AV85 valt stil met warme motor / 4-takten

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

AV85 valt stil met warme motor / 4-takten

Ongelezen bericht door avh » 01 sep 2010, 14:12

Nog een vraagje van een beginnende Mobylette-fan:

Soms valt mijn bromfiets stil als ik een tijd gereden heb en dan stop, bijv. voor een rood licht. Ik heb al een keertje een grote rit gemaakt en dan de stationairschroef verdraaid totdat de motor rustig bleef draaien, maar hoewel de motor wel reageerde op het verdraaien van de schroef, valt hij soms toch nog stil na grotere ritten... Enig idee hoe dit op te lossen?

Ook: Ik las wat over brommers die bij hogere toerentallen beginnen "viertakten" door een te rijk mengsel. Hoe kan je dit nagaan? Het geluid van de motor van mijn bromfiets verandert namelijk wel als ik een tijdje aan hoge toerentallen rijd; het gaat van "brrrrr" naar "pfrrr" als dat enigszins duidelijk is...
Als de oorzaak een te rijk mengsel is, hoe kan ik dit dan aanpassen? Een schroefje aan de carburator? Simpelweg meer olie toevoegen aan m'n tweetaktmengsel? Nog iets anders?

Alvast bedankt voor de reactie!

Vindapp
Berichten: 80
Lid geworden op: 04 feb 2010, 21:19

Re: AV85 valt stil met warme motor / 4-takten

Ongelezen bericht door Vindapp » 02 sep 2010, 13:01

Hoi ikzelf had ook wel eens z'n euvel met de moby, heb geen 85 maar wel een willem.
Waarschijnlijk zal het aan je ontsteking kunnen liggen, of wel eerder je bougie die een te grote weerstand heeft of vica versa.
Mijn moby kan bijna 60 km met lekker veel touren en heb niet heel veel aan versleuteld.groter tandwiel, zuigertje aangepast en ontsteking optimaler gezet en een juiste bougie. Wat heel belangrijk is voor het optimale resultaat.
Ik zelf gebruik een imitatie bosch bougie made in india. nummer 7 en heb eigenlijk nooit problemen met uitvallen van het motortje, hij wil alleen maar meer rijden, en dan klinkt ie mooi he.
gr vinny

avh
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 aug 2010, 22:41
Locatie: Turnhout, België

Re: AV85 valt stil met warme motor / 4-takten

Ongelezen bericht door avh » 02 sep 2010, 19:15

Bedankt voor de reactie.

Ik heb ondertussen nog wat rondgekeken op het net, en de consensus lijkt te zijn dat 4-takten veroorzaakt wordt door een te rijk mengsel (verstopte luchtfilter / te grote sproeier).

M.b.t. het stilvallen ben ik nog niet veel bruikbare informatie tegengekomen...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV85 valt stil met warme motor / 4-takten

Ongelezen bericht door Harrie » 09 jan 2011, 21:38

Stilvallen van de motor na een lange rit kan wijzen op een slechte bougie, condensator of bobine.
Door de hitte wordt de weerstand kleiner en dan kan er spanning weglekken.
Er zijn nog wel meer mogelijkheden (ontstekingspunten en vapour lock in de carburateur), maar ik zou me eerst op de eerste drie concentreren.

Plaats reactie