Brommer loopt maar 20-27 km/uur

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door joran » 29 apr 2013, 13:47

Harrie schreef:Snaarschijf wel, maar de aslengte kan anders zijn. Je moet eerst de as monteren en even opmeten.
Kijk bijv. naar de maten vanaf de zijkant en de groeven.
Groet,
Harrie
Oké ga ik daar mee aan de slag vanmiddag.
Groet joran

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door AGB » 29 apr 2013, 19:58

Op marktplaats staat nog een moby robust in of voor onderdelen in gouda

joran
Berichten: 522
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:25
Locatie: bergen nh

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door joran » 29 apr 2013, 20:17

AGB schreef:Op marktplaats staat nog een moby robust in of voor onderdelen in gouda
Ja ik had daar al op gereageerd. Maar hij wil de brommer alleen in zijn geheel verkopen. En dat is te ver rijden voor mij.
Groet joran

Ghost Writer
Berichten: 45
Lid geworden op: 02 mar 2011, 22:17

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Ghost Writer » 23 mei 2013, 10:05

Je cilinder is moe gestreden, en de slotspeling van je zuigerveren? daar kan waarschijnlijk een stadsbus overdwars doorheen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Harrie » 23 mei 2013, 12:11

Leuke stijlfiguur, maar er zullen nog wel meer zaken niet kloppen.

Een oude brommer, waaraan jarenlang geen onderhoud is gepleegd, zal op tal van punten verbeterd kunnen worden.
Al die verbeterpunten samen leiden uiteindelijk tot een goed eindresultaat en wellicht tot niveau 5.
Niveau 6 zal meestal niet gauw worden bereikt met een tweetakt oldtimer. Een elektrische scooter of een goede viertaktscooter komt daar wel in de buurt; tenminste als hij nieuw is.
Bij sommige scooters hoor je na twee jaar alle lagers.

Ik gebruik zelf de volgende indeling:

Niveau 0: De brommer is dood en wil niet starten.
Niveau 1: Na erg veel aantrappen komt de brommer op gang, maar slaat ook weer snel af.
Niveau 2: De brommer loopt en rijdt, maar heeft weinig vermogen en produceert veel geluid en trillingen.
Niveau 3: De brommer haalt zijn constructie snelheid, maar dat gaat wel gepaard met veel geluid en trillingen.
Niveau 4: De brommer haalt zijn constructiesnelheid en trilt beperkt bij bepaalde toerentallen.
Niveau 5: De brommer ligt goed aan het gas, heeft een vermogen dat wat boven de fabrieksspecificatie ligt en trilt nauwelijks over het gehele gebruiksgebied.
Niveau 6: De brommer loopt perfect, aan alle veiligheidsaspecten is gedacht, er zijn geen storende trillingen en de brommer walmt of stinkt nauwelijks (Aspen, LPG, elektrisch).

Bovenstaande brommer staat dus voor mij pas op niveau 2. De meeste brommers die in toertochten meerijden zitten op niveau 3-4 en soms op 5.
Als je met een brommer op 5 zit dan mag je wel tevreden zijn.
Deze indeling is voor mij een stimulans om bij een brommer die op niveau 4 zit te werken aan het terugdringen van de trillingen en resonanties; voor veel liefhebbers is dat echter een stap te ver.
Groet,
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 23 mei 2013, 16:47

Dan zit ik op 4 :P Mijn blok trilt gigantisch op een bepaald toerental. Wat zou je daar aan moeten doen? Lijkt een enorme onbalans in het blok te zijn.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 mei 2013, 17:26

DAN ZIT JE OP NIVEAU 3 HELAAS, FRANK. NIVEAU 4 CLASSIFICEERT HARRIE ALS BEPERKT TRILLEN BIJ BEPAALDE TOERENTALLEN. EN JIJ OMSCHRIJFT JE TRILLINGEN ALS GIGANTISCH BIJ BEPAALD TOERENTAL.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 24 mei 2013, 11:07

Discussieerbaar ;) :P

Maar ik ben nog steeds erg geïnteresseerd in hoe je trillingen weg kan halen. Hoewel mijn model absoluut tot de slechtere mobyletjes hoort, is het motorblok toch toegepast op velen brommertje. Ik kan me toch moeilijk voorstellen dat ze de tegengewichten in de krukas te zwaar/te licht hebben gemaakt. Dat zou wel een erg grote rekenkundige blunder wezen.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mei 2013, 16:56

Frank, jouw model is zeker niet slechter of minder dan andere Moby modellen. Motobecane heeft ongekend mooie en duurzame en uitgekiende motortjes gemaakt. Prima starten en lopen. En een lange levensduur. Het motortje van jouw type is ook op andere modellen met veel succes toegepast. Als ik op internet jouw "Moby geschiedenis " teruglees met de zeer vele problemen, denk ik dat jet het beste even een andere motortje op de kop kan tikken. Anders blijft het trekken aan een dood paard. Een Mobylette, ook van 25 jaar en veel ouder, moet perfekt kunnen lopen en rijden. Gr, Joop
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 24 mei 2013, 19:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 24 mei 2013, 17:26

Beste Joop,
Dan heb je mijn Moby geschiedenis toch niet goed gelezen ;) Mijn model is wel degelijk een mooi voorbeeld van een beroerd ontwerp. Ik ben niet zo bekend met andere mobylette modellen, maar ik heb mij model wel eens het slechtste mobylette model ooit gemaakt genoemd. Het carb/spruitstuk ontwerp is bijvoorbeeld waardeloos. Sinds ik dat ontdekt heb is het ook leuk om met andere mensen met dit model te praten. Valt jou blok ook altijd uit als je bergafwaarts een keer goed in de rem knijpt? Ja dus! :lol: En als het daar nou bij bleef... bij elke bocht waar je wat sportief doorheen rijdt zonder gas te geven valt het blok dus ook uit. Gelukkig heb je dan nog genoeg vaart zodat het blok toch weer op tijd aanslaat :lol:
Mijn blokje een dood paard noemen. Dat is interessant. Dan is 95% van de blokjes op dit forum een al reeds begraven paard :P Het enige waar mijn blokje altijd al last van heeft gehad is trillingen. Voor de rest is er helemaal niets mee mis. Al velen jaren niet. Ik ben echter een beetje perfectionistisch en ik pas het nodige aan wat vragen is om problemen. Daarom komt er zoveel over mijn brommer langs op dit forum ;)

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 mei 2013, 19:34

Beste Frank,

Vaar uiteraard je eigen koers. Het was maar een meedenkertje.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Harrie » 25 mei 2013, 01:46

Beste Franky,
Dat trillen bij een bepaald toerental duidt op onbalans. Toevallig was ik vandaag bezig met de vierklauw op mijn draaibank en een stuk onregelmatig aluminium er in.
Omdat de bekken verschillend stonden moest ik uitkijken dat ik de toeren van de kop niet te hoog waren. Bij bepaalde snelheden kreeg je een resonantie en dan gaat de hele boel trillen.
Waarschijnlijk is jouw variateur niet goed uitgebalanceerd. Gaat maar eens rekenen wat het betekent als je 5 gram onbalans hebt bij 4000 toeren per minuut bij een straal van 100mm.
Bij mij was laatst de nieuwe binnentrommel wat krom; na vervanging door een andere trommel en nauwkeurig aanbrengen van de koppelingstrips was die trilling nagenoeg verdwenen.
Het is bij een brommer een optelsom van kleine stapjes die je kunt zetten om het geheel beter te maken.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 25 mei 2013, 10:11

Ik zat inderdaad ook al te denken aan de koppeling/variateur. Maar dat zou betekenen dat ik nu al 2 koppelingen heb gehad die uit balans zijn. Dezelfde trillingen had ik ook bij mijn originele koppeling. Dus mijn gedachten gingen ook al uit naar de krukas. Dat zou betekenen dat het tegengewicht in de krukas niet in balans is met de massa van de zuiger :shock: Lijkt me ergens erg onwaarschijnlijk want dan zouden al deze blokjes dat moeten hebben. De originele zuiger zit er natuurlijk niet meer op, dus er zou zomaar een zuiger op kunnen zitten met een hogere of lagere massa. Het kan allemaal, maar kom er maar eens achter!

Het meest lastige van dit alles is erachter komen wat de trillingen veroorzaakt. Mijn koppeling is nu nog een zootje. Maar als ik dat eenmaal allemaal gefatsoeneerd heb en het trilt nog (wat ik wel verwacht) wat zou dan een volgende stap kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 25 mei 2013, 10:14

GROENEKAN schreef:Beste Frank,

Vaar uiteraard je eigen koers. Het was maar een meedenkertje.

Groet,

Joop
Ach, opmerkingen zijn altijd welkom. Maar om nou een bijna volledig gerestaureerd blok te gaan vervangen (alleen het big end lager is nog niet vervangen want die was nog in goede staat en die vervangen is een drama) vind ik niet zo'n slimme actie. Net of een nieuw blok zomaar beter zou lopen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door ruudk » 25 mei 2013, 21:54

Hoi,
Franky schreef:

Code: Selecteer alles

Dat zou betekenen dat het tegengewicht in de krukas niet in balans is met de massa van de zuiger  
Weer een interessant punt. Ik ben er niet zeker van of de zuiger wat betreft massa in een zeer kritische balans met de krukas moet zijn.
Het lijkt mij vooral belangrijk dat het draaiende/zwengelende gedeelte van krukas, krukaswangen, big end en drijfstang netto niet al te veel trilling (onbalans) geven in de radiale richting (langs een straal vanuit het middelpunt van de krukas) bij het draaien van de motor. De zuiger zorgt vooral voor de duwende aandrijfkracht en geeft niet direct aanleiding tot een middelpuntvliedende kracht. De zuigerkrachten (dus door samenpersen of verbranden) worden volgens mij niet in de radiale richting geneutraliseerd door een tegengewicht o.i.d. Natuurlijk wordt de kracht door de vlieggewichten (krukaswangen etc.) wel in de draairichting 'uitgesmeerd' over de gehele rotatie

Okee, ik kan me voorstellen dat een veel te zware zuiger wel degelijk tot trilling en een heftig krachtenspel leidt, maar ik heb geen idee hoe erg het is als de massa een paar procent van de standaardwaarde afwijkt. Er worden ook wel eens stukken aan de onderkant van de zuiger afgevijld om de brommer op te voeren. Zou dat dan ook slecht zijn voor de balans? (dan bedoel ik niet vanwege de asymmetrie die je door het vijlen aanbrengt in voor en achterkant maar de gewichtsvermindering van de zuiger als geheel). Zou je niet zonder problemen bijvoorbeeld een veel lichter nieuw zuigertje in je blok kunnen zetten? Wederom benieuwd naar andere gedachten hierover.

Groeten,
Ruud

Nog even nagedacht: ik denk wel, dat het in het bovenste en onderste dode punt vrij kritisch komt met de massa van de zuiger.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 26 mei 2013, 10:51

Ik zal eens een gedachtengang van mij hier neer zetten. Ik moet wel zeggen dat ik dit zelf ooit eens bedacht heb. Dit is geen boekkennis.

Hierbij een plaatje van een blokje. Ik heb even een X en een Y as toegevoegd.
Afbeelding

We hebben 3 bewegende massa's in het blok.
1) Zuiger (beweegt enkele in Y richting)
2) Drijfstang (beweegt in volledig mee in Y richting en voor de helft mee in X omdat het zwaartepunt even gesteld is in het midden van de drijfstang)
3) Tegengewicht van de krukas (beweegt in X en Y richting)

Kijkend naar de zuiger, dan beweegt hij enkel in de Y-richting. Dit is echter bijna volledig te compenseren met het tegengewicht van de krukas. Mits goed gekozen dan heft de krukas de kracht in Y-richting van de zuiger bijna volledig op. De 2 massa's beschrijven immers beiden een sinus beweging in de Y-richting (de zuiger geen perfecte sinus vanwege de krukdrijfstangverhouding). Dus de massa van de zuiger geeft geen problemen.

Echter, de massa die we nu in het tegengewicht van de krukas gestopt hebben maakt een cirkel beweging en creëert dus ook een kracht in de X richting. Hoe vangen we die nou weer op? Een klein beetje vang je op met de drijfstang. Deze maakt immers ook een beweging in de X richting (de beweging in de Y-richting van de drijfstang kan je op dezelfde manier compenseren als de massa van de zuiger). Helaas voldoet de massa van de drijfstang in X-richting echter niet om de massa in het tegengewicht van de krukas te compenseren. Hoe komt dat? De massa van de drijfstang in Y-richting doet volledig mee terwijl je in de X-richting maar de halve massa ziet. Het is op deze manier onmogelijk de trilling in X-richting eruit te halen. Dus die blijft over.

Nou heb ik geen idee wat het slimste is. Trilling in de X en Y richting of alleen de X richting.

Kijkend naar de verbranding. De verbranding zorgt ervoor dat je krukas en je vliegwiel plots sneller gaan draaien. Omdat de krachten binnen je motorblok in evenwicht moeten zijn betekent dit dat de rest van het blok (je cilinder, karter etc) met dezelfde kracht de andere kant op draaien. Dit geeft dus ook weer een trilling, Daar doe je echter niets aan.

Verbeter me maar als ik er naast zit op sommige punten :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Harrie » 26 mei 2013, 15:54

Beste Franky,
Hierbij een tip om veel tijd en reacties te besparen.
Er is staat erg veel literatuur op Internet over balanceren.

Lees onderstaand verhaal eens:
http://www.bmw-mono-club.nl/mono_trillingen.htm

Je zult er dan ook achterkomen dat een AV7 motor zonder een extra cilinder of balansas niet voor 100% uit te balanceren is.
Harrie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door ruudk » 27 mei 2013, 21:53

Bedankt voor jullie reacties en antwoord, ik ga binnenkort het artikel ook eens lezen. Moet ik even rustig voor gaan zitten.
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Brommer loopt maar 20-27 km/uur

Ongelezen bericht door Franky » 29 mei 2013, 10:53

Harrie schreef:Beste Franky,
Hierbij een tip om veel tijd en reacties te besparen.
Er is staat erg veel literatuur op Internet over balanceren.

Lees onderstaand verhaal eens:
http://www.bmw-mono-club.nl/mono_trillingen.htm

Je zult er dan ook achterkomen dat een AV7 motor zonder een extra cilinder of balansas niet voor 100% uit te balanceren is.
Harrie
Dat verhaal kende ik al. Wat ik opschreef was een beetje een beknopte samenvatting van die site met de nodige eigen interpretatie erbij omdat ik die site niet erg duidelijk vind. Raar uitgelegd. Punt 3 is bijvoorbeeld erg raar. Daar maken ze zich druk om scheven krachten op de zuiger. Een rare manier om uit te leggen wat ik vertelde met de verbranding en het kantelen van je motorblok tegengesteld aan de draairichting van je krukas.

Maar verder klopt het dat het niet 100% te balanceren is. Dat concludeerde ik hierboven ook al :)

Plaats reactie