Fiets O Matic met problemen

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 04 jan 2013, 00:27

Beste Joop,
We zijn gewaarschuwd: bij toepassing van andere brandstof even testen met een kleine hoeveelheid en goed mixen.
Binnenkort ga ik met een gereviseerde motor op Aspen rijden. Ben benieuwd.
Groet,
Harrie

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Polle » 04 jan 2013, 10:29

Hallo Harrie

Gaat een zeer ander geurtje geven.
Bij een moderne motor geen rookontwikkeling.
Ben eens benieuwd naar een oude knar.
Ook of je de carburator goed kan afstellen op aspen een moderne carbu is veel gevoeliger af te stellen dan degene die wij gebruiken.
Succes

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 jan 2013, 12:02

Ik heb al eens een jerrycan Aspen opgestookt in mijn MobyClub. Daar zit wel een geheel nieuwe motor onder. Reed prima en ruikt inderdaad anders. Alsof je op gas rijdt.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 15 jan 2013, 21:41

REACTIE TOTAL

Onderstaand de reactie van Total en mijn oorspronkelijke vraag. Voegt niet al teveel toe en ik houd er rekening mee dat er iets anders niet goed functioneerde enzovoort. Zekerheidshalve tank ik natuurlijk geen Total Excellium meer, maar het blijft dus mogelijk dat dat niets met het probleem te maken heeft gehad. Groet, Joop

Gachte heer de Bruijne,



In de eerste plaats betreuren wij het incident dat u tegen kwam met uw Mobylette en danken wij u dat u ons hiervan wenst te informeren.

Het fenomeen dat u beschrijft hebben wij nog nooit meegemaakt, en hierbij moeten wij eerlijkheidshalve toegeven dat Kaptein mobylettes van 1962 hoogst waarschijnlijk niet dagelijks tanken in onze stations.



Een van de hoofdcomponenten van het Excellium additief heeft een sterk detergerende (= reinigende) werking die ervoor zorgt dat reeds vervuilde motoronderdelen geleidelijk aan zuiverder zijn, en dat niet vervuilde onderdelen veel langer zuiver blijven.

Mogelijk heeft dit reinigend effect iets te maken met het fenomeen dat u aanhaalt.



Wij hopen u hiermede van antwoord te zijn geweest en groeten u met de meeste hoogachting,







Kristel Van Dongen

TOTAL BELGIUM NV - Retail

Customer Service Manager

02/288.98.95






Subject: Contact - Brandstoffen Form Submitted
Reply-To: "no-reply@total.be" <no-reply@total.be>

Uwnaam: de bruijne
Uwvoornaam: joop
UwEmail : jcdebruijne@kpnmail.nl
Uwvraag:: Goedemorgen, Bij het doorverbinden naar de Technische service werd gisteren de lijn verbroken. Ik heb een Kaptein Mobylette Oldtimer bromfiets bouwjaar 1962. Daarin doe ik altijd Euro 95 met tweetakt-mengsmering ( 1:40) Recent heb ik Total Excellium gebruikt. Vervolgens blijkt dat de motor slecht start / aanslaat en extreme rookontwikkeling geeft. Heb vervolgens tank en carburateur geleegd en standaard Euro 95 van Total getankt, uiteraard met tweetaktolie 1:40 . Het extreem roken duurde nog een paar minuten maar ging toen over en bleef ook over bij later rijden. Wat is de technische verklaring / analyse ? Ik denk dat mijn motortje de samenstelling van Excellium niet goed kan verbranden, maar ja WAAROM. Dank voor uw antwoord en vriendelijke groeten, Joop de Bruijne 0646036922

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Franky » 16 jan 2013, 10:47

Een nette reactie van Total :)
Ik acht de kans echter groot dat dit inderdaad de oorzaak van het probleem was. Het klachten plaatje klopt bij benzine die niet goed verbrand. Om dan toch alle zuurstof in de lucht op te gebruiken moet je de choke gebruiken om meer brandstof dan normaal in de motor te krijgen.

Plaats reactie