Vrijstand is zoek?

Jochem
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2011, 18:31
Locatie: Nijmegen, hazenkampse weg

Vrijstand is zoek?

Ongelezen bericht door Jochem » 25 mar 2013, 23:51

Beste Allemaal,

Wellicht al vaak beschreven, maar ik weet niet goed waar ik op moet zoeken. Mijn Moby loopt niet meer vrij. Bij het verplaatsen moet ik haar door de compressie duwen en dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Nu is ze uit elkaar geweest om naar de oorzaak te zoeken. De achterste pulli is nu geheel gesmeerd (was ook hard nodig) maar het probleem lijkt in de voorste pulli te zitten. Kan de koppeling stuk zijn of iets in het koppelingshuis (of hoe dat ook mag heten)?

Mijn technische kennis overstijgt net het monteren van een nieuw zadel, maar door het inmiddels een aantal keer in en uit elkaar halen van de mobylette leer ik haar langzaam maar zeker kennen.

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

Jochem

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Vrijstand is zoek?

Ongelezen bericht door peterl » 26 mar 2013, 01:35

Beste Jochem,
de voering van een bladveer is losgeslagen(oxide) en tussen de binnen-en buitentrommel vast gaan zitten. trommel demonteren en voering en strip schoonschuren en opnieuw vastlijmen of nieuwe strips monteren (klinken)

Jochem
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2011, 18:31
Locatie: Nijmegen, hazenkampse weg

Re: Vrijstand is zoek?

Ongelezen bericht door Jochem » 26 mar 2013, 09:25

En oh ja waar moet je ook alweer rekening mee houden als je die trommel losschroeft. Franky heeft dat een keer voor mij gedaan. Die had volgens mij een soort knelband en ik dacht een speciale sleutel, maar ik weet het niet meer;-)

En Harrie heb jij nieuwe exemplaren in je bezit?

Groeten en bedankt weer

Jochem

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vrijstand is zoek?

Ongelezen bericht door Franky » 26 mar 2013, 17:29

Heb ik ooit jouw koppeling losgehaald? Dat kan ik me niet herinneren :P
Ik heb denk ik ooit je ontsteking losgehaald. Daarvoor gebruikte ik een vliegwielklemband en inderdaad zo'n rare sleutel met een vierkant eind stuk.
Dat spul heb je nu niet nodig. Koppelingen maak ik altijd los met een zuigerstop en de mobylette poulietrekker.
Mocht je weer hulp nodig hebben, je weet me te vinden :)

Ik moet overigens wel meteen erbij zeggen dat als het inderdaad is wat PeterL zegt, dat mijn mogelijkheden beperkt zijn. Zeker als het gaat om het opnieuw klinken. Lijmen kunnen we wel proberen maar ik zou niet weten met welke lijm. Maar er zijn nog meer oorzaken dan de gene die Peter noemt. Al zal die van Peter gezien zijn ervaring wel de meest waarschijnlijke zijn :P

Jochem
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 mar 2011, 18:31
Locatie: Nijmegen, hazenkampse weg

Franky did it again

Ongelezen bericht door Jochem » 03 apr 2013, 19:17

Het ' zoekraken' van de vrijstand bleek uiteindelijk een beetje te maken te hebben met een slechte lager, maar dat bleek met name te komen door een volledig gebrek aan smering. Oude brommer, niet gecheckt, wel gaan rijden, slecchte keuze.
Gelukkig bleek nu juist dit gebrek goed te verhelpen. Althans als je bijgestaan wordt door een ervaren sleutelaar als Frank. Hij heeft me fantastisch geholpen (alweer) met kennis en actie. In een paar uur hadden we het koppelingshuis eraf, nieuwe lager, gesmeerd en er weer op. De Moby loopt weer als een trein.

Dank je wel Frank en veel rijplezier voor allen (IJs en weder dienende ;) )

Groet,

Jochem

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Vrijstand is zoek?

Ongelezen bericht door Franky » 03 apr 2013, 19:58

Graag gedaan :)

Ik heb er ook weer iets van bijgeleerd.
Het lager was vastgelopen omdat hij kurkdroog was. Het is echter de vraag of nieuw vet erin geholpen zou hebben zonder het oude harde vet eruit te halen. Dus als je een mobylette koopt, eerst alles loshalen, schoonmaken en weer netjes smeren.

Een andere verrassend iets was dat de handige hulp van Jochem een noktrekker met armpjes op het hele koppelingshuis had gezet om de koppeling los te maken. Dat was natuurlijk niet gelukt. Gelukkig was er niets verbogen, maar het koppelingshuis was wel meerder millimeters verschoven. Dit betekende dat de seegerring los was getrokken. Tot mijn stomme verbazing was de seegerring nog heel! Het gebruik van een noktrekker op je koppelingshuis blijkt een enigszins dubieuze manier te zijn om die rottige diepe seegerring los te halen. Mogelijk iets om te onthouden als de seegerring gedeeltelijk gebroken is waardoor hij niet meer op normale manier te verwijderen is. Het is altijd beter dan met de slijptol door je koppeling heen slijpen :lol:

Plaats reactie