Stilvallen in ralenti

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Goozzez » 14 okt 2012, 17:01

Wanneer mijn bromfiets in ralenti aan het draaien is, bijvoorbeeld aan een rood licht, dan durft hij wel eens prompt stilvallen. Je hoort de motor heel geleidelijk aan dalen in toerental, en dan valt hij stil.

Meestal is dit wel als de motor nog koud staat, maar is hiervoor een oplossing te bedenken?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door ruudk » 14 okt 2012, 20:17

Hoi Goozzez,

Dat is wel opmerkelijk, meestal (bij mij althans) gaat de Mobylettemotor iets langzamer (rustiger) stationair (ralenti) lopen als hij warmer wordt. Is je carburateur goed schoon? Zuigt de motor geen valse lucht aan? Moet je ook lang en veel aan de startsproeier ('choke') trekken als de motor koud is?

Ruud

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Goozzez » 14 okt 2012, 21:20

Op het starten met de choke heb ik nog steeds enkele problemen, en ik vermoed dat deze gerelateerd zijn aan mijn carburateur. De vlotter sluit niet goed af, want na lang stilstaan met het kraantje open zitten er onderaan het luchtfilter enkele druppels brandstof.

Bij het starten kan ik de choke gebruiken, maar eigenlijk krijg ik hem dan niet gestart. Eigenlijk start hij meestal wel na een keer of 3 kicken, maar dan komt er een hoop rook uit. Allicht druppelt de brandstof verder in de piston waardoor hij als het ware "verzuipt", bij het starten moet hij dan teveel olie verbranden, waardoor hij niet lekker start. Dat is althans mijn idee daarover.

Morgen ga ik eens kijken voor een bougiesleutel, ik ga die eens controleren, want ik denk dat deze er al sinds 1989 inzit, en ik wil het kleurtje hiervan wel eens nazien...

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Polle » 15 okt 2012, 08:16

Hallo Goozzez

Motor eens goed afstellen? nieuwe bougie,carburator eens goed reinigen,nieuwe pakking er tussen.
Zit de vlotter met de punt naar boven?
Heeft de motor een goede aarding.
En ga zo maar door.

Gr Polle

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Goozzez » 15 okt 2012, 10:16

Ik ga eerst de bougie er eens uitprutsen... Ik heb wel een bougiesleutel voor bosmaaier, kettingzaag, grasmaaier, .... maar je kan het al raden.... die past niet op de bougie van mijn mobylete, want de brandstoftank zit in de weg...

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Goozzez » 15 okt 2012, 12:01

Daarnet bougiesleutel gekocht, bougie eruitgehaald, de kleur was lichtgrijs, ik heb dit opgezocht, en dit bleek een goede kleur te zijn.

Ik krijg steeds meer het gevoel dat het aan de carburateur ligt, maar ik heb hier totaaaaaaaal geen verstand van....

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Polle » 15 okt 2012, 14:19

Hallo

Ik wil je wel helpen maar woon in Belgie.

Gr Polle

Goozzez
Berichten: 33
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:13

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door Goozzez » 15 okt 2012, 19:16

Dag Polle,

Ben ook van Belgie, van Wetteren, en tot bij jou is het wat ver...

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Stilvallen in ralenti

Ongelezen bericht door ruudk » 15 okt 2012, 20:15

Toch zou ik zeggen, kijk eens of de carburateur vervuild is en zo ja: maak de carburateur eens schoon (benzinefilter, vlotterkamer, sproeier, benzinekanaaltjes en diffuseur even doorspuiten met lucht), ook al heb je daar zoals je zelf zegt nog geen verstand van... Met de informatie die hierover is te vinden op dit forum en met de verhelderende plaatjes van carburateurs moet dat toch lukken. Heel systematisch alles wegleggen wat je hebt losgeschroefd en na het schoonmaken alles voorzichtig (wel vast, echter niet té vast) weer terugzetten. Als je onder het sleutelen iets niet weet, gewoon weer vragen. Als je iemand in de buurt hebt, die wel wat ervaring met sleutelen aan Mobylette heeft, is dat natuurlijk helemaal mooi.

Plaats reactie