Bij optrekken knarsend geluid

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 21 apr 2013, 23:06

Heb laatste tijd bij het optrekken(niet vanuit stilstand)van 15-35 km last van een soort knarsend/ ratelend geluid, maar heeft meer weg van knarsend.
Ik vraag mij af wat het kan zijn. Misschien de lagers?
Ik laat hem ook altijd eerst warm draaien voordat ik weg rijd.

Het is sowieso niet het geluid dat de koppeling bij het aangrijpen geeft.

Heb je speciaal gereedschap nodig om en blok er van onder/uit elkaar te halen?

Gr. Adriaan

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 apr 2013, 01:02

Adriaan, kijk eens of er veel zijdelingse speling zit, op de lagers van de trapas. Bij mijn EEG heb ik dat ook en ik denk, dat de ketting tegen het omschakel systeem aan de binnenkant van de grote snaarschijf aanloopt. Ik zie slijtsporen aan de zijkant van de ketting. Mijn trapas lagers zijn ook ver versleten en volgens mij wordt dan de grote schijf scheefgetrokken, waardoor dit contact ontstaat.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 24 apr 2013, 23:06

MobyJoost schreef:Adriaan, kijk eens of er veel zijdelingse speling zit, op de lagers van de trapas. Bij mijn EEG heb ik dat ook en ik denk, dat de ketting tegen het omschakel systeem aan de binnenkant van de grote snaarschijf aanloopt. Ik zie slijtsporen aan de zijkant van de ketting. Mijn trapas lagers zijn ook ver versleten en volgens mij wordt dan de grote schijf scheefgetrokken, waardoor dit contact ontstaat.
Ik zal morgen eens kijken als ik tijd heb

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 03 mei 2013, 15:03

Heb gekeken maar zie geen slijtage aan de zijkant van de ketting, dus waarschijnlijk is het een groter probleem. Het probleem doet zich dus nog steeds voor en volgens mij wordt het zelfs steeds erger. Misschien toch versleten lagers? Heb namelijk nog iets, als de mobylette stilstaat en vervolgens de compressie van het motortje check blijkt dat ik met slechts één vinger het motortje een omwenteling kan laten maken. Dus de compressie is volgens mij ook te weinig. Met de andere av50 moet je namelijk met 2 handen werken en ook nog wat kracht zetten namelijk. Voor de rest rijd de moby uitstekend. Alleen zit er nog speling op de voorvork, heb de moer aan de bovenkant al vastgedraaid maar helpt niet, dus waarschijnlijk zijn de kogellagers versleten van de voorvork.

Gr.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door AGB » 03 mei 2013, 20:26

De bovenste moer op het stuur is de borg moer, onder de bovenste plaat zit nog een stel moer
De bovenste iets los draaien dan kan je de stelmoer wat vast draaien.
Wil dat niet dan is er wat anders aan de hand

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 mei 2013, 20:30

Rijden beide brommers even goed? Met twee dezelfde brommers, kan je leuk vergelijken. Er is wat slijtage aan de hand, tussen koppeling en achterwiel, maar ik kan er zo weinig over zeggen. Kan je een foto platsen, van de koppelingskant van je brommer!.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 mei 2013, 20:31

En dat van de balhoofdspeling had ik ook nog even willen zeggen. AGB was me voor. :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 03 mei 2013, 20:57

MobyJoost schreef:Rijden beide brommers even goed? Met twee dezelfde brommers, kan je leuk vergelijken. Er is wat slijtage aan de hand, tussen koppeling en achterwiel, maar ik kan er zo weinig over zeggen. Kan je een foto platsen, van de koppelingskant van je brommer!.
Ik heb twee FietOmatic's en die waar mijn vrouw op rijdt is iets sneller, zowel met optrekken als qua topsnelheid. Dus verwisselde ik vorig jaar de motoren. Deed zich hetzelfde voor en toen pas realiseerde ik me dat de oorzaak was het lagere gewicht van mijn vrouw........... een mens is nooit te oud om te leren nadenken en analyseren.

Groet,

Joop

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 03 mei 2013, 21:56

Hier een paar foto's,

Je kan duidelijk slijtage op de achterbrug zien maar dit is al ''oude'' schade. Heb eerder last van gehad dat de ketting dus op de achterbrug klapperde en heb dit opgelost door een groter vootandwiel, 2 maten groter. Mobylette stond tijdens foto op het standaard en dus lijkt de ketting er bijna op te gaan, maar de ketting hing dus slap. Op spanning is er dus geen enkele mogelijkheid dat de ketting dus op de achterbrug komt. zit zo'n 2 a 3 cm tussen. Dat is het probleem dus niet (meer). Mijn vader denkt wel dat het iets is met de tandwielen/ ketting gebeuren. Zal anders eens morgen een filmpje maken als ik tijd er voor heb, dan kunnen jullie ook het rare geluid horen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 03 mei 2013, 22:15

Hier nog een paar,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 03 mei 2013, 23:40

Goeie foto's! Het ziet er daar wel netjes uit, dus ik denk, dat je mijn idee wel kunt schrappen. Zit misschien toch in de koppeling. Even het filmpje afwachten.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 04 mei 2013, 11:45

Hierbij de linkjes met een filmpje,

Natuurlijk net toen ik het geluid wilde filmen deed de Moby het geluid soms niet meer. Net toen ik stopte met filmen en weg reed was het er weer :x

Heb het geluid niet heel goed kunnen vastleggen maar als je goed luistert hoor je soms de ratel.
Je moet het geluid wel hard zetten om het te kunnen horen, bij het 2e filmpje bij 52 sec kan je het ook horen en bij eerste filmpje op het begin.

http://www.youtube.com/watch?v=uuk_17bH2XM

http://www.youtube.com/watch?v=0FDoV3y_wYc

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 mei 2013, 14:09

Het is goed te horen. Hetzelfde geluid,als bij mij. Toch eens kijken, v-snaar en ketting goed in één lijn staan. Misschien heb je ooit het achtertandwiel vervangen en was het niet helemaal de goede maat. Tandwielen kunnen soms wel op de naaf passen, maar meer of minder naar de buiten kant van het wiel uitsteken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2013, 14:40

Moeilijk te plaatsen dat geluid...
Misschien wat ver gezocht, maar die AV50 brommertjes hebben nogal wat ruimte problemen achter het motorblok. Zo kan het zijn dat je carb tegen de zijkap aan schuurt en is het mogelijk dat de bout waaraan je blok hangt tegen je kappen staat te schuren. Kan ook gerammel geven.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 05 mei 2013, 10:54

Franky schreef:Moeilijk te plaatsen dat geluid...
Misschien wat ver gezocht, maar die AV50 brommertjes hebben nogal wat ruimte problemen achter het motorblok. Zo kan het zijn dat je carb tegen de zijkap aan schuurt en is het mogelijk dat de bout waaraan je blok hangt tegen je kappen staat te schuren. Kan ook gerammel geven.
Dan ga ik vandaag wel een stukje rijden zonder de kappen er op, dan weten we gelijk of het daar aan ligt of dat het toch de ketting is/tandwielen.

Gebruikersavatar
Adriaan
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 jul 2012, 09:29
Locatie: Kapelle, Zeeland

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Adriaan » 05 mei 2013, 15:32

Heb nog even naar mijn moby gekeken en denk dat ik het probleem heb gevonden,

Als ik heel langzaam de ketting laat bewegen zie ik dat hij soms een rare beweging maakt, en een klein beetje geluid

Zie de foto's waar de ketting opstaat en het voorste tandwiel,

Daar kan je ook duidelijk zien dat er meer slijtage is aan een kant en dat de ketting dus niet in het midden word gepakt, dit ga ik oplossen door zo'n ringetje er tussen uit te halen. (tussen frame en tandwiel) Dus komt het snaarwiel en tandwiel iets dichter bij het frame en wordt de ketting wel goed in het midden gepakt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Bij optrekken knarsend geluid

Ongelezen bericht door Harrie » 05 mei 2013, 17:13

Controleer dan ook of de ketting overal soepel buigt.
Misschien zit de ketting wel plaatselijk vast door gebrek aan smering.
Harrie

Plaats reactie