Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Franky » 20 feb 2013, 18:02

Ik had vandaag weer een nieuwe beleving met mijn mobylette. Ik haalde hem uit de schuur om naar de stad te gaan, maar hij ging niet aan! :shock: Zelfs niet met aanfietsen. In 8 jaar hobbyen aan de brommer en 8000km rijden heb ik dit nog nooit meegemaakt. Ik was stomverbaasd.

Na een korte analyse bleek de carburateur de schuldige. De Dollerto sha. Mijn motor kreeg geen/te weinig brandstof. De brandstof toevoer was in orde. Ik heb de carb even losgehaald, de vlotterbak leeg laten lopen en toen startte de brommer in 1x. Niet echt een groot probleem, maar ik ben wel benieuwd wat voor theorieën jullie kunnen bedenken wat dit nou weer was.

De brommer had wekenlang stilgestaan in een koude garage. Ik was de benzinekraan ook vergeten dicht te doen dus die stond al wekenlang open. De enige dingen die ik kon bedenken waarom de carb niet werkte zijn de volgende.

1. Vuiltje in de carb.
Heel onwaarschijnlijk aangezien mijn tank nog super schoon is en er geen enkel vuiltje in de vlotter bak zat

2. IJsvorming in de carb
Kan dat met stilstand?

3. Als de benzinekraan weken lang openstaat werkt er iets niet meer ofzo?

Dus kom maar op met die theorieën :mrgreen:
Afbeelding

brittjan
Berichten: 93
Lid geworden op: 24 nov 2011, 10:36
Locatie: Eksel (België)
Contacteer:

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door brittjan » 20 feb 2013, 19:00

Ik had het zelfde met 2 mobylettes die een 2 tot 3 tal maanden niet gelopen hebben.
Oorzaak was een witte smurrie bij beide in de vlotterkamer van de carburator.
Even schoon maken en terug rijden!

Wat inderdaad vreemd is, is dat dit gebeurd in de vlotterkamer en niet in de benzinetank. Mijn tank had ik volledig gevuld met verse benzine 3 maanden geleden. Nu niets vuil in de tank, wel in de carburator.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Franky » 20 feb 2013, 20:38

Dat is wel raar ja. Ik heb niets kunnen vinden in mijn vlotterbak. Maar die is ook van kunststof. Mogelijk maakt dat nog verschil?

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door peterl » 21 feb 2013, 00:50

De dell orto carburateur heeft in de venturi 3 uitstroomopeningen en deze gaan na een tijdje stilstaan dicht slibben , vooral als de benzine verdampt en er aanvoer is. Volgende keer leegrijden met kraandicht.

Peterl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 feb 2013, 01:00

Stilstand is al snel niet zo best voor mobylettes. En het zit bijna altijd in de brandstof toevoer. Er koekt wat aan, in de carburateur. Na een aantal maanden stilstand, bij een anderszins regelmatig gebruikte motor, is het goed, de carburateur schoon te maken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Franky » 21 feb 2013, 17:38

Meestal staat mijn brommer niet zo lang stil. Maar met alle sneeuw, zout en koud weer is de stilstand uitzonderlijk lang geweest. Ook nu heb ik helaas nog door zout heen moeten rijden :(

Wat Peter zegt klink aannemelijk. Dan is de openstaande benzinekraan de schuldige geweest.
Leegrijden met de kraan dicht vind ik niet zo'n mooie oplossing. Dit was geen geplande stilstand. Dus dan doe je dat niet. Of je moet dat altijd gaan doen. Dat is ook weer zo'n gedoe.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 21 feb 2013, 19:10

ik weet de oorzaak niet, maar auto' die normaal in een keer starten, die starten na bijv. 2 maanden stilstand pas na een paar keer.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Polle » 21 feb 2013, 20:32

Weer of geen weer rijden met die ouwe moby's is de boodschap.
heb deze week met mijn spr bijna 500 km afgelegd in de vrieskouw.
heb nog nooit problemen gehad met starten.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 feb 2013, 21:03

Nadat ik, 22 jaar geleden, mijn EEG had opgeknapt, was ze zo mooi, dat ik 6jaar lang alleen 's zomers heb gereden. Ze stond 's winters in de woonkamer. Als de lente kwam, moest echt eerst de carburateur uit elkaar en schoongemaakt, anders wilde ze echt niet starten. En pas na een kilometer of tien, liep ze weer als vanouds. Alsof ze echt uit de diepe winterslaap moest komen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Franky » 22 feb 2013, 18:49

Typische verhalen toch.
Dat na lang stilstand de motor moeilijk start is op zich niet vreemd. Er moet weer even benzine door het hele systeem heen :)

Ik heb eigenlijk nog nooit mijn carb schoon gemaakt (nouja, 1x na 25 jaar stilstand :P ). Ik heb er ook nog nooit problemen mee gehad doordat er vervuiling opgetreden was. Dit was de allereerste keer.

Een collega van mij kwam overigens nog met een leuke theorie. De benzine is langzaam aan het verdampen geweest waardoor de olie concentratie flink is toegenomen in de verstuiver. Misschien is de vloeistof wel zo dik geworden dat hij er niet meer doorheen gezogen kon worden. Als dat zo zou zijn geweest dan was er een hele luie oplossing. Even de luchtinlaat afsluiten :mrgreen:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 feb 2013, 18:57

Niet eens een gekke gedachte. Als het weer eens gebeurt, jouw oplossing maar eens proberen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer startte niet. Filosofeer er op los

Ongelezen bericht door Franky » 23 feb 2013, 11:18

Ik vind de gedachte waarschijnlijker dan de mogelijke vervuiling. Het enige wat ik heb gedaan is de vlotterbak gedemonteerd. Om dat te kunnen doen moet de carb kantelen waardoor de benzine in de vlotterbak onder andere via de sproeier eruit loopt. Dit heeft de dikke olie weggespoeld. Als er serieuse vervuiling zou zijn zou eventjes doorspoelen niet veel uitgehaald hebben.

Als het goed is komt het niet meer voor. Ik let er nu wel op dat ik de benzinekraan dicht doe :mrgreen:

Plaats reactie