mobylette 40.... startproblemen
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: mobylette 40.... startproblemen
Hmm 35 km/h. Dat kan nog wel heel wat beter hoor Je hebt nog wat sleutelwerk te gaan
Er valt mij nog iets op. De foto met de restjes van jou lager. Waar is het vet? Als bij mij mijn lager in de soep zou lopen zou je de lager resten terug kunnen vinden in een grote klodder kogellagervet. Rij jij soms ongesmeerd rond?
Dat 4-takten. Dat is een lastige. Maak eens een foto van je carburateur op je blokje.
Er valt mij nog iets op. De foto met de restjes van jou lager. Waar is het vet? Als bij mij mijn lager in de soep zou lopen zou je de lager resten terug kunnen vinden in een grote klodder kogellagervet. Rij jij soms ongesmeerd rond?
Dat 4-takten. Dat is een lastige. Maak eens een foto van je carburateur op je blokje.
Re: mobylette 40.... startproblemen
NGK B8HSMobyJoost schreef:Dat motortje klinkt helemaal niet slecht hoor. Welke bougie zit er nu in?
maar ik heb nog een NGK B7HS ook liggen...
Re: mobylette 40.... startproblemen
Franky schreef:Hmm 35 km/h. Dat kan nog wel heel wat beter hoor Je hebt nog wat sleutelwerk te gaan
Er valt mij nog iets op. De foto met de restjes van jou lager. Waar is het vet? Als bij mij mijn lager in de soep zou lopen zou je de lager resten terug kunnen vinden in een grote klodder kogellagervet. Rij jij soms ongesmeerd rond?
Dat 4-takten. Dat is een lastige. Maak eens een foto van je carburateur op je blokje.
wat is de standaard snelheid van de moby's als deze goed rijd en standaard is?
komt de smering van die lagers niet van de smeernippel die op de as gemonteerd is? of dient deze enkel voor de lagers van de trapas te smeren...
dan ga ik daar eens een laagje opdoen , ik heb hier nog industrieel kogellagervet liggen dus das ideaal als dit apart dient gesmeerd e worden..
dat 4takten : als het de mengeling van lucht en naft is die niet ideaal is dan zou ik best gewoon direct de nieuwe carburateur monteren...
ik ga sffs het blokje demonteren want ga de silent blocs vervangen...
Moeten deze nu gewoon gelijk de vorige staan? qua afstand links -rechts
foto van blokje met carburateur volgt!
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: mobylette 40.... startproblemen
Snelheid. Ik zou zeggen dat 45km/h zeker haalbaar is op een vlakke weg zonder wind.
Smering voor je snaarschijf komt inderdaad via die smeernippel. Zorg er wel voor dat je het kanaal eerst doorspuit met nieuw vet voor je de snaarschijf monteert. Eerst even die oude troep eruit Je trappers worden niet gesmeerd door dit kanaal.
Je kan inderdaad zo een nieuwe carb monteren en zien of dat helpt. Het probleem wordt veroorzaakt door de carb dus tja, die kan je dan ook volledig vervangen. Gooi de oude niet weg Want de problemen zijn echt wel oplosbaar Ik vind de carb vervangen dan ook wat radicaal. Maar ach, als je er toch eentje hebt liggen hè.
Cilentlagers moeten zeker gelijk staan met de stand van de vorige! Ze bepalen de uitlijning van je blok. Kijk ook meteen of je afstandbussen tussen cilentlager en blok de juiste lengte hebben. Je cilentlagers moeten niet extra onder spanning staan als je motorblok gemonteerd is omdat je afstandsbussen te kort zijn.
Heb je een goede tool om die cilentlagers eruit te halen? Je zal niet de eerste zijn die zijn frame krom trekt omdat hij niet het juiste gereedschap heeft.
Smering voor je snaarschijf komt inderdaad via die smeernippel. Zorg er wel voor dat je het kanaal eerst doorspuit met nieuw vet voor je de snaarschijf monteert. Eerst even die oude troep eruit Je trappers worden niet gesmeerd door dit kanaal.
Je kan inderdaad zo een nieuwe carb monteren en zien of dat helpt. Het probleem wordt veroorzaakt door de carb dus tja, die kan je dan ook volledig vervangen. Gooi de oude niet weg Want de problemen zijn echt wel oplosbaar Ik vind de carb vervangen dan ook wat radicaal. Maar ach, als je er toch eentje hebt liggen hè.
Cilentlagers moeten zeker gelijk staan met de stand van de vorige! Ze bepalen de uitlijning van je blok. Kijk ook meteen of je afstandbussen tussen cilentlager en blok de juiste lengte hebben. Je cilentlagers moeten niet extra onder spanning staan als je motorblok gemonteerd is omdat je afstandsbussen te kort zijn.
Heb je een goede tool om die cilentlagers eruit te halen? Je zal niet de eerste zijn die zijn frame krom trekt omdat hij niet het juiste gereedschap heeft.
motorblok silentblocs vervangen
Ik heb mij er weer tegen gesmeten en heb de silentblocs vervangen !
tsjonge tsjonge wat waren deze uitgeleurd! allereerst wat foto's :
Dus heb het motortje afgehaald voor alle silentblocs te vervangen.
Ook ga ik het magneetvliegwiel weer demonteren zodat ik mijn provisoir kabeltje fantsoenlijk kan vastmaken ( toch maar een boutje gaan gebruiken denk ik voor in de toekomst )
tsjonge tsjonge wat waren deze uitgeleurd! allereerst wat foto's :
Dus heb het motortje afgehaald voor alle silentblocs te vervangen.
Ook ga ik het magneetvliegwiel weer demonteren zodat ik mijn provisoir kabeltje fantsoenlijk kan vastmaken ( toch maar een boutje gaan gebruiken denk ik voor in de toekomst )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
silentblocs vervangen
tijd voor de silentblocs :
1st die van de veer die de motor spant ( ik heb deze hier achter het uitstekend klemmetje gestoken zodat ik kon meten en een uitgangspositie had tov. mijn kader )
deze dan gedemonteerd en een beetje zuivergemaakt en geschuurd zodat deze toch er weer beter uitzagen
(nog niet gekuist
de kleine silentbloc zag er inderdaad een beetje scheef uit
na de montage van de nieuwe :
en dan deze weer gemonteerd zoals weleer , normaal was dit goed...
1st die van de veer die de motor spant ( ik heb deze hier achter het uitstekend klemmetje gestoken zodat ik kon meten en een uitgangspositie had tov. mijn kader )
deze dan gedemonteerd en een beetje zuivergemaakt en geschuurd zodat deze toch er weer beter uitzagen
(nog niet gekuist
de kleine silentbloc zag er inderdaad een beetje scheef uit
na de montage van de nieuwe :
en dan deze weer gemonteerd zoals weleer , normaal was dit goed...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
silentblocs ophanging motor
]Daarna de grote silentblocs demonteren :
deze waren echt verleten , het busje kwam zelf mee eruit
Polle heeft mij zijn werktuig geleend om deze eruit en erin te passen
http://www.solex-motobecane.com/3-outil ... 7-1154.htm
zo eentje , ik heb dan eerst ze eruit gepruld , dan zuivergemaakt , dan een beetje vet gedaan op de binnenkant en dan weer erin getrokken.
een paar keer opnieuw moeten beginnen omdat ik dacht dat ze scheef trokken maar deze corrigeren hun eigen hierin.
mooi hetzelfde gemonteerd gelijk de oude.
daarna wou ik het motortje terug erin plaatsen maar de silentblocs verschillen blijkbaar toch met de oude....
het dan een beetje uitgelijnd zodat de riemoverbrening mooi in 1 lijn zit met de snaarschijf ( hij draait ook vlotter heb ik de indruk.. )
Na dit allemaal gemonteerd te hebben ben ik direct eens gaan testen en ik heb de indruk dat :
1 ) de motor vlotter draait en sneller aangaat
2) hij trekt beter op
3) hij heeft denk ik ook een hogere topsnelheid
4) de trillingen zijn grotendeels weg die je voelde op topsnelheid
nu nog de carburateur vervangen , de snaarschijfproblemen oplossen en dan kan dit schatje volgens mij veilig toeren
deze waren echt verleten , het busje kwam zelf mee eruit
Polle heeft mij zijn werktuig geleend om deze eruit en erin te passen
http://www.solex-motobecane.com/3-outil ... 7-1154.htm
zo eentje , ik heb dan eerst ze eruit gepruld , dan zuivergemaakt , dan een beetje vet gedaan op de binnenkant en dan weer erin getrokken.
een paar keer opnieuw moeten beginnen omdat ik dacht dat ze scheef trokken maar deze corrigeren hun eigen hierin.
mooi hetzelfde gemonteerd gelijk de oude.
daarna wou ik het motortje terug erin plaatsen maar de silentblocs verschillen blijkbaar toch met de oude....
het dan een beetje uitgelijnd zodat de riemoverbrening mooi in 1 lijn zit met de snaarschijf ( hij draait ook vlotter heb ik de indruk.. )
Na dit allemaal gemonteerd te hebben ben ik direct eens gaan testen en ik heb de indruk dat :
1 ) de motor vlotter draait en sneller aangaat
2) hij trekt beter op
3) hij heeft denk ik ook een hogere topsnelheid
4) de trillingen zijn grotendeels weg die je voelde op topsnelheid
nu nog de carburateur vervangen , de snaarschijfproblemen oplossen en dan kan dit schatje volgens mij veilig toeren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: mobylette 40.... startproblemen
En die B8HS eruit en een B6HS erin. Die B8 is veel te koud voor een standaard Mobylette.
Re: mobylette 40.... startproblemen
Hallo Jonathan
Jij noemt je moby schatje
Wat zeg je tegen je vriendin?
Opletten misschien word ze wel jaloers
Goe bezig
Gr Polle
Jij noemt je moby schatje
Wat zeg je tegen je vriendin?
Opletten misschien word ze wel jaloers
Goe bezig
Gr Polle
Re: mobylette 40.... startproblemen
MobyJoost schreef:En die B8HS eruit en een B6HS erin. Die B8 is veel te koud voor een standaard Mobylette.
een B8HS is toch warmer dan een B6HS?
ik heb de warmtegraden opgezocht :
175 W175 W7 L-86, L-87Y,
L-7, L-7J
N-6, N-8, N-11Y,
N-12Y
B-6H, B-6HS,
B-6ES, BP-5ES
200 W200 W6 L-82 N-5, N-8Y BP-6HS,
BP-6ES
dus 175 tot 200 voor de 6
240 W240 W4 L-5 N-3, N-3G B-8HS, B-8ES
250 W250 W4 L-78, L-4J N-3, N-3G B-8HS, BP-8HS,
boven de 240 voor de 8
klopt dit?
Re: mobylette 40.... startproblemen
Zou best kunnen. In ieder geval, wat betreft de NGK-code, je steekt een hoger nummer in een warmere motor (meer prestaties, meer hitte). Ik heb eeb 6 in m'n EEG en 's winters, als het echt koud is, gaat er zelfs een 5 in.
Re: mobylette 40.... startproblemen
Polle schreef:Hallo Jonathan
Jij noemt je moby schatje
Wat zeg je tegen je vriendin?
Opletten misschien word ze wel jaloers
Goe bezig
Gr Polle
Het is een schatje voor men schatje
tis de bedoeling dat we uiteindelijk samen kunnen gaan cruisen eh ( als mijn blauwe terug in elkaar steekt )
voorlopig is de rode voor haar en rijd ik mee met mijn Bravo
Re: mobylette 40.... startproblemen
Hallo Jonathan
Leuk cadeau voor je vriendin
Wij rijden soms ook met het hele gezin op de moby's
Zeer leuk
Gr Polle
Leuk cadeau voor je vriendin
Wij rijden soms ook met het hele gezin op de moby's
Zeer leuk
Gr Polle
Re: mobylette 40.... startproblemen
Welke carburateurs passen er allemaal op dit type van brommertje?
merk ...
type...
als ik op topsnelheid rijd dan doet hij dit toch nog regelmatig en heb het volledige carb. vervangen...
Ik kan hem handstarten ( met de hand aan het magneetvliegwiel ) en / of is binnen een halve toer aan dus
ik veronderstel dan toch dat de ontsteking goed is afgeregeld
De gaskabel heb ik ook vervangen en afgesteld en deze doet wat moet
What seems so be the problem officer?
Help me
aub
merk ...
type...
als ik op topsnelheid rijd dan doet hij dit toch nog regelmatig en heb het volledige carb. vervangen...
Ik kan hem handstarten ( met de hand aan het magneetvliegwiel ) en / of is binnen een halve toer aan dus
ik veronderstel dan toch dat de ontsteking goed is afgeregeld
De gaskabel heb ik ook vervangen en afgesteld en deze doet wat moet
What seems so be the problem officer?
Help me
aub
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: mobylette 40.... startproblemen
Met welke sproeier rij je?
Handstarten? Ik heb ze dit op internet zien doen en ik vind het dood eng. Ik heb het 1x geprobeerd en ik ben blij dat mijn pols niet gebroken is Hoe doe je dit eigenlijk? Je blok vanuit het onderste dode punt een zwengel geven betekent sowieso dat je blok direct de andere kant op gaat draaien ivm de voorontsteking (en het feit dat je met je hand het blok niet snel genoeg kan ronddraaien).
Handstarten? Ik heb ze dit op internet zien doen en ik vind het dood eng. Ik heb het 1x geprobeerd en ik ben blij dat mijn pols niet gebroken is Hoe doe je dit eigenlijk? Je blok vanuit het onderste dode punt een zwengel geven betekent sowieso dat je blok direct de andere kant op gaat draaien ivm de voorontsteking (en het feit dat je met je hand het blok niet snel genoeg kan ronddraaien).
Re: mobylette 40.... startproblemen
Ik zorg dat ik het magneetvliegwiel draai met de wijzers mee tot ik weerstand begin te voelen ( denk als hij compressie maakt...)
dan pak ik de gashendel met de andere hand en doe een snelle ( of toch poging tot snelle ) draai eraan en dan start hij ( het beste als ik al een beetje getourd heb en het blokje warm is )
Ook heb ik gemerkt dat starten door de decompressie veer te bewegen ( van je wegdraaien met mijn gashendel ) en dan gas geven dat deze dan veel sneller ( als in nog-niet-beginnen-trappen-en-ie-is-al-aan-sneller ) aan is
meestal toch
dan pak ik de gashendel met de andere hand en doe een snelle ( of toch poging tot snelle ) draai eraan en dan start hij ( het beste als ik al een beetje getourd heb en het blokje warm is )
Ook heb ik gemerkt dat starten door de decompressie veer te bewegen ( van je wegdraaien met mijn gashendel ) en dan gas geven dat deze dan veel sneller ( als in nog-niet-beginnen-trappen-en-ie-is-al-aan-sneller ) aan is
meestal toch
denk dat het goed is nu :)
Vandaag bij Polle langsgeweest en weer super geholpen!
Heb na zijn tips de brommer weer onder handen genomen en verder getest :
4-takten :
Dit is gestopt ,
Ik heb de 12mm gurnter gemonteerd met het koppelstukje.
De kapotte kap ( barst ) van de gurtner bewerkt zodat deze meer lucht kan trekken , heb er een nylon kous over getrokken voor de zekerheid
Filtertje tussen tank en carburateur.
Heb deze dan getest en de prestaties zijn super!
Optrekken als hij toeren heeft gaat beter
topsnelheid heb ik zeker 10 per uur gewonnen
Motortje lijkt meer toeren te maken maar deze maakt een mooi zoemend geluid
De krukaslagers hoor je wel nog een beetje maar geen trillingen of iets dergeljks te bespeuren.
Hij rijd super!
Heb na zijn tips de brommer weer onder handen genomen en verder getest :
4-takten :
Dit is gestopt ,
Ik heb de 12mm gurnter gemonteerd met het koppelstukje.
De kapotte kap ( barst ) van de gurtner bewerkt zodat deze meer lucht kan trekken , heb er een nylon kous over getrokken voor de zekerheid
Filtertje tussen tank en carburateur.
Heb deze dan getest en de prestaties zijn super!
Optrekken als hij toeren heeft gaat beter
topsnelheid heb ik zeker 10 per uur gewonnen
Motortje lijkt meer toeren te maken maar deze maakt een mooi zoemend geluid
De krukaslagers hoor je wel nog een beetje maar geen trillingen of iets dergeljks te bespeuren.
Hij rijd super!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door JonathanC op 12 jul 2013, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: mobylette 40.... startproblemen
Goed zo!