Startproblemen type 50L

LarsH
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2013, 16:30

Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door LarsH » 20 jan 2013, 13:19

Hallo lezer, ik ben sinds enkele maanden de eigenaar van een fel gele Mobylette 50L.
Onlangs brak de fietsketting toen ik een eindje van huis was, waarop ik probeerde de brommer d.m.v. aanlopen te starten. Dit slaagde tot mijn genoegen, waarop ik de brommer in de garage parkeerde tot het moment waarop ik naar huis zou rijden. Toen ik eenmaal naar huis zou gaan, vond ik een plas benzine onder de brommer en wilde ze ook niet meer starten. Telkens sloeg ze even (of helemaal niet) aan en viel vervolgens weer uit.
Toen de brommer weer thuis stond, monteerde ik een nieuwe ketting, waarna ik probeerde haar te starten door te trappen. Dit lukt nu ook niet meer. Ik dacht aan een verzuip-gevalletje, maar ik denk dat ik inmiddels genoeg heb gefietst zonder choke om de overtollige benzine te hebben verwijderd.

Het is nu zo, dat telkens als ik haar 'n dag of twee laat staan, ze steeds even aanslaat en vervolgens weer uitvalt. Pogingen daarna werpen geen vruchten af. Daarbij komt er af en toe zwarte olie-achtige prut uit de aansluiting van de uitlaat en het blok. Bovendien klinkt er af en toe een harde knal ¿uit de uitlaat? als ze afslaat.

Ik weet me geen raad, aangezien ze wel lijkt te vonken. Ik hoop dat iemand raad weet met dit probleem en dat diegene zijn of haar geheimen met mij wil delen.

Met vriendelijke groet,
Lars Hamberg.
Mijn privé-e-mail is lars_hamberg@live.nl
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door Harrie » 20 jan 2013, 14:57

Beste Larsh,
Het lijkt op een ontstekingsprobleem.
Vervang de condensator door eentje van Vespa (Ciao met de warde van circa 0,22 microFarad).
Mogelijk is de ontsteking verlopen. De onderbrekerpunten van deze brommer moeten op circa 2mm voordat de zuiger zijn hoogste punt heeft bereikt opengaan. Bestudeer een de topics onder ontsteking wat er nog meer mis kan zijn. Als beginneling is het fijn om iemand in de buurt te hebben met ervaring. Waar woon je ergens?
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door ruudk » 20 jan 2013, 20:10

Hoi Lars,
Het lijkt ook een beetje op het probleem van forumlid GROENEKAN laatst, met die andere benzine. Heb je dezelfde benzine (euro 95) getankt als anders?
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door Polle » 20 jan 2013, 20:39

Misschien blijft de vlotter ook hangen.

Gr Polle

LarsH
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2013, 16:30

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door LarsH » 21 jan 2013, 13:37

Ik tank meestal Shell V-Power. Dit zit er nu ook weer in... Ik ben niet echt een held met sleutelen, dus dingen van andere brommer in deze stoppen zijn geen reparaties die ik zelf aan durf.
Indien het de vlotter is die blijft hangen: hoe los is dit op en hoe voorkom ik dat het weer gebeurt?
Harrie: ik woon in Leeuwarden.
Mvg,
Lars

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 jan 2013, 15:06

Exotische, nieuwe benzines voegen meestal niets toe aan de prestaties van onze Mobylette motortjes en zorgen vaak voor ellende. Er zitten toevoegingen in, die bijvoorbeeld niet zo goed zijn voor het rubber van keerringen. Ik tank gewoon euro95. werkt prima. Overigens heb ik met Aspen gereden, de gesynthetiseerde, erg schoon brandende benzine en dat gaf geen problemen.

LarsH
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2013, 16:30

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door LarsH » 01 feb 2013, 16:00

Het probleem is opgelost!
Ik heb de vlotter even los gehad en de carburateur doorgeblazen en daarna deed hij het weer.
Bedankt voor de reacties.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 feb 2013, 16:03

Heb je ook al een extra benzinefilter geplaatst, tussen tank en carburateur? Anders vermoed ik, dat het probleem weer gaat optreden. Niet leuk, als je ver van huis bent!

LarsH
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 jan 2013, 16:30

Re: Startproblemen type 50L

Ongelezen bericht door LarsH » 05 feb 2013, 19:11

Kijk, dat vind ik nou nog eens 'n goede tip! Ik zal van de week even een filtertje kopen bij de brommerzaak hier in de buurt.
Bedankt!

Plaats reactie