Fiets O Matic met problemen

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 29 dec 2012, 22:08

Vandaag een mooie dag en weer een keertje gereden.

Normaal start hij direct met halve trap. Nu niet, ook niet na stukje fietsen. Na 5 minuten wachten en vrij lang op de standaard starten liep hij weer. Enorm roken, zo erg had ik nooit meegemaakt. Ging vervolgens rijden en enkele keren, steeds na ca 500 mete, moest ik even bij-choken omdat hij inhield.
Daarna ruim een uur gereden, reed prima, trok goed op enz. Liep ook prima stationair, sloeg niet af. Rookte iets meer dan normaal bij stationair gas geven ( denk ik ).

Maar vanavond weer eens geprobeerd te starten, want het zat me niet lekker. Ging vrij snel, maar een ongekende rook. Had gestart in de garage en die zat voor ik het in de gaten had echt potdicht met rook.

Alles gelucht en weer gestart, heel lang, paar keer ander bougie erin, maar hij wil niet meer lopen !!!

Bougiekabel geeft vonk en bougie wordt nat.

Wie kan hier iets zinnings over zeggen ?

Bij voorbaat veel dank !

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 29 dec 2012, 23:49

Beste Joop,
Altijd lastig die problemen van hij doet het , maar niet echt goed.
Ik denk aan diverse dingen, maar je zult toch het probleem gestructureerd moeten aanpakken.

Wat is er veranderd t.o.v. de vorige keer toen alles nog goed was?
Benzine getankt, onderdeel vervangen, erg zwaar belast of door de sneeuw gereden?

Dit kan een aanwijzing zijn voor de oorzaak, maar bij bromfietsen slijten onderdelen soms ongemerkt of verloopt er iets.
Bougie is defect of zit los, sproeier zit los, ontstekingsnok is verschoven, carburateur is los getrild, gasschuif is verdraaid enzovoorts.

In de meeste gevallen zul je dus de ontsteking en de brandstoftoevoer als eerste moeten controleren.
Dat kan soms erg lastig zijn om de oorzaak op te sporen; een andere keer is de oorzaak binnen 3 minuten gevonden.

Succes,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door ruudk » 30 dec 2012, 13:12

Hallo Joop,

Kan het ook een vastzittende vlotter zijn? Het gebeurt mij af en toe (bij mijn AV65) dat, na een langere periode van stilstand (zeg meer dan een maand ongeveer), wanneer de benzine in de vlotterkamer waarschijnlijk helemaal is verdampt, de vlotter een beetje vastgekoekt in de zitting beneden zit. Als ik dan de benzinekraan open en de brommer wil starten, krijgt deze te veel benzine. Veel gepruttel en rook is het gevolg en alleen met flink veel gas geven blijft de motor draaien. Wat ik echter niet bij jou lees, Joop, is dat je brommer dan lekt, dit is bij een vastzittende vlotter meestal wel het geval. Na een minuutje pruttelen en even rijden (voor zover dat gaat), schiet de vlotter bij mij meestal wel weer los en zijn de problemen over. Begint jouw brommer niet te lekken? Wat ik ook vreemd vind, is dat je na ongeveer 500m moet bij-choken, dan krijgt FOM dus weer te weinig brandstof. Het zou kunnen dat de vlotter dan weer wat hoger in de vlotterkamer blijft steken. Even samenvattend: het eerste waar ik aan denk, is een vervuilde vlotter(kamer), waardoor de vlotter blijft steken (soms beneden en soms wat hoger in de vlotterkamer). Maar, zoals Harrie ook al zegt, kan het ook best iets anders zijn.

Groeten en succes, Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 dec 2012, 14:23

Bedankt Harrie en Ruud !

Vanochtend ontsteking opnieuw gesteld, carburateur vervangen door exemplaar lopende FOM en de pas getankte benzine vervangen.

Hij startte zowaar MAAR:
- extreem veel rook, wordt na enige tijd iets minder maar blijft heel veel.
- olie uit uitlaat
- moet steeds ( iedere ca 7e seconde ) iets bijchoken anders stopt hij ( daarom nog weer een andere carburateur gemonteerd, zonder resultaat ).

De enige aanpassing die ik heb gedaan voordat deze deze problemen optraden, is het vervangen van de ophangbeugels bij de cilinderkop.

Harrie en /of Ruud of een andere scherpe geest: nog een tip waar ik moet zoeken ? Heel graag en vast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Polle » 30 dec 2012, 14:51

Hallo Joop

Toch geen carterpakking stuk of een krukaspakking die lekt?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Franky » 30 dec 2012, 14:55

Wat voor een benzine heb je erin gestopt? Zeker weten dat dat niet iets is waar echt veel te veel olie in zit?
Edit: Dit heb je zelf zo te zien al uitgesloten.

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Mobydick » 30 dec 2012, 15:07

Beste Joop,

Als ik dit zo lees doet me dit denken aan het aantrekken van valse lucht.
Je hebt de ophangbeugels bij de cilinderkop vervangen lees ik, dus ik zou de cilinderkopmoeren nog eens kruislings natrekken.
Als dit geen resultaat heeft zou ik de koppakking controleren en de cilinderkop op een dikke (glas)plaat navlakken.
Trek voor de zekerheid alle carterbouten nog eens na.

Groet,
Dick

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 30 dec 2012, 21:58

Inmiddels heb ik de cartermoeren aangedraaid, maar die zaten nagenoeg vast.

Cilinder en kop gedemonteerd. De voetpakking was gescheurd, vermoedelijk bij het recent wisselen van de motor-ophangbeugels. En de koppakking zag er niet goed uit, oud en vuil. Op zich niet erg maar als die los is geweest zal hij bij opnieuw monteren niet goed werken, denk ik.
Heb gelukkig nieuwe voet- en koppakking.
Morgen de kop iets vlakken op een glasplaat en het fijnste waterproof schuurpapier. Ik denk ook de bovenkant van de cilinder iets vlakken ?

Hopelijk wordt dit de oplossing.

Dank voor de deskundige reacties !!

Vriendelijke groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 31 dec 2012, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door ruudk » 30 dec 2012, 21:59

Beste Joop,

Het enige wat ik, naast de adviezen van de anderen, op dit moment kan bedenken is, dat je bij het verwisselen van de ophangbeugels het blok misschien even te ver naar beneden hebt laten hangen, zodat de startplunjerkabel misschien eventjes erg strak heeft gestaan waardoor er 'iets met de startplunjer' is. (Alhoewel het dan nog steeds vreemd blijft dat je ook af en toe moet bij-choken...) Heb je met het verwisselen van de carburateurs de startplunjer met veer+dekseltje ook vervangen of heb je wel steeds de originele plunjer laten zitten? Kan daar nog iets mee zijn? Gaat de plunjer nog wel diep genoeg naar beneden als je de manette niet gebruikt?

Vr. Groeten Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 dec 2012, 22:24

Vandaag de cilinder nog eens goed gemonteerd met nieuwe voetpakking en nieuwe koppakking.

MAAR: bij starten en aangrijpen motor direct een ratelend gelijkmatig geluid.

Vrees dat ik nu een probleem met de krukaslager/big end lager o.i.d. heb.

Wellicht was dit toch ook de oorzaak van de enorme hoeveelheid rook.

Heb me bedacht dat ik ook recent een keer het v-snaar beschermkapje heb vervangen, maar kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak van alle pech is.

Zal me eens orienteren welke onderdelen ik voor het verhelpen van dit probleem nodig heb en of er iemand is -hopelijk in de buurt - die me kan helpen.

Komt tijd, komt raad ( hopelijk ).

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jan 2013, 12:02

Beste Joop,
Laat iemand anders - die bij jou in de buurt woont - er eens naar kijken. Misschien zie je iets over het hoofd.
Voordat je van alles gaat vervangen moet je de oorzaak weten.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jan 2013, 12:46

Beste Harrie,

Dat is een goed advies en vermoedelijk weet ik iemand die dat wel doen. Een paar frisse ogen kunnen een andere analyse hebben of juist meer zekerheid geven m.b.t hetgeen ik vrees.

Beste wensen voor 2013 !

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 jan 2013, 13:25

Joop, heb je nog wel een mooie, blauwe vonk?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jan 2013, 13:56

Beste Joop,
Overbrugt die vonk minimaal 5 mm?
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jan 2013, 14:13

Beste Harrie en Joost,

Dank voor aandacht. Heb er even de accu boormachine opgezet. Met de bougie eraan vonkt hij m.i. goed. Met de bougiekabel bij de cilinder krijg ik op 5 mm ook een goede vonk, een enkele mm verder krijg ik geen vonk meer.

Overigens geeft het motortje geen ratelgeluid als ik het ronddraai met de accu boormachine, vermoedelijk is het toerental dan te laag. Het geluid komt wel zeker uit de motor.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Franky » 01 jan 2013, 18:13

Ratelen kan nog veel meer zijn hè. Koppeling, vliegwiel die tegen je spoelen tikt etc. Dit verklaar overigens niet de rook. De rook vind ik sowieso het vreemste van het verhaal. Je moet je choke gebruiken om je brommer aan te houden. Dus je motor krijgt te weinig brandstof (wegens bijvoorbeeld valse lucht). Sinds wanneer rookt een brommer met een te kort aan brandstof? :o

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jan 2013, 19:10

Toch nog een vraag, ik heb dus de cilinder-voetpakking en de koppakking vernieuwt. Wat kun je hierbij fout doen zodat het motortje gaat ratelen zodra hij aangrijpt bij starten ? Of kan het daar vermoedelijk niets mee te maken hebben ?

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 01 jan 2013, 20:28

Beste Joop,
Ratelen heeft meestal een mechanische oorzaak.
Ligt er soms een cilinderkopmoertje of borgring in het carter?
Is er een koppelingsveer of zuigerveer gebroken? (Wet van Murphy)
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jan 2013, 21:01

Duidelijk Harrie.
Dan ga ik nog een keer de cilinder demonteren en kijken of er iets los ligt in carter en of de zuigerveren in orde zijn enz.
Vervolgens monteer ik het motortje weer en als het euvel niet verholpen is, vraag ik een Forum-vriend uit Soest of hij een keer wil luisteren / kijken enz.
Groet,

Joop

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 jan 2013, 22:24

Ratel opgelost.

Welaan Heren, ik heb zojuist de cilinder enz. gedemonteerd en het carter op advies van Harrie gecontroleerd op losse erin gevallen moertjes o.i.d. Vond niets. Zuigerveren nog eens nagelopen en alles zo rustig en systematisch mogelijk gemonteerd.
Oorzaak niet gevonden, maar hij ratelt NIET meer. Ik heb de eerste keer iets niet goed gedaan maar weet helaas niet wat. Maar goed die ratel zat me knap dwars en die is nu tenminste weg. Morgen ga ik het niet-willen-starten aanpakken.

Blijft interessant dat je door te schrijven op dit Forum je eigen gedachten ordent en dat anderen meestal heel verstandig met je meedenken/adviseren.

Gr. Joop

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 02 jan 2013, 18:17

Alle problemen opgelost

Nadat gisteren door het opnieuw demonteren en ongetwijfeld beter monteren van de cilinder en de cilinderkop het ratelprobleem was opgelost is vandaag ook het startprobleem en het het ongekend roken opgelost.

Het kan zijn dat het starten en rookprobleem is opgelost door de nieuwe voet- en koppakking. Maar zo erg roken ( inclusief olie-smeurie uit de uitlaat ) alleen daardoor lijkt me haast onmogelijk.

Vermoedelijk is de oorzaak dat ik Total EXCELLIUM heb getankt. Dit is beter voor het milieu, zeggen ze. Maar ik denk dat mijn FOM motor dit niet goed kan verbranden. Ik had deze benzine al een keer vervangen maar achteraf bleek dat in die andere jerrycan dezelfde brandstof zat. Vandaag tank weer leeg laten lopen en carburateur eveneens leeg laten lopen en gewoon Euro 95 ( 1:40 ) getankt. Eerste 5 minuten rookte hij nog steeds enorm - ik denk door olie in uitlaat en brandstof / olie in carter. Na een stukje rijden geen enkele rook meer van betekenis. Zojuist weer gestart en weer geen enkele rook. Dus mijn FOM vriend is weer geheel hersteld en in puike conditie.

Met groet,

Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 02 jan 2013, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Franky » 02 jan 2013, 18:32

Gefeliciteerd! :D Uiteindelijk kom je er altijd wel uit :)
Dat met die benzine klinkt heel aannemelijk. Het was ook het eerste wat bij mij in me opschoot. Alleen dacht ik dat je was uitgeschoten met de oliefles :P Die rook die je had was erg vreemd :)
Nu hopen dat het de komende tijd weer zo'n mooi weer is als vandaag. :D Kan je weer lekker toeren ;)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door ruudk » 03 jan 2013, 20:16

Mooi dat het weer goed is!
Groeten, Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door Harrie » 03 jan 2013, 22:45

Beste Joop,

Kun je nog nagaan hoe je de olie bij de benzine hebt toegevoegd? Misschien heb je je verrekend met de verhouding olie : benzine.
Dit zou veel verklaren.
Groet,
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Fiets O Matic met problemen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 jan 2013, 23:37

Beste Harrie,

Is bijna onmogelijk, want ik heb als vaste procedure 125 cc afmeten en in 5 liter jerrycan doen en daarna in auto te zetten en te vullen als ik langs de pomp kom.

Zelfs als ik twee keer olie heb bijgevuld in de jerrycan zou deze ongekende rookontwikkeling niet kunnen, want ik heb ca 10 jaar geleden 1:20 gereden toen ik nog afging op het originele Mobylette boekje. Dat rookte iets meer, maar lang niet in die mate.

Ik heb overigens Totaal Service Contact gisteren per mail e.e.a. uiteengezet en gevraagd om hun mening/analyse.

Overigens lees ik wel op internet dat Total Ultimate slecht mengt met 2 takt-olie. Maar ja dan zou de olie vermoedelijk onderin de jerrycan blijven en zou ik te arm rijden. Of een hele klodder olie zou bij het vullen vanuit een 5 liter jerycan in 1 keer in de tank komen en daar ook weer naar beneden zakken enzovoort.

Zodra ik bericht heb van Total dan meld ik dat op het Forum.

Groet,

Joop

NB vanmiddag was het vrij zacht weer en heb ik nog een uurtje gereden: als vanouds liep mijn FOM, heerlijk rijden was het.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 04 jan 2013, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie