zwarte natte bougie plotseling

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 09 mar 2012, 18:55

Vandaag de moby nog eens gestart en rondgereden, liep vlot tot bij thuiskomst hij raar begon te doen, inhouden en veel rook uit de uitlaat... bougie gecontroleerd en zag pekzwart en nat. Heb in mn benzinetank wat gewone super toegevoegd kwestie van de smering iets te verlagen (mss te veel olie in mengeling gedaan ?). Wat zou dit kunnen zijn volgens jullie buiten verkeerd gemengd ? Ik hoop dat ik geen warm/vastloper aan het krijgen ben want zo'n gevoel kreeg ik bij het naar huis rijden...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 09 mar 2012, 19:05

Beste Denilson,
Hoe heb je de olie en de benzine gemengd? In een vat gedaan en flink geschud of beide gewoon in de tank gedaan en de brommer wat geschud?
Die vele rook duidt op slecht gemengde brandstof. Je dient dan de carburateur schoon te spoelen, benzine af te tappen en door schudden in een jerrycan goed te mengen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 09 mar 2012, 19:36

wel ik heb de brandstof in een jerrycan gemengd met olie dus daarom dat ik het raar vind, heb dat vorige week gedaan, de moby staat nu al enkele dagen stil maar daar kan het volgens mij toch niet aan liggen ? Ik zal de tank eens ledigen en nieuwe brandstof/olie erin doen... hoeveel is de mengsmering best ? ik gebruik dezelfde olie als voor mn Vespa, zijnde Castrol 2takt olie halfsyntetisch als ik me niet vergis...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 mar 2012, 19:46

Dat is prima olie. Mengen 1:40 is prima.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 09 mar 2012, 19:50

Die olie voor de Vespa zal wel goed zijn. Mocht het ondanks de nieuwe brandstof niet lukken, dan zou ik de afstelling van de ontsteking even controleren.
De nok kan verlopen zijn als deze niet goed ontvet is of diepe krassen vertoont.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 09 mar 2012, 20:42

de nok heb ik samen met Polle nagekeken en ontvet... ik zal eerst eens proberen met nieuwe brandstof en olie... ik heb ook gemerkt dat de moby een schurend-achtig geluid maakt plotseling, was ik vergeten te vermelden.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 09 mar 2012, 20:45

Beste Denilson,
Schurend geluid?
Mogelijk is er toch iets niet goed geborgd.
Ik zou het vliegwiel even losmaken en kijken of alles in orde is.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 09 mar 2012, 21:01

tja moeilijk te zeggen wat voor soort geluid het precies is :) het lijkt op schurend geluid ja, en moby lijkt in te houden, alsof hij constant op choke rijdt en dus niet voluit wil gaan. Toen ik vorige week gashendel volledig opendraaide hoorde je hem helemaal tot op zn uiterste gaan in hoge toeren, vandaag bleef hij bij volgas pruttelen en dus niet voluit in hoge toeren. Vliegwiel kan ik er niet afhalen, heb het materiaal niet...

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 mar 2012, 21:45

Welicht heb je bij Polle garantie :lol:

Maar serieuzer: wellicht kun je nog even bij Polle langsgaan. Gr. Joop

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 09 mar 2012, 21:57

ook gemerkt dat er zwarte smurrie lees olie uit uitlaatpoort is gekomen

Combinette
Berichten: 214
Lid geworden op: 03 jan 2012, 15:52
Locatie: Arendonk (B)

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Combinette » 09 mar 2012, 22:32

Zuigerveren kapot of vast in de sponningen?
je gaf al aan dat je dacht aan een warmloper (aanloper) dus het zou kunnen dat er iets mis is met de zuiger, cilinder of zuigerveren.
Heb je er wel nieuwe benzine in gedaan die goed gemengd en geschud is?

Groeten,

Roelant.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mar 2012, 00:14

denilson schreef: Vliegwiel kan ik er niet afhalen, heb het materiaal niet...
Een sleutel vierkant 10 is niet zo lastig. Je neemt gewoon een dopsleutelratelaar bij de bouwmarkt.
Een oude bougie bouw je om naar zuigerstop of je neemt een oliefiltersleutel en je kunt even de boel losmaken om te kijken
of er niets los getrild is. Je kunt het tijdstip van ontsteking ook controleren door een batterij met lampje parallel aan te sluiten op de kabel
die naar de bobine gaat en het frame. De kabel die naar de bobine gaat moet je dan even loshalen van de bobine.
Door het vliegwiel te draaien zie je lampje bij het openen feller branden. Bij het bougiegat kun je meten waar de zuiger staat als deze opengaat.
Ik denk toch aan de ontsteking, die fout staat, waardoor de vonk niet komt of op het verkeerde tijdstip.
Het mengsel verbrandt niet en uiteindelijk krijg je benzine en olie uit de uitlaat druppen.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 10 mar 2012, 00:15

ik zal de cilinder ook maar eens opengooien dan :)

tinte
Berichten: 25
Lid geworden op: 19 jun 2011, 19:34
Woonplaats: Tinte
Locatie: Tinte Zuid Holland

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door tinte » 10 mar 2012, 21:04

heb vanmiddag ook zoiets gehad, bleek dat mn choke bleef hangen. heb je daar al naar gekeken?

mvg,
Harry

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 11 mar 2012, 00:18

wel dat heb ik ook al bedacht idd, en effectief toen ik choke gebruikte tijdens het rijden reageerde die niet, mss eerst is daar kijken. Hoe verhelp je een hangende choke ? Heb er al carbu cleaner in gespoten maar hielp precies niet, heb de choke er eens uitgehaald , dan komt die samen met gasschuif eruit, terug erin maar deed niets... anders is proberen de choke gewoon los te koppelen en zonder rijden ?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door ruudk » 11 mar 2012, 10:49

Hoi Denilson,

Het zou kunnen dat je choke (eigenlijk startplunjer) niet vastzit in de carburateur zelf, maar dat de binnenkabel óf te strak gespannen is óf vastzit in de buitenkabel door roest of iets anders. In rust moet de plunjer op de bodem van de zitting rusten. Is dat het geval? En, als je aan de handle (manette) trekt, gaat het koperen/messing plunjertje dan ook omhoog?

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 11 mar 2012, 23:43

ja, heb de choke er eens uit gehaald en als ik aan de manette trek beweegt het koperen deel met de veer aan...

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 18 mar 2012, 22:42

probleem opgelost, heb de choke er tussen uit gehaald en moby rijdt nu vlot in hoge snelheid zonder problemen... starten lukt vlot zonder choke dus heb hem niet echt nodig...

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door ruudk » 18 mar 2012, 22:51

Dat is bijzonder. Heb je het messing staafje er echt helemaal uitgelaten? Toch lijkt het mij het beste als de plunjer er wel in zit want die sluit volgens mij het kanaaltje van de startsproeier af. Ik zou denken dat je nu dus effectief steeds 'choket', maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit precies heb gekeken hoe de kanaaltjes van de startsproeier lopen.

Lekt je brommer nu geen benzine dan? En viertakt'ie ook niet ?

Gr. Ruud

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mar 2012, 00:06

Een Mobylettemotor in goede conditie, kan onmogelijk goed lopen, als de choke-plunjer niet in de carburateur zit. Hou je choke handle maar eens ingetrokken, als je volgas rijd. Directe verzuiping. Hier moet iets raars aan de hand zijn. Maar wat?

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 19 mar 2012, 00:07

euh nee lekt geen naft, er is dus degelijk een opening bovenaan waar normaal gesproken de kabel ingaat. En hij rijdt nu net alsof hij niet meer choket , het probleem wat hij voordien wel had, ik zal eerstdaags eens proberen met het messingstaafje er terug in en zien wat het geeft...

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 19 mar 2012, 00:10

MobyJoost schreef:Een Mobylettemotor in goede conditie, kan onmogelijk goed lopen, als de choke-plunjer niet in de carburateur zit. Hou je choke handle maar eens ingetrokken, als je volgas rijd. Directe verzuiping. Hier moet iets raars aan de hand zijn. Maar wat?
ja idd raar, maar zou ook niet weten waar het aan ligt, hij rijdt echt super nu, gaat makkelijk naar de 50 en draait stationair goed, op volle snelheid maakt hij een mooi "vol toeren" geluid en houdt niet in ...

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door MobyJoost » 19 mar 2012, 00:41

Wel fijn, maar blijft een mysterie!

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mar 2012, 08:56

Beste forumleden,
Het gaat om de juiste mengverhouding.
Waarschijnlijk zit er toch ergens een verstopping en door het weglaten van de choke komt er nog voldoende brandstof binnen.
Ik vraag me wel af of dat in het gehele toerengebied is en wat er gebeurt als de verstopping gedeeltelijk verdwijnt.
Groet,
Harrrie

Gebruikersavatar
denilson
Berichten: 18
Lid geworden op: 27 feb 2012, 22:51
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: zwarte natte bougie plotseling

Ongelezen bericht door denilson » 19 mar 2012, 10:00

heb hier nog carb cleaner staan die bij de benzine gemengd moet worden, zal dat er eens een paar keer bijdoen. Zal de carbu nog eens doorspuiten ook en zien of hij dan nog zo vlot rijdt :)

Plaats reactie