Storingen oplossen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Storingen oplossen

Ongelezen bericht door Harrie » 06 mei 2012, 12:10

Beste forumleden,
Regelmatig schrijven forumleden in deze topic over hun problemen over het slecht lopen van hun brommers.
Meestal hebben ze weinig technische achtergrond of ervaring met mobylette.
We geven dan zo goed mogelijk advies, maar soms kan het probleem erg lastig zijn; zelfs voor iemand met veel jaren ervaring.

Voor mij is het belangrijkste uitgangspunt: Als een brommer niet goed loopt is er iets fout.
Probleem is - soms ook voor mij - om er achter te komen wat is er precies fout is.

We zitten namelijk te sleutelen aan oude rijwielen die - soms versleuteld- zijn en waarvan bepaalde componenten door de tijd versleten kunnen zijn.

De top 5 van de problemen die ik de afgelopen jaren tegengekomen ben:
1. slechte ontsteking.
2. verstopping in carburateur en brandstofsysteem.
3. verstopping van het uitlaatsysteem.
4. transmissieproblemen (koppeling en v-snaar)
5. lekkages en beschadiging van motoronderdelen.

Nu had ik afgelopen week bij toeval een brommer onder handen die niet goed liep en na een voorspoedige start niet op toeren kwam en afsloeg.
Aan bovenstaande punten kon het niet liggen, want die waren gecontroleerd. Wat dan? Je hebt gewoon iets over het hoofd gezien. Een kabel die soms kortsluiting maakt, een vlotter met een gaatje er in et cetera.
Het meest waarschijnlijke was een slecht werkende carburateur. De ontsteking was namelijk goed afgesteld en vonkte uitstekend.
Nadere inspectie van de carburateur en alle boringen leerde dat men de bekende sproeier van een grote EEG-carburateur in een FOM had gemonteerd.
Ik werd weer eens geconfronteerd met het feit dat oude brommers ook ongewenste componenten kunnen bevatten, die de boel aardig kunnen verzieken.
Het blijft in sommige gevallen vooraf een groot raadsel, maar achteraf is het meestal simpel.
Groet,
Harrie


Link

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: Storingen oplossen

Ongelezen bericht door Donnie » 06 mei 2012, 20:37

Meestal kan je aan de kleur van de bougie zien hoe de verbranding is :
Bij goede verbranding koffiebruine isolator
Te grote sproeier (te rijk mengsel) donkere, vettige aanslag
Te kleine sproeier (te mager mengsel) witte aanslag
Dus de zesde storing fout mengsel.
De luchtfilter kan ook helemaal dicht zitten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Storingen oplossen

Ongelezen bericht door Harrie » 06 mei 2012, 21:46

Beste Donnie,
Een bijzondere storing die ik ooit heb meegemaakt, was een gescheurd spruitstuk dat met vloeibare pakking was gerepareerd.
Als het blok warm werd, traden er problemen op omdat er valse lucht werd aangezogen.
Harrie

Plaats reactie