Ok, en hoe kan ik dan het beste te werk gaan om zo een coating aan te brengen?
De gebruiksaanwijzing volgen die erbij zit ;)
Stop wel je benzine-toevoer goed dicht (zodat deze niet volloopt).

En je moet een manier verzinnen om je frame te draaien om de coating (een soort gel), langs alle kanten te laten glijden en plakken.
Een los frame kun je gewoon zelf ronddraaien en "inbeelden" waar de gel zich bevindt.

BerTje
Berichten: 367
Lid geworden op: 01 okt 2011, 19:29

Re: Benzinetank zuiver maken na jaren stilstand

Ongelezen bericht door BerTje » 16 aug 2013, 12:10

ik heb mijn tank van de week ook met coating gedaan.

De tank was heel vies, er zaten zelfs haarscheuren op de las waar de benzine uit kwam druppen!
Dus mijn geheel opgeknapte brommertje weer uit elkaar gedraaid :(
Viel best mee, en is leuk werk!

Daarna heb ik een houten balkje aan weerszijde van mijn frame gemaakt,
1 draadeind met afstandbussen tussen de motorophanging, en 1 draadeind met afstandbussen door de achteras
en toen een gat net achter de motorophanging geboord van rond 20mm.
Daarna kon ik eenvoudig het frame draaien rond een buis die ik in de muur heb vastgezet
( ik heb er zelfs een elektromotortje op gezet wat ik nog had liggen, draaien ging dus geheel automatisch !)
Het lukt me helaas niet om hiervan het filmpje te plaatsen :(

en toen:
- Eerst met benzine en kiezels een uurtje laten draaien.
- ontvetter, roetverwijdering
- en daarna coating

Aandachtpunt wat mij is opgevallen:
tussen en spoelen en coaten heb ik erg lang moeten wachten voordat de tank 100% droog was.
bij het ontvetten of het ontroesten heb ik helaas een drijvertje op de tank gekregen wat is ingebeten. Dat staat niet op de fles! jammer, maar helaas...


Al met al super gegaan, nu afwachten of de coating 50 jaar mee gaan :)
tankcoat AU79.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie