av 50 s geeft probleem

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 23 jul 2013, 18:41

De moby waar ik de toertochten hier op het forum mee rij heeft een probleem ,
Kom er niet achter wat het is, na wat km kan zijn 6 kan zijn 12 meer of minder stopt hij/zij,in eens
Dan haal ik de carbet er af sproeier er uit zet de boel weer inmekaar en dan loopt hij weer een stuk
Maar kweet nooit hoe ver
De tangk is schoon
Nieuwe bezine
Er zit een filter tussen
De cab dieverse maal schoon gemaakt wandt het lijkt elke keer op een verstoping
Maar de sproeier is altijd los en verder in de cab is niets te vinden
Ik heb een compreser en de boel hier mee door geblazen alles is schoon
Af en toe helpt het dat ik er een andere bogie in draai het is een of het ander! ik weet het niet meer en
Wordt het langzaam zat, wie weet er wat er aan de hand kan zijn,
Dan heb ik het nog niet over de eeg die gaat helemaal niet goedt meer

Groeten van arend

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jul 2013, 19:55

Ik denk condensator vervangen. Als hij dit is gaan doen, met dit warme weer, ben ik er bijna zeker van.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2013, 20:01

Als hij stopt met rijden. Ruik je benzine lucht als je de bromfiets probeert te starten?
In andere woorden, is de carb wel verstopt geraakt? Anders denk je toch al snel aan iets met de ontsteking.

Ik zit me af te vragen wat na 6 kilometer rijden pas naar voren kan komen... Je motor is dan al lang op temperatuur. Je zou toch haast gaan denken dat je tankje toch niet zo schoon is als je zelf beweert.
Een ander iets dat in mij op komt is dat je vlotter misschien heel af en toe blijft steken waardoor de zaak verzuipt. Dan haal je hele carb los, zit je vlotter weer goed en rijdt hij weer even. Dat is wat er zo bij mij op komt.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jul 2013, 21:50

Na zes kilometer begint je ontstekingsgrondplaat pas op temperatuur te komen. En laat nu dáár de condensator zitten.

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 jul 2013, 22:18

Na 6 km ging in mijn vorige Moby-leven met interne ontsteking mijn tufferd er ook mee ophouden.

Sinds ik een externe bobine en externe condensator heb - geen enkel probleem meer.

Tussen mijn spruitstuk en de cilinder heb ik een extra dikke pakking ( tegen de vapour lock ) zodat ook vandaag ( + 30 graden ) de moby prima blijft rijden.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 23 jul 2013, 22:19

Heb met toertocht ook met warm weer gereeden en dat ging goed maar hij kan wel kapot gegaan zijn
Heb nog een zware van henk/harrie dan deze er maar in, dat veklaart waarschijnlijk het gedrag van de bogie
Dat de vloter blijf hangen kan ook maar hij verzuipt niet nog maar weer uit mekaar halen
Onsteking staat afgesteld volgens het boekje start goed loopt goed

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 23 jul 2013, 22:37

Bombine zit al standaard buiten de witte is al lang overleden
De cab zit met een lange bocht ik denk dat hij van vapour geen last heeft?
Van de eeg zit wel alles binnen het blok dat moet nog naar buiten
Dat wordt weer een verlanglijst voor heerugowaard :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Franky » 24 jul 2013, 09:44

Ow, warmt de grondplaat langzamer op dan ik dacht :) Dan nog is het plaatje voor de condensator toch niet geheel passend. Of Arend moet zo weinig geduld gehad hebben dat hij niet heeft gewacht tot zijn brommer afgekoeld is om hem weer opnieuw te starten ;) Als de condensator het inderdaad is zou je nadat je blok uitgevallen is moeten wachten tot hij afgekoeld is want dan zou hij weer eventjes moeten werken. Simpel te controleren ;)

Van vapour lock heb ik nog nooit last gehad met die carb met die grote bocht. De bocht zelf blijft ook verrassend koel. Zal wel goed gekoeld worden door de brandstof die er doorheen komt :)

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 24 jul 2013, 12:27

Geduld ik heb de laatste keer een 15 minuten in de schadeuw van een viadukt gewacht
Zelfs daar was het warm ,het magneet wiel was zo heet niet aanteraken , had al eerder het bescherm-
Kapje er af gehaald voor betere koeling, mischien een idee om daar een alu koelvin op te zeten?
Of een alu strip voor warmte gelijding maar hoe vaak wordt het zo warm?
De zwardere moby s heben ook een koeling er op volgende keer goed kijken en na maken :D
Of van een ander merk brommer leenen en om bouwen , als het warm is mag er veel toch, :oops:
Dan later weer terug naar orginaal
Als de vloter blijft hangen dan wat stampen met de moby dan, gaat hij mischien weer los ?
Alle oplosingen ideenen zijn welkom

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Harrie » 24 jul 2013, 14:14

AGB schreef:.....het magneet wiel was zo heet niet aan te raken , had al eerder het bescherm-
Kapje er af gehaald voor betere koeling.
Bij temperaturen boven de 30 graden wordt alles erg warm. Je moet er wel zorgen dat je vliegwiel de spoelen niet raakt.
Met een calibratiering kun je dat goed controleren. De tolerantie van de boring heb ik wat verruimd, want deze was wel erg krap om te maken.

Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 24 jul 2013, 16:39

Harrie
Ik heb aan de av 50 s zelf aan de spoelen nog niet aan gewerkt, hoor ook niets schuuren
Die ringen komen die op de markt in noord holland ?
Harrie was je destijds ook niet aan het werk met koeling? voor tegen een berg op of zo?
Koelriben verlengen met alu plaat? Geforseerde koeling met een ventilator ?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jul 2013, 00:01

AGB schreef:Harrie
Ik heb aan de av 50 s zelf aan de spoelen nog niet aan gewerkt, hoor ook niets schuuren
Die ringen komen die op de markt in noord holland ?
Harrie was je destijds ook niet aan het werk met koeling? voor tegen een berg op of zo?
Koelriben verlengen met alu plaat? Geforseerde koeling met een ventilator ?
Hoi Arend,
Die ringen kun je gemakkelijk zelf maken, vandaar de tekening. Ik heb ze in HHW bij me.
Ondanks mijn koeling 2 jaar geleden liep ik schade op aan de kop.
Tegenwoordig stop ik gewoon na 5 km klimmen of als de snelheid onder de 20 km/uur komt.
Ik heb hier wel een ventilator liggen en ga zo gauw ik veel tijd heb wat experimenten doen.
Eigenlijk verwacht ik er weinig van van de tweetakt is qua koeling een matig concept.

Harrie

Donnie
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:21
Locatie: Schagerbrug Noord Holland Noord

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Donnie » 25 jul 2013, 09:28

Geleerd van iemand die in zijn jeugd op Italiaanse racertjes reed.
Maak de koppakking van dun koper (echt koper dus roodkoper) laat die uitsteken buiten de cilinder en vouw de randen om zodat ze veel lucht happen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jul 2013, 14:48

Mooie tip Donnie: dit is gemakkelijk en vergt weinig onderhoud.
Al je de randen omvouwt en een bakje ervan maakt zou je er ook nog water in kunnen doen voor extra koeling van de cilinderkopribben.
Harrie

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 25 jul 2013, 17:41

Lekker ijs koud water bij een hete pet :D
Daar krijgt hij/zij kromme tenen van,
De zuiger zal er spontaan er uit springen en gillend weg lopen,
Hoe zal het zijn als men in deze warmte rijd en in eens een plens bui krijgt?
En je motor blok is al loei heet

A als er geen droge plaats is stopen en regen jas uit en over de moby ( je wordt zelf nat)
B je ziet de bui aan komen en zoekt een droge plek op, en wacht tot de motor af gekoelt is
C gewoon door rijden op de hoop er gebeurd toch niets
D je doet wat anders

Hoe dun moet het koperplaat zijn?
Waar koop men zo een koperplaat?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Harrie » 25 jul 2013, 19:28

Latoenkoper of dunne koperplaat kun je bij Conrad kopen of in de uitgebreide hobby-knutselzaken.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 jul 2013, 22:09

En in allerlei diktes, dus meet de dikte van je oude koppakking en koop een plaat in de dikte, die daar het dichtst bijkomt.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2013, 09:04

Hohoho jongens. Deze discussie gaat als je het mij vraagt een verkeerde kant op. Een av50s hoeft in NL echt geen geforceerde koeling te hebben! Het is natuurlijk leuk om te maken maar een beetje overkill.

Beste AGB. Jij zegt dat je magneet wiel erg warm was en je het beschermkapje er af had gehaald voor de koeling. Met beschermkapje neem ik aan dat je het kapje over het vliegwiel bedoeld. Je magneetwiel (ook wel vliegwiel) hoort niet zo warm te worden. Zoek eerst uit of hij niet ergens tegen aan schuurt. Als je dat probleem opgelost hebt en je vliegwiel lekker koel blijft moet je de condensator preventief vervangen. Door de hitte die ontstaan is met het schuren heeft je condensator een aardige tik gehad dus vervang die maar. Als de klachten er dan nog zijn, kijken we weer verder.

Verder hebben sommige zwaarde moby's inderdaad een ventilator op het vliegwiel. Deze ventilator is bedoeld om je cilinder te koelen, niet je vliegwiel. Je vliegwiel zou niet gekoeld hoeven worden.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door JonathanC » 26 jul 2013, 18:03

DIt lijkt mij inderdaad de oplossing van het warmworden van de magneetvliegwielen!!

clever thinking!

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door AGB » 26 jul 2013, 20:29

Zal aankomend week op zoek gaan naar een vespa condensator die moet goed zijn voor de moby?
Is de condensator er zo uit te schroeven? Of moet men eerst wat anders los halen kontakpuntjes of
Zo?, mijn av 50 s heeft van af nieuw geen pakking tussen de pet ,zal ik er nu pakking tussen zeten
Wordt de verbrandings kamer groter dus neemt de snelheid wat af?
Ik heb er een gebruikte pet op gezet en die lekt wat en verder de moeren aan draaien is niet goed

Frank
Ik ga ook niet aan het werk met koeling, mijn av 50 s blijft zo als hij/zij is, het is een aandenken
Van de man waar van ik hem heb gekregen er zit een verhaal achter, maar de brommer moet
Wel blijven lopen en ik hoop dat hij nog lang in de familie mag blijven :D

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Polle » 26 jul 2013, 21:23

Volgens mij als je afstelling van de motor in orde is en er schuurt niets ga je heus hier in België of Nederland een oververhitte moby krijgen.
Ook niet bij deze temperaturen

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2013, 08:29

Beste AGB.
Een Vespa condensator voldoet. Een vespa condensator heeft maar 1 pootje ipv 2 zoals de originele condensator maar dit is geen porbleem. Het past gewoon. Je hoeft voor het vervangen enkel het vliegwiel te demonteren en het snoertje los te schroeven die van condensator naar je contactpunten gaan.

Geen pakking tussen de pet. Wat is een pet? :roll:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: av 50 s geeft probleem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 jul 2013, 10:35

Cylinderkop.

Plaats reactie